Annons

Lover Superförälskad Swift snålar inte med bitchigheterna

Taylor Swift.
Taylor Swift. Foto: Evan Agostini/TT

Swift befäster sin position som popdrottning. ”Lover” är ett känsloladdat och euforiskt album fullt av magnifikt uppdaterad 80- och 90-talspop.

Under strecket
Publicerad

Lover

Artist
Taylor Swift
Genre
Pop
Musikbolag
Republic Records/Taylor Swift Productions
År
2019

Betyg: 4 av 6

Det är aldrig tråkigt med Taylor Swift. Möjligen var det musikaliskt tunt när hon debuterade som en country-älskande amerikansk dröm för sju skivor sedan.

Men på ett personligt plan stormar det alltid kring 29-åringen. Hon har under den senaste tiden tillbakavisat tidigare misstankar om att hon stöder Donald Trump eller att hon skulle vara uttalad antifeminist.

Det har varit på sin plats, eftersom hon annars tycks vara en person som inte kan låta bli att säga ifrån när hon känner sig kränkt eller felbehandlad. Det är som om Taylor Swift aldrig har hört talas om att vända andra kinden till eller att vara den större personen. Det har gjort att hon flera gånger framstått, eller framställts, som lite osympatisk och svår.

Det har handlat om att käfta emot King Kanye, vägra släppa sina låtar till Spotify eller – som senast – spela in sin låtkatalog på nytt bara för att hämnas på managern Scooter Braun som köpt upp bolaget som äger hennes första skivor.

Jag respekterar henne djupt för det och försvarar med näbbar och klor hennes rätt att vara en så kallad bitch.

Annons
Annons

Och eftersom det 18 spår långa albumet ”Lover” är som Swifts egen tonsatta dagbok, innehåller den en del underbara bitchigheter – vackert sminkade i pastell, färgat glitter och solnedgångsljus. Och levererade i textrader som borde sätta punkt för alltid. Som i ”You need to come down”, där hon dödar den gamla myten om ”cat fights”, som hetsar kvinnor som rivaler mot varandra i tron att det bara kan finnas en enda: ”On the Internet, comparing all the girls who are killing it, but we figured you out … We all got crowns”.

Men mest av allt är ”Lover” ett rent superförälskat, känsloladdat och euforiskt album fyllt med magnifikt uppdaterad 80- och 90-talspop. Taylor Swift befäster sin plats som popdrottning genom att spotta ur sig de exakt rätta orden som förklarar känslor och tillstånd. Kärleken är direkt riktad till hennes brittiska pojkvän, skådespelaren Joe Alwyn. Ibland blir det möjligen övertydligt, i ”London Boy” namedroppas Camden, Hackney och massor av ”fancy you” medan hon sjunger att hon visserligen älskar Springsteen men nu blivit en Stella McCartney från Tennessee.

Men i de flesta fall blir det alldeles perfekt romantiskt, så där så det både gör ont och kittlas.

Jack Antonoff och Taylor Swifts arrangemang och producerande är fullt av finesser. Den subtila och ursnygga tonartshöjningen i poppunk-dängan ”Paper Rings”. Eller som i min favoritsekund på hela albumet – när Taylor skriker skriker ”and true!” med en röst som nästan spricker i rockballaden ”Lover”. Det är ett av årets stora pop-ögonblick.

Annons
Annons

För att vara ett album släppt 2019, med 18 spår, så innehåller skivan ovanligt få samarbeten. Men Swifts idoler Dixie Chicks dyker upp i starka ”Soon you’ll be better”, där hon sjunger om sin mammas cancerbesked. Jag är också förtjust i St Vincents medverkan, hon har skrivit och spelar på ”Cruel summer” och ger Swifts lätta pop en kul koppling till riot grrrl-bandet Sleater Kinney, vars nya album St Vincent producerat.

Swift tar en risk, istället för att göra sin pop modern och söka sig till hiphop, r’n’b eller – gud förbjude! – house, utvecklar Taylor konceptet mainstreampop. Tyvärr blir hon lite väl influerad av andra som också gör det bra: ”The man” är Haim, ”Cornelia” har tydliga Lorde-melodier, ”Miss americana & the heartbreak prince” ekar av Lana Del Rey och ”You need to come down” av MIA:s stilbildande ”Paper planes”.

Jag noterar att varken Max Martin eller Shellback är med i teamet den här gången, och jag tror det är rätt väg att gå. Det mästerliga låtskrivar-hantverket i det alldeles ljuvliga popparadiset ”Lover” kommer generera en helt ny generation swifties. Inte en yngre utan en äldre.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons