Annons

SmashSuccé för Smash – det vidriga blir vackert

R&b-artisten Cherrie uppträder på konsertfesten Smash vid Sjöhistoriska museet i Stockholm.
R&b-artisten Cherrie uppträder på konsertfesten Smash vid Sjöhistoriska museet i Stockholm. Foto: Fredrik Persson/TT

Fenomen som dykt upp från ingenstans – som Lil Pump och Post Malone – präglar den nya endagsfestivalen Smash vid Sjöhistoriska museet. Med 18 500 personer i publiken verkar den vara en omedelbar succé.

Under strecket
Publicerad

Amerikanska rapparen Lil Pump på Smash.

Foto: Fredrik Persson/TT Bild 1 av 2

Post Malone.

Foto: Fredrik Persson/TT Bild 2 av 2

Smash

Genre
Konsert
Medverkande
Post Malone, Lil Pump, Cherrie m fl
Var
Sjöhistoriska museet

”Jag tänker att vi ska visa de här amerikanerna hur det går till här i Sverige”, ropar Cherrie från utomhusscenen vid Sjöhistoriska museet, denna småkyliga kväll i augusti. Skansens gamla härbren på andra sidan Djurgårdskanalen bildar en lätt skruvad fond till Cherries moderna r&b på svenska. Hon ligger helt i rätt och tiden och med genombrottet i ”Tabanja” för redan tre år sedan hittade hon en nisch som hon fortsätter att förfina.

Nu har hon ett helt gäng fina hits i bagaget, ”Lämna han” och ”Aldrig igen (må så där)” bygger upp stämningen inför avslutande ”163 för evigt”, med snygg referens till Rinkebys postnummer. För 20 år sedan var r&b och hiphop något som tilltalade en mer eller mindre subkulturell publik, idag har det bubblat upp till mainstreamkultur, vilket också märks i antal besökare. Med 18 500 personer i publiken verkar nya endagsfestivalen Smash vara en omedelbar succé. Och en åldersmässigt relativt ung sådan.

Med dagens extremt snabba spridning av Soundcloud- och Youtube-fenomen måste det vara svårt att veta  hur stor folkmassa nyare artister drar. Jag tror inte att särskilt många på Smash hade hört talas om Lil Pump för bara något år sedan. Nu står en massiv publik och hoppar som besatta och rappar med i hans senaste singel ”Drug addicts”.

Annons
Annons

Amerikanska rapparen Lil Pump på Smash.

Foto: Fredrik Persson/TT Bild 1 av 2

Post Malone.

Foto: Fredrik Persson/TT Bild 2 av 2

.Lil Pump är endast 17 år gammal och det är bara att hoppas att han kan hantera sitt nya liv bättre än den ungefär lika lovande kollegan Lil Peep som dog av en överdos

Denna nya våg av extremt dekadenta och nihilistiska rappare från USA har sex-, drog- och döds-referenser som får N.W.A. att framstå som ganska präktiga i jämförelse. Lil Pump är endast 17 år gammal och det är bara att hoppas att han kan hantera sitt nya liv bättre än den ungefär lika lovande kollegan Lil Peep, som dog av en överdos i höstas, endast 21 år gammal.

Amerikanska rapparen Lil Pump på Smash.
Amerikanska rapparen Lil Pump på Smash. Foto: Fredrik Persson/TT

Att scenen är ganska brutal, och direkt kopplad till det amerikanska klassamhället, påminns vi också om när Lil Pump hyllar XXXTentacion som blev brutalt rånmördad tidigare i somras. Publiken är ung och stora delar av den är ovana vid festivaler och stora spelningar, så när Lil Pump manar till moshpit i publikhavet blir tryck och rörelser i publiken så stora att flera ramlar omkull, några svimmar, andra bärs iväg mer eller mindre medvetslösa. Detta märks inte av längre bak i publikhavet, men de rörelser som upppstår när Lil Pump avslutar med den publikfriande ”Gucci gang” ser högst oroväckande ut även på distans.

Huvudakten Post Malone är även han ett fenomen som dykt upp från just ingenstans, men plötsligt visar sig vara en världens största artister, kommersiellt sett. Hans senaste album ”Beerbongs & Bentleys” satte flera strömningsrekord på Spotify när det släpptes i våras – redan efter ett dygn hade albumet 127 miljoner lyssningar världen över.

Post Malone.
Post Malone. Foto: Fredrik Persson/TT

Till Sjöhistoriska kommer han ensam i ett moln av rök och publiken har inga bekymmer att sjunga med i låtar som ”Better now” eller ”Psycho”. Musiken är näst intill helt friktionsfri, trots att Post Malone med sitt tatuerade ansikte och sina dekadenta texter verkar ha betydligt hårdare ambitioner. Faktum är att han befinner sig någonstans mitt emellan dagens samtida rap – såsom Migos eller Travis Scott – och ingen mindre än Justin Bieber.  

Och det som alla går och väntar på under den timslånga spelningen är förstås hans slow jam-aktiga ”Rockstar”, förra årets kanske allra största hit. I den svenska sensommarnatten låter den magiskt vacker, även om den är något av en hymn till att bete sig vidrigt. 

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons