Annons
Recension

SlagStyrkan finns i boxningen och brutaliteten

Lena Bezawork Grönlund är född 1975 i Addis Abeba i Etiopien och uppvuxen i Västerbotten. Hon har tidigare publicerat poesi på engelska, arbetar som bibliotekarie och har bland annat drivit mångfaldsfrågor, särskilt med fokus på litteratur för barn med afrikanska rötter.
Lena Bezawork Grönlund är född 1975 i Addis Abeba i Etiopien och uppvuxen i Västerbotten. Hon har tidigare publicerat poesi på engelska, arbetar som bibliotekarie och har bland annat drivit mångfaldsfrågor, särskilt med fokus på litteratur för barn med afrikanska rötter. Foto: Marie Genet Grönlund

Glåporden, rashatet och mamman som aldrig dyker upp. Det är 1980-tal och livet i Sverige är brutalt. Men på boxningsträningen hittar Fikirte tillbaka till sig själv. Therese Eriksson har läst Lena Bezawork Grönlunds förhandshajpade debutroman.

Under strecket
Publicerad

Slag

Författare
Lena Bezawork Grönlund
Genre
Prosa
Förlag
Norstedts
ISBN
9789113073798

109 s.

”Det är inte så mycket i livet som går upp mot att slåss”, säger Ellinor i Lina Wolffs roman ”De polyglotta älskarna” (2016). Hon lär sig slåss som tonåring, i en sunkig källarlokal i en skola – den skånska byaversionen av Fight Club. För Ellinor handlar upplevelsen om fokus och en absolut koncentration, och den närhet till andra som inte uppstår någon annanstans i livet: ”När man står framför en motståndare däremot finns det ögonblick då man kan se rakt in i den andre och fatta exakt vem han eller hon är.”

Att mötas för att slåss – om än inom givna regler och rutiner – är förstås inte exakt samma sak som att träna för att bli proffsboxare. Men, slagen finns där; de är gemensamma. Och även för Fikirte i Lena Bezawork Grönlunds debutroman ”Slag” handlar boxningsträningen ytterst om ett slags närhet, om än på ett till synes motsatt sätt än för Ellinor: ”Ibland har jag känt att slagen mot säcken tar mig närmare mig själv. På våra träningar hoppar jag tillbaka in i mig själv. Det är en annan värld.”

Det är tidigt 1980-tal i en odefinierad svensk småstad, och Fikirte boxas inte bara för att komma närmare sig själv, utan också för att komma bort; för att komma undan kraften i de rasistiska glåpord som kastas efter henne och pappan. De två har boxningen gemensamt, men också allt annat; utsattheten, vardagen och det tomma rummet i lägenheten de upplåtit för mamman/hustrun som aldrig kommer. I omgivningens ögon är de lika främmande, men det som skiljer dem åt är att för fadern blir den här platsen aldrig det hem som Etiopien var, medan den för Fikirte är den enda verklighet hon känner till. Och den är ofta brutal.

Annons
Annons

Det är bara i boxningen och löpningen – det totala fokuset som Ellinor i Wolffs roman vittnar om – som Fikirte kommer undan orden som annars följer henne överallt, och som skapar en avgrund mellan henne och världen. Och sedan kommer Tewdros, han är någonting mittemellan vän och pojkvän men samtidigt betydligt mer; en svuren allierad och en stor, odramatisk kärlek.

”Slag” är en kort, tät berättelse där de små prosastyckena har hög densitet och där livsomständigheter oftare antyds än omständligt förklaras. På många sätt, och det är inte odelat positivt, är det ett skolboksexempel på debutroman. Bezawork Grönlund förlitar sig på styrkan i stämningen och fragmentet, snarare än i gestaltandet och berättandet. Och styrkan finns där stundtals, i Fikirtes tankar kring boxningen och i en brutal, rasistisk misshandelsscen inte minst. Men lika ofta irriterar jag mig på att de här förtätade prosafragmenten inte riktigt lossnar från en idé om att ”detta är det mest effektiva sättet att skriva”. Det blir helt enkelt tillkämpat.

Får nu en debutroman, som till sin natur kan antas vara en ansträngningens företeelse, inte visa det? Jo, det är klart. Men Lena Bezawork Grönlund är en skicklig författare med förmågan att gestalta vad hat gör med en människa, såväl som de strategier för överlevnad hon utformar. Jag hoppas att hon inför nästa bok släpper taget om att ”göra litteratur” och förlitar sig mer på den begåvningen och på styrkan i vad än hon än vill berätta om härnäst.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons