Annons

Största satsningen sedan 70-talet – på 3 minuter

Tunnelbanan byggs ut för 30 miljarder kronor.
Tunnelbanan byggs ut för 30 miljarder kronor. Foto: Tomas Oneborg

Tunnelbanan byggs ut åt olika väderstreck i Stockholm. Om sex–sju år ska ”tuben” gå till Nacka, Barkarby och Arenastaden. Kostnad: 30 miljarder kronor. SvD guidar till utbyggnaden till av Stockholms tunnelbana.

Under strecket
Publicerad

Varför måste tunnelbanan byggas ut?

Det var 2013 genom Stockholmsförhandlingen som beslutet togs att bygga ut tunnelbanan. Anledningen var att Stockholmsområdet förväntas växa med tiotusentals innevånare fram till 2030 och att nya stadsdelar träder fram. Inom sex–sju år ska därför ytterligare två mil spår och 12 nya stationer byggas i den största satsningen på tunnelbanan sedan 1970-talet.

Vilken sträckning får den nya gula linjen?

Den nya sträckningen från Odenplan får tre stationer: Hagastaden, Södra Hagalund och Arenastaden. Linjen får färgen gul. Hela sträckan kommer att gå under jord, inga bullerbarriärer kommer därför att behövas.

Gula linjen knyts ihop med gröna linjens spår vid Odenplan. Resenärerna kommer att kunna ta sig från Arenastaden till T-centralen och vidare söderut utan tågbyte vid Odenplan. Resan Gullmarsplan–Arenastaden beräknas ta 20 minuter.

Hur långt blir det till närmaste hållplats i Barkarby?

Från Akalla förlängs tunnelbanan till Barkarby som får två nya stationer – Barkarbystaden och Barkarby. Utbyggnaden av infrastrukturen innebär att det aldrig ska bli längre än 500 meter till närmaste hållplats för buss, tunnelbana eller pendeltåg i området.

Annons
Annons

Den nya sträckningen knyts samman med Mälarbanan vid Barkarby, vilket ska ge bättre förbindelser till större arbetsplatsområden i Kista, Akalla, Hallonbergen, Näckrosen och Solna centrum.

Vad blir restiden från Nacka till T-centralen?

Sedan det sista överklagandet dragits tillbaka mot arbeten under Blasieholmen är det klart att den blå linjen förlängs från Kungstrådgården mot Nacka, vilket det funnits planer på sedan 1960-talet.

De nya stationerna Sofia, Hammarby Kanal, Sickla, Järla och Nacka Centrum bildar den fyra kilometer långa östra sträckningen. Restiden från Nacka till T-centralen blir 12 minuter. Från Sofia går också en gren mot Gullmarsplan, med en ny station i Slakthusområdet. Vid Sockenplan kopplas den grenen ihop med Hagsätragrenen. Stationerna Globen och Enskede gård försvinner.

När kan man kliva på t-banan i Östberga?

Under våren 2017 kom den sista överenskommelsen på plats om att bygga en ny tunnelbanelinje mellan Fridhemsplan och Älvsjö, via Liljeholmen.

Den börjar planeras först nästa år och väntas inte vara klar förrän 2035. De tilltänkta stationerna är Årstaberg, Årstafältet och Östberga.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons