Annons
Analys

Anna Ångström:Svansjön blir rå nutidssaga

Tjajkovskij kan vara lika svängig som hiphop, menar Fredrik ”Benke” Rydman. I hans urbana Svansjön möts kontraster mellan gammalt och nytt i musik, dansstilar, scenografi och även rollbesättning.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Fredrik ”Benke” Rydman från Bouce sätter upp sin version av Svansjön.

Foto: THERESE JAHNSONBild 1 av 2

Daniel Koivunen dansar Rothbart, som är langare och hallick i nya Svansjön.

Foto: THERESE JAHNSONBild 2 av 2

Fredrik ”Benke” Rydman från Bouce sätter upp sin version av Svansjön.

Foto: THERESE JAHNSONBild 1 av 2

Daniel Koivunen dansar Rothbart, som är langare och hallick i nya Svansjön.

Foto: THERESE JAHNSONBild 2 av 2
1/2

Fredrik ”Benke” Rydman från Bouce sätter upp sin version av Svansjön.

Foto: THERESE JAHNSON
2/2

Daniel Koivunen dansar Rothbart, som är langare och hallick i nya Svansjön.

Foto: THERESE JAHNSON

Jag vill lyfta fram tragiken i sagan.
Fredrik ”Benke” Rydman, koreograf.

För nio år sedan ringde Fredrik ”Benke” Rydman, då mitt i karriären med Bounce, till Cullbergbaletten och undrade om han kunde få hoppa in i Mats Eks berömda Svansjön. Han hade hört att en dansare var skadad.

–Det var framfusigt, men jag fick jobbet. Jag hoppade runt som svan, spanjor och några andra roller. Framför allt hörde jag Tjajkovskijs fantastiska musik och det sådde ett frö.

Fröet har nu växt till en helt ny Svansjön som redan har sålt 25000 biljetter i Dansens hus. Kombinationen av baletternas balett och Bounce-stuk lockar förstås. Här blandas locking och breaking med capoeira och modern balett. I rollen som svandrottning får Jennie Widegren uppträda som utlevad partymorsa medan Ambra Succi gör den svarta svanen Odile. De övriga åtta dansarna är en yngre generation.

–De är en ny sorts dansare som behärskar flera stilar. De har bakgrund i street och har skolat sig sedan. Det blir en cool dynamik, säger Fredrik Rydman, som dock avstår från tåskor.

Annons
Annons

För att göra den tyska folksagan som ligger till grund för baletten begriplig ser han svanarna som pälsklädda kvinnor i hookerboots. De prostituerar sig för att bekosta sitt heroinmissbruk och är i händerna på langaren Rothbart.

–De flesta associerar Svansjön med något vackert, men jag vill lyfta fram tragiken i sagan, säger Fredrik Rydman, som aldrig har förstått varför Rothbart får en kick av att förvandla kvinnor till svanar.

–Här är hans drivkraft makt, pengar och social status. Rothbart vill gifta in sin dotter Odette i en överklassfamilj.

Drogerna står för det onda, prinsen för det goda. Han tar avstånd från moderns partyliv och söker kärleken. Sensmoralen är tydlig.

Processen att få bitarna på plats är rolig, säger koreografen, som av olika Tjajkovskij-inspelningar har valt en ”svängig”, översättningsbar till hiphopens beat. Han har även haft intensiv mejlväxling med artisterna som skapat ny musik, bland dem har Adiam Dymott gjort en popversion av Saint-Saëns Den döende svanen.

–Det är en grym låt!

Scenrummet är också en lek med då och nu; tänk Drottningholmsteaterns barockkulisser graffitimålade. Fredrik Rydman har fått blodad tand för att stå på egna ben som koreograf, men om det blir någon mer klassiker vill han inte sia om.

–Drömmen nu vore att få höra hela vår musik live med en orkester.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons