Annons

Black Panther, The AlbumStor kärlek när Kendrick Lamar möter Black Panther

Kendrick Lamar och Chadwick Boseman i "Black Panther”.
Kendrick Lamar och Chadwick Boseman i "Black Panther”. Foto: Amy Harris/AP

Soundtracket till nya Marvelfilmen ”Black Panther” har kurerats av Kendrick Lamar – och det blir ett mycket lyckosamt möte som minner om soulens glansdagar i början av 1970-talet.

Under strecket
Publicerad

Från filmen ”Black Panther”.

Foto: Matt Kennedy/AP Bild 1 av 2

Curtis Mayfields ikoniska soundtrack till ”Superfly”.

Foto: EyeBrowz/IBL Bild 2 av 2

Från filmen ”Black Panther”.

Foto: Matt Kennedy/AP Bild 1 av 1

Black Panther, The Album

Artist
Kendrick Lamar, The Weeknd, SZA mfl
Genre
Hiphop
Musikbolag
Interscope
År
2018

Betyg: 5 av 6

Tanken att låta en av samtidens hetaste soulartister skapa ett modernt soundtrack till en film där svarta skådespelare har huvudrollerna är inte ny. 1972 släppte Curtis Mayfield det ikoniska soundtracket till ”Superfly”, en blaxploitation-film om en kokainlangare som försöker lämna det kriminella livet. Filmen är bortglömd sedan länge, medan soundtracket räknas som en tidlös soulklassiker.

Från filmen ”Black Panther”.
Från filmen ”Black Panther”. Foto: Matt Kennedy/AP

Att Kendrick Lamars soundtrack till ”Black Panther” skulle komma sälja bättre än filmen kan förstås uteslutas. Men Lamar är på flera sätt något av vår tids Curtis Mayfield, och hela den svarta musikscenen verkar befinna sig i ett liknande brytpunktsläge som under det tidiga 70-talet. På väg in i något nytt och okänt, med psykedeliska inslag och en slags social medvetenhet som tar sig andra uttryck än tidigare.

Annons
Annons

Curtis Mayfields ikoniska soundtrack till ”Superfly”.

Foto: EyeBrowz/IBL Bild 1 av 1
 Curtis Mayfields ikoniska soundtrack till ”Superfly”.
Curtis Mayfields ikoniska soundtrack till ”Superfly”. Foto: EyeBrowz/IBL

”Black Panther” är dock inte ett regelrätt album från Kendrick Lamar, han har snarare kurerat musiken, men dyker upp hela tiden. Till sin hjälp har han haft den utsökta smaken att välja namn som bland andra The Weekend, James Blake, Anderson Paak, SZA, Jorja Smith Vince Staples och Khalid.

Som den samtida soulens starkast lysande superhjälte han är, så tar han redan under inledningsspåret rollen som filmens T´Challa, vars alter ego är just Black Panther. Och det är märkligt hur seriefigurens tankar är så synkroniserade med vad vi har hört på Lamars tidigare album, där han betonar vikten av aktivism och att värna communityn. Gränserna mellan fiktion och verklighet suddas ut, vilket visar på vilket utmärkt val det var att sätta Lamar vid detta soundtrackroder.

Singeln ”All the stars” med Lamar och SZA är albumets mest kommersiella stund, annars låter det som om han har fått helt fria tyglar. Hur hans stundtals snårigt futuristiska funk fungerar ihop med filmen ska bli spännande att se, men här låter det utmärkt. Ett av de starkare spåren är den minimalistiskt hypnotiska ”Bloody waters”, där Lamar sätter värmen i Anderson Paak i kontrast mot den ganska kylige James Blake, ett genialt drag. För det är i samspelet mellan de olika artisterna som storheten i detta album uppstår. Att höra Lamar, Future och James Blake på samma spår låter som en dröm, men blir verklighet på den suggestiva ”Kings dead”.

Lamars förmåga att dekonstruera i stort sett hela den afroamerikanska musikhistorien, för att sedan bygga något hypermodernt av dessa noggrant utvalda delar är mäkta imponerande. Och det är förstås fullkomligt logiskt att han väljer att göra detta till just Black Panther som var den första Marvel-superhjälten med afrikanskt ursprung, när han dök upp i ett Fantastic Four-avsnitt 1966. Och i en samtida kulturellt och politiskt repressiv tid i det i det amerikanska samhället, underblåst av vit makt-rörelsen, utgör filmen och dess soundtrack ett hopp om andra tider. Allt hänger ihop i Kendrick Lamars magiskt afrofuturistiska värld.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons