Annons

Clemens Poellinger:Stridsbergs fascination för mordiskt manshat

Foto: TT
Under strecket
Publicerad

Nu när Biskops-Arnös författarskola fått in sin första elev ibland de aderton kommer jag att tänka på en kamrat som var kursare med Sara Stridsberg på den lilla Mälarön i Håbo kommun. Skrivarlinjen där var avstampet till hennes kometliknande färd med feministisk svans in på den svenska parnassen. Han hamnade på reklambyrå och skrev copy till H&M:s annonser för tjejunderkläder, ofta inte längre än så här: ”Balconette 79:-”.

För några år sedan samlade han ihop sina små rader till en egen liten volym tänkt att ges ut med titeln ”Medan Sara Stridsberg blev författare”. Hans korta sentenser, ”Torsolette 189:-”, blev som aforismer ur det manliga begärets värld, särskilt om de lästes bredvid Horace Engdahls då nyutkomna textsamling ”Den sista cigaretten”.

Det kvinnliga begäret är något helt annat, det kräver den väldigt vite mannens blod. I alla fall när Sara Stridsberg hänfört skildrar det i ”Drömfakulteten” (2006), hennes fria fantasi om Valerie Solanas. Stridsberg lever sig in i ett fiktivt samtal med den döende amerikanska feministlegenden och mentalpatienten. Trollbunden av Solanas, som försökte mörda den bräcklige überkändisen Andy Warhol, översatte Stridsberg året innan dennas ”SCUM-manifest” (Society for Cutting Up Men).

Låt oss ta ett citat ur manifestet på engelska för mer IS-känsla: ”If SCUM ever strikes it will be in the dark with a six-inch blade.” Ur ett samtida perspektiv där spontana knivattacker blivit vardagsnyheter ter sig texten mer frånstötande än 2006 då Stridsbergs ”febriga, vibrerande prosa” – som juryn för Nordiska rådets litteraturpris formulerade det i sin motivering när ”Drömfakulteten” belönades.

Då låg våldsromantiserande normkritik rätt i tiden. Och då svärmade Sara Stridsberg i intervjuer för Solanas ”totala outsiderskap”.

När hon nu själv blir den totala insidern, och tas upp i snille och smak-gemenskapen, känns det möjligen lite snålt att påminna om hennes fascination för mordiskt manshat. Det är inte konstigare att hon i sitt litterära skapande dras till perversa våldsutövare än att exempelvis författarkollegan Steve Sem Samberg kryper in under huden på historiska nazimördare och ger dem nytt liv i sin serie av prisbelönta romaner.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons