Annons

Hålla andanSuggestivt drömspel om färden mot avgrunden

Joaquin NaBi Olsson, Nina Zanjani, Jonas Malmsjö och Giovanni Bucchieri i förgrunden. Ana Gil de Melo Nascimento och Hulda Lind Jóhannsdóttir i bakgrunden.
Joaquin NaBi Olsson, Nina Zanjani, Jonas Malmsjö och Giovanni Bucchieri i förgrunden. Ana Gil de Melo Nascimento och Hulda Lind Jóhannsdóttir i bakgrunden. Foto: Sören Vilks

Satan lever! Han håller ännu hårt på sina principer. Kärlek är en form av godhet. Sex ska därför betalas som vilken annan vara som helst. Satan kan ju inte vara skyldig något. Då faller världen samman. Så träffar han Dana.

Under strecket
Publicerad

Hulda Lind Jóhannsdóttir, Douglas Johansson och Simon Norrthon.

Foto: Sören VilksBild 1 av 1

Hålla andan

Genre
Teater
Regi
Lena Endre
Medverkande
Nina Zanjani, Jonas Malmsjö, Ana Gil De Melo Nascimento, Simon Norrthon, Hulda Lind Jóhannsdóttir, Douglas Johansson, Joaquin NaBi Olsson, Giovanni Bucchieri
Var
Dramaten, Målardalen
Text
Zinnie Harris

Övers: Björn Sandmark Scenografi: Peter Freiij Kostym: Anna Bonander Looft Ljus: Emma Weil Koreograf: Giovanni Bucchieri

Ibland kan våra liv snudda vid urgamla myter. Vid stora ursprungliga berättelser om godhet och ondska eller mellanhavanden mellan väsen och människor. Det kan vara så banalt som att en kvinna bjuder hem en man. Efter en passionerad natt hävdar han sig vara Satan själv. Han tror inte på kärlek, bara på transaktioner. Hon är en vara som han köpt, men hon vägrar ta emot några pengar. Så blir människan ännu en gång spelplats för striden mellan ont och gott.

Zinnie Harris pjäs ”How to hold your breath” fick svensk urpremiär med sin engelska titel på Göteborgs stadsteater förra året. ”Hålla andan” kallas den nu på Dramaten där Lena Endres regi flyttar spelet från en lätt absurd, förhöjd realism till ett existentiellt mysteriespel. Harris skildrar en värld där allt bygger på att sälja och att köpa. En tillvaro där experter, som huvudrollen Dana, alltmer vill överföra en ton av intimitet från den privata sfären till den ekonomiska för att öka säljandet.

Han ser på pengar som den ultimata värdemätaren, klart överställd jämlikhet.

Annons
Annons

Hulda Lind Jóhannsdóttir, Douglas Johansson och Simon Norrthon.

Foto: Sören VilksBild 1 av 1

Ramen för dramat är hur Harris variant på Mefistofeles jagar Dana för att tvinga ta emot den uteblivna sexbetalningen genom ett allt mer ruinerat Europa. Pjäsen innehåller dock fler lager. Endres icke-realistiska regi gör dem synliga – särskilt metoo-spåret. Satan, eller Jarron som han kallas här, är en man som ser kvinnor som ting. Han är sin karriär, har en värld att hålla reda på. Han ser på pengar som den ultimata värdemätaren, klart överställd jämlikhet. Han är beredd att betala – men inte att älska.

Slutet är starkt, och resan från Berlin till norra Afrika påminner - om än med omvänd rutt – om många fruktansvärda upplevelser för flyktingar på Medelhavet. Harris har skrivit en vandringsdrama som liksom dammsuger vår samtid på osynliga värderingar, och håller upp dem mot ljuset. Individer som lever alienerat med pengar som enda mått på mening.

Hulda Lind Jóhannsdóttir, Douglas Johansson och Simon Norrthon.
Hulda Lind Jóhannsdóttir, Douglas Johansson och Simon Norrthon. Foto: Sören Vilks

Scenen rymmer en läktarsektion med roller som iakttar och väntar på att göra sin insats för Jarron. Inledningen med sin långa sexscen dansas fram. Med jämna mellanrum övergår handlingen till fysisk gestaltning för att öka känslan av drömspel.

Nina Zanjani tolkar denna mardröm med en stark, förmedlad förtvivlan som imponerar.

Nina Zanjani spelar Dana, som forskar om hur man manipulerar säljakten för att få den mer framgångsrik genom att göra den mer känslostyrd. Zanjani gestaltar mycket väl hur Danas stolthet vittrar sönder när Jarron styr och ställer. Bland annat genom Bibliotekarien som ständigt dyker upp och erbjuder Dana självhjälpsböcker. Det är inte lätt att göra så mycket av dessa mer symboliska roller men Jonas Malmsjö gör skickligt Jarron obehagligt obeveklig och Simon Norrthon är underbar som underhuggaren som ovilligt men uppgivet försöker påverka Dana med cyniska råd – egentligen varningar.

”Hålla andan” är en välspelad dystopi, Nina Zanjani tolkar denna mardröm med en stark, förmedlad förtvivlan som imponerar. Danas syster spelas av Ana Gil De Melo Nascimento som väl gestaltar denna obehagliga men suggestiva färd mot avgrunden.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons