Annons
Recension

SvansjönSvansjön med okuvlig vitalitet och svidande sorg

Samtidigt är Dada Masilos koreografier med sin blandning av klassisk balett, samtida och afrikansk dans en bild av det nya Sydafrika. Hon föddes 1985 i Johannesburgs förstad Soweto och upptäckte dansen via Michael Jackson.
Samtidigt är Dada Masilos koreografier med sin blandning av klassisk balett, samtida och afrikansk dans en bild av det nya Sydafrika. Hon föddes 1985 i Johannesburgs förstad Soweto och upptäckte dansen via Michael Jackson.
Under strecket
Publicerad

Svansjön ingår i Dansens hus afrikanska tema ”Destination Johannesburg–Maputo” som börjar den 2 april och avslutas med gästspelet den 23–24 april.

Foto: JOHN HOGGBild 1 av 2

Svansjön går på Dansens hus 23–24 april.

Foto: JOHN HOGGBild 2 av 2

Svansjön ingår i Dansens hus afrikanska tema ”Destination Johannesburg–Maputo” som börjar den 2 april och avslutas med gästspelet den 23–24 april.

Foto: JOHN HOGGBild 1 av 2

Svansjön går på Dansens hus 23–24 april.

Foto: JOHN HOGGBild 2 av 2
1/2

Svansjön ingår i Dansens hus afrikanska tema ”Destination Johannesburg–Maputo” som börjar den 2 april och avslutas med gästspelet den 23–24 april.

Foto: JOHN HOGG
2/2

Svansjön går på Dansens hus 23–24 april.

Foto: JOHN HOGG

Svansjön

Genre
Dans

Koreografi: Dada Masilo. Dansens hus. Musik: PjotrTjajkovskij, Steve Reich, Rene Avenant, Camille Saint-Saëns, Arvo Pärt. Kompani: The Dance Factory.

Finalmusiken från Tjajkovskijs ”Svansjön” ljuder när ridån går upp. Fjorton svarta dansare av båda könen, barfota, i klassiska tutuer och med svandunshättor på huvudet, tar scenen i besittning. Anslaget är lätt, humoristiskt. En presentatör förklarar på vårdad engelska balettens terminologi och emblematiska tecken. Männen tar ”virility leaps”, alla kvinnor hoppas vara den utvalda och nu stundar ”Let's-get-married-dance”.

Den afrikanska månaden på Dansens hus kulminerar med gästspelet av sydafrikanska The Dance Factory och den uppmärksammade koreografen Dada Masilos originella tolkning av baletternas balett ”Svansjön”. Historien om prinsen och hans förtrollade prinsessa är inte det primära – här exploateras känslorna i ett timslångt rörelsefyrverkeri som börjar i ett uppsluppet livsrus och slutar i smärtsam dödsdans. En omtumlande upplevelse, som får oss att se på verket med nya ögon. Den klassiskt skolade Masilo (uppväxt i Johannesburgs förstad Soweto) apostroferar klassiska rörelser i mild drift, leker med könsroller och identiteter. Här vimlar det av vildsinta piruetter, bakvända arabesker och ”sjögräsarmar”. Men udden är riktad mot fördomar och meningslös förintelse.

Annons
Annons

I Europa har vi sett Mats Eks revolutionerande tolkning av sagan, som i sin tur influerat Matthew Bournes gay-version och gett eko i Fredrik Benke Rydmans hiphop-drama. De bekämpar också fördomar, men inte i ett land som Sydafrika där hatbrott mot homosexuella är vanliga och aids skördar mängder av dödsoffer.

De fenomenala dansarna är både svanar med sensuellt svängande rumpor och evigt festande hovfolk. Sällan har Tjajkovskijs musik vibrerat så rytmiskt, i ett uppdrivet expressivt flöde. Prinsen möter sin Odette – koreografen själv i ett temperamentsfullt solo – och förklarar sin kärlek till en man i ett möte som sker i det fördolda.

När Saint-Saëns komposition ”Den döende svanen” tonar in mörknar spelet på allvar. Hotbilden förstärks, rörelserna får en dröjande klangbotten.

I den sublima slutscenen bevittnar vi de svarta svanarnas sista dans. Arvo Pärts spröda, melankoliska tonslingor smyger sig kring dansarnas butoh-lika plastik. Med kala huvuden, barbröstade, rör de sig under himlavalvet och faller, en efter en, till marken. Döden skördar sina kärleksoffer.

Masilo tar ett uppfordrande grepp om Svansjön – i afrikansk tappning både livsbejakande och förtvivlad. Den sjuder av okuvlig vitalitet och svidande sorg.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons