Annons

Strejken kan tvinga Ica att byta fraktväg

Bananer, tvättmedel men också nybyggda bilar. Om hamnkonflikten blir långvarig kommer svenska företag påverkas på flera sätt – och planer finns på att ändra fraktvägarna.

Under strecket
Publicerad

Containerhamnen i Göteborg.

Foto: Björn Larsson Rosvall/AP Bild 1 av 1

Containerhamnen i Göteborg.

Foto: Björn Larsson Rosvall/AP Bild 1 av 1
Containerhamnen i Göteborg.
Containerhamnen i Göteborg. Foto: Björn Larsson Rosvall/AP

En rad svenska företag som importerar varor som fraktas med båt berörs av konflikten mellan fackförbundet Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarparten Sveriges Hamnar.

På Ica Sverige fraktas bland annat en del varor inom kategorin frukt och grönt med båt.

– Om det är strejk i en eller två dagar så är det inte något större problem, säger Jonas Andersson, chef för frukt och grönt på Ica centralt och tillägger att när bananerna kommer hit så är de knallgröna och måste mogna.

Däremot om konflikten skulle fortsätta en längre tid, tvingas Ica att se över transportvägen och frakta varorna till en annan hamn, utanför Sverige.

– Ett troligt scenario är ju att ta in varorna till en annan hamn i Europa, kanske Rotterdam eller Hamburg, och skicka de på lastbil sista biten. Annars kommer grejerna bli paj och behöva slängas.

Annons
Annons

Ica uppger att de vanligen tar in sina varor via Helsingborgs hamn, och att det kan vara både bananer, äpplen, päron och druvor i lasten. Varor som gurka, sallad och tomat som odlas i Europa, exempelvis Spanien eller Holland fraktas på lastbil hela vägen från platsen de odlas till Sverige.

– Är det odlat i Europa kommer det med bil, men kommer det från det vi kallar ”over seas”, som Sydamerika, så kommer det med båt. Det beror på vilken säsong det är på året också.

Även Bergendahls Food, som äger livsmedelskedjan City Gross berörs av hamnkonflikten på sikt.

– Hittills har vi inte märkt av något, men eftersom Helsingborgs hamn, som är viktig för oss, är en av de aktuella hamnarna kommer vi att få problem inom någon vecka om konflikten fortsätter, uppger Jonas Hultenheim, chef för partihandel, transport och logistik på Bergendahls Food i ett mail till SvD.

Enligt honom påverkas i första hand kolonialvaror som torrvaror, rengöringsmedel, tvättmedel och papper.

– Sedan kommer vi också att få problem i våra specialavdelningar och butiker, där vi säljer verktyg, leksaker, porslin och andra husgeråd, skriver han vidare i mailet.

På Volvo Cars i Göteborg är Stefan Elfström presstalesperson. I Göteborg har hamnen ännu inte påverkats, men det planeras en endagsaktivitet från både arbetsgivare och fack.

– Den påverkan som finns handlar om utskeppning av bilar och inte inskeppning av produktionsmaterial, säger Stefan Elfström och fortsätter:

– Vi påverkar inte nämnvärt. Vi hoppas självklart på en rationell lösning på konflikten.

Om det blir det längre stopp i hamnen i Göteborg - vad händer då?

– Det vill vi inte spekulera om.

Skulle det påverka på ett allvarligt sätt om det blir längre konflikt - ni är ju Sveriges andra största bolag?

– Givetvis är vi beroende av utskeppning av bilar. Men den diskussionen får vi ta när och om det går så längt. Nu hoppas vi på en konstruktiv lösning.

På onsdagen var det fortfarande ett låst läge i konflikten. Till TT sa Hamnarbetareförbundet att nästa steg är att man vill mötas i nya direktförhandlingar med arbetsgivarna.

– Vi har inte hört ett knyst ännu, säger Erik Helgeson, förbundsledamot i Hamnarbetarförbundet.

Enligt arbetsgivarna är samtal inte aktuellt förrän strejken avbrutits.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons