Annons

Tomas Augustsson:Svag krona kan förklara att Skavsta läggs ned

Ryanair lägger ned sin bas på Skavsta, men fortsätter att flyga därifrån. I vilken omfattning är dock oklart.
Ryanair lägger ned sin bas på Skavsta, men fortsätter att flyga därifrån. I vilken omfattning är dock oklart. Foto: Stina Stjernkvist/TT

Flygskam. Flygskatt. Och den svaga kronan. Tre faktorer som, tillsammans med leveransproblemen av Boeing 737, kan vara anledningarna till varför Ryanair väljer att lägga ned sin bas på just Skavsta.

Under strecket
Publicerad

Varför stänger Ryanair basen på Skavsta?

– De motiverar beslutet med att det ser ut att dröja längre än väntat innan bolaget får sina nya plan, Boeing 737 Max. Det beror i sin tur på att de planen har fått flygförbud efter två tragiska olyckor.

Eftersom Ryanair får färre plan än väntat i sin flotta måste de dra ned på trafiken. Och då väljer de att göra det på två baser, Stockholm-Skavsta och Nürnberg.

Är det verkligen 737 Max-förbudet som ligger bakom stängningen i Skavsta?

– Flygförbudet för Boeing 737 Max ställer till stora problem för många flygbolag. Det gäller inte minst Norwegian som var först i Europa med att använda planet.

Så det kan säkert stämma att det är flygförbudet för 737 Max som gör att Ryanair nu inte kan växa så snabbt som bolaget räknat med. Frågan är mer varför det då är just på Skavsta de väljer att dra ned.

Det finns flera tänkbara förklaringar till det. Den svenska flygskatten har påverkat resandet och sätter press på flygbolagens lönsamhet.

En annan förklaring är den svaga svenska kronan och den allmänt försämrade ekonomin som också påverkar reslusten.

Annons
Annons

Ryanair väljer helt enkelt att flyga där det är mest lönsamt. Och det verkar vara från andra ställen än Sverige.

Samma utveckling märktes nyligen när Norwegian bestämde sig för att sluta med långdistansflygningar från Stockholm. De långlinjeplanen flyttas i stället till stora europeiska flygplatser som Paris och London.

Lite tidigare bestämde sig även SAS för att flytta ännu en av sina långlinjer från Stockholm till Köpenhamn.

Effekten blir att Stockholm och Mälardalsområdet tappar en hel rad flygförbindelser.

Vad innebär det här för alla resenärer?

– I samband med att Ryanair stänger basen på Skavsta drar de också ned trafiken som går till och från flygplatsen. Ryanair kommer alltså att fortsätta att flyga från Skavsta men det blir till färre destinationer och inte lika ofta som tidigare.

I dag har bolaget fyra plan baserade i Skavsta, plan som alltså kan starta tidigt på morgonen och flyga iväg passagerarna till olika ställen. Från slutet av mars kommer i stället alla Ryanairs flygningar på Skavsta att ske med bolagets plan som är baserade på andra flygplatser. De kommer troligtvis alltså inte att kunna flyga lite tidigt.

Kan diskussionen om flygskam ha spelat in i beslutet?

– Den kan säkert ha spelat in i den mån flygskamsdiskussionen har påverkat de svenska resenärernas vilja att flyga och betala för det.

Vi har sett hur flygandet i Sverige gått ned i år. Nedgången gäller framför allt inrikesflyget som hittills i år minskat med 8 procent. Utrikesflygandet har minskat något mindre, med 2 procent.

Men det är svårt att säga om det beror på debatten om flygskam och i så fall hur stor del av nedgången som kan förklaras av debatten. Svag krona, flygskatt och ökad allmän ekonomisk osäkerhet kan som sagt också väga in.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons