Annons

Jonas Fröberg:Stor våg av elbilar på väg att rulla in

Den 15 mars lanserade Teslas vd Elon Musk Teslas nya mellanklass-suv Model Y. Tänk en första mindre våg av elbilar som sveper in. Sedan en andra större våg som sköljer in och översvämmar stora delar av bilvärlden.

Under strecket
Publicerad

Kön ringlar sig lång utanför Teslas designstudio, många vill provköra nya Model Y.

Foto: Jae C. Hong/AP Bild 1 av 2

Inom kort väntas flera andra tillverkare konkurrera med Teslas Model Y i suv-segmentet.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 2 av 2

Kön ringlar sig lång utanför Teslas designstudio, många vill provköra nya Model Y.

Foto: Jae C. Hong/AP Bild 1 av 1
Kön ringlar sig lång utanför Teslas designstudio, många vill provköra nya Model Y.
Kön ringlar sig lång utanför Teslas designstudio, många vill provköra nya Model Y. Foto: Jae C. Hong/AP

Vi är någonstans i slutet av den första lilla elbilsvågen. Med andra ord: det är nu det börjar bli intressant.

Suv-segmentet växer så det knakar och ska Tesla ha en chans att överleva beror nu allt på nya Model Y som Musk själv tror kommer att sälja mellan 50 och 100 procent bättre än nuvarande storsäljare Model 3.

Model Y visas visserligen nu, men det viktiga är att tillverkningen inte börjar förrän 2020. Till Sverige kommer den inte förrän 2021.

Frågan är: hur ser elbilsfloran ut då?

En billigare Model Y-variant går bara 37 mil och kommer till Sverige först 2022.

Billiga konkurrenter från Sydkorea är redan här. Du kan köpa (okej det är sjukt långa väntetider, men ändå) Hyundai Kona electric för 409 900 kronor - vilket ska jämföras med den nu billigaste Model Y som ska gå loss på 621 000 kronor. En billigare Model Y-variant kommer för runt 480 000 kronor, men den går bara 37 mil och kommer till Sverige först 2022.

Annons
Annons

Inom kort väntas flera andra tillverkare konkurrera med Teslas Model Y i suv-segmentet.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 1 av 1

Volkswagen börjar under hösten producera sin första elbil i den så kallade ID-familjen. En bil i Golf-storlek som likt Tesla byggs på en ren elbilsplattform där innerutrymmena kan nyttjas till max eftersom elmotorerna placeras nära hjulen. När VW-koncernens vd Herbert Diess intervjuades i Genève nu i mars sade han på en fråga från tidningen Elbilen att den nya ID-modellen kommer att kosta "strax under 30 000 euro" vilket är konkurrenskraftigt.

Inom kort väntas flera andra tillverkare konkurrera med Teslas Model Y i suv-segmentet.
Inom kort väntas flera andra tillverkare konkurrera med Teslas Model Y i suv-segmentet. Foto: Anders Wiklund/TT

Även de lyxinriktade europeiska tillverkarna har vaknat: Volvo Cars elbilsmärke Polestar visade just upp sin Model Y-utmanare, Polestar 2, som ska börja tillverkas nästa år. Strax efteråt börjar Volvo tillverkningen av sin XC40 i elutförande. BMW kommer med sin elbils-suv som går under namnet i-Next under 2021 medan Audi redan lanserat sin e-tron och visade upp mellanklass-suven Q4 e-tron concept som kommer till kunder 2020.

Lägg till nya kinesiska tech-bolag med bilexpertis från framförallt tyska biltillverkare och starka finansiärer i ryggen: bolaget Nio lanserade just sin nya mellansuv ES8 där kunderna kan snabbyta batteriet. Byton är ett annat tech-bolag, som planerar att lansera sin nya mellanklass-suv M-Byte i Europa nästa år.

Listan kan göras lång.

Att Model Y visas nu är alltså mer ett pr-trick än något annat. Det intressanta är att den hamnar mitt i den stora elbilsvågen vid produktionsstarten.

Först då börjar den stora elbilsmatchen.

Vad tror du, håller Model Y måttet då?

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons