Annons

Strejkexpert: SAS agerande riskerar trappa upp konflikt

SAS kommer att skicka ner oorganiserade piloter till Grekland för att flyga hem strandsatta resenärer. Men åtgärden riskerar att eskalera konflikten, säger strejkexperten Christer Thörnqvist.

Under strecket
Publicerad
Foto: Johan Nilsson/TT Bild 1 av 1
Den här videon är tyvärr inte tillgänglig

350 SAS-piloter gick på fredagskvällen ut i strejk. Bara under helgen drabbas 46 000 resenärer av inställda flyg, vilket fick SAS att under lördagen sända ner oorganiserade piloter till Grekland för att flyga hem strandsatta resenärer.

Jag har inte hört talas om det tidigare i ett nordiskt sammanhang.

Åtgärden är ovanlig, säger Christer Thörnqvist, docent i arbetsvetenskap och universitetslektor i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde.

– Jag har inte hört talas om det tidigare i ett nordiskt sammanhang, säger han.

På sociala medier har många kallat åtgärden för strejkbryteri, medan SAS menar att bolaget har all rätt att göra som man gör. Christer Thörnqvist påpekar att det finns en viss förvirring när det kommer till begreppet strejkbryteri.

Annons
Annons
Foto: Johan Nilsson/TT Bild 1 av 1

– Detta är ju inget juridiskt begrepp och SAS skulle inte kunna fällas i Arbetsdomstolen, och piloterna begår inte något fel heller om de är oorganisare. I någon sorts bokstavlig mening är detta strejkbryteri, men det är en moralisk fråga och inget annat, säger han.

Man kanske kan få med sig allmänheten eftersom de flesta nog ser detta som strejkbryteri.

Däremot kan SAS agerande trappa upp konflikten, tror Christer Thörnqvist. Det hänger samman med att piloterna är en välavlönad grupp som därför inte kan räkna med ett stort folkligt stöd för lönekrav som är högre än vad arbetsmarknadens parter kommit överens om tidigare i år.

Att låta oorganiserade piloter flyga hem resenärer kan däremot ändra bilden av konflikten.

– Man kanske kan få med sig allmänheten eftersom de flesta nog ser detta som strejkbryteri. Och facket kanske tycker att detta är provocerande, säger Christer Thörnqvist.

Tidiare i veckan tackade fackförbudet Svensk Pilotförening, SPF, nej till medlarens bud med lönehöjningar på 2,2 procent. SPF kräver löneförhöjningar på 3,5 procent och andra ändringar i avtalet, eftersom man menar att det nuvarande avtalet skapar stor osäkerhet i schemaläggningen.

Enligt Christer Thörnqvist är allmänhetens sympatier en faktor som avgör hur arbetsmarknadskonflikter slutar. SPF kan därför få svårt att få igenom sina lönekrav.

– Jag tror inte att de kommer att få ett jättehögt lönepåslag. Det är lättare för piloterna att ställa krav på arbetsmiljön, arbetstider i luften och sådana saker eftersom allmänheten nog anser att detta inte är vilket jobb som helst, säger han.

Foto: Johan Nilsson/TT
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons