Annons

Jonas Fröberg:Svåra frågan som får biltillverkare att svettas

Parissalongen. Glitter och glamour, utspejsade framtidsbilar och allt fler köpbara elbilar som Kia Niro och Audi e-tron. Men molnen som hovrar ovanför har aldrig varit mer mörka. Här är snacket bakom kulisserna på världens största bilsalong.

Publicerad
Foto: Christophe Ena / TT

Jean Claude Girot. Så heter mannen med Europas kanske svettigaste jobb i år. Som chef för Paris bilsalong har han fått se själva grundbulten fullständigt vittra sönder när Volkswagen, Opel, Fiat, Alfa Romeo, Chrysler, Ford, Mitsubishi, Volvo och flera andra hoppat av.

Den stora anledningen: De måste spara pengar.

Efter tre intensiva dagar med många samtal med bilbranschens mäktigaste träder insikten fram att bilbranschen aldrig varit mer utmanad.

Annons

De stora bilbolagens aktier har närmast havererat sedan årsskiftet trots rekordvinster och säljrekord: Daimlers har gått ner 19 procent, BMW 9 procent och Ford har dykt hela 27 procent.

Annalkande lågkonjunktur, problematisk övergång till nya avgastestet WLTP med långa väntetider och handelskrig med ovisshet om tullar i ett komplicerat globalt mönster spelar in.

Absolut.

Men framförallt tre andra faktorer.

Efter reklamen visas:
El-suvar och cigarrbilar på Parissalongen

Den första är den närmast omöjliga ekvationen att få ner koldioxidutsläppen och blidka börsens vinstmål - samtidigt. Man måste starkt öka andelen elbilar och möta oomkullrunkeliga miljömål och stark kundefterfrågan – samtidigt som man det är betydligt dyrare att producera en elbil än en bensin- eller dieseldito ända fram till 2025.

Halva produktionskostnaden i en elbil är batterierna – vars pris i dag ligger på 140 dollar per kilowattimme. Priset måste förenklat ner till 100 dollar för att en elbil ska bli långsiktigt lönsam. Där finns tyvärr ingen snabb lösning.

Detta märktes på Parissalongen: Det var kvavt och trångt bakom Peugeots monter – den spenslige vd:n på Europas andra största biltillverkare PSA Carlos Tavares spottade ut orden efter en fråga från mig om just batteripriser: ”EU-parlamentet måste ta sitt ansvar och sansa sig om koldioxidmålen”, menade han.

Ett dygn senare kom beslutet från EU-parlamentet: Bilindustrin måste sänka koldioxidutsläppen med 40 procent fram till 2030, räknat från 2021 års nivå.

Carlos Tavares eget förslag: 20 procent.

Foto: Christophe Ena / TT

Nu blir det inte klart förrän den 9 oktober då EU:s Miljöråd sammanträder och helt klart blir det inte förrän tidigt 2019.

Bilindustrin kommer fortsätta att kämpa emot: Tavares sitter även ordförande i Europas mäktiga branschorganisation Acea. Jag har bevakat bilindustrin sedan 2007. De har hela tiden bemött nya miljömål med det föga konstruktiva: ”Det är omöjligt!” ”Då flyttar vi våra 13 miljoner jobb”. Därefter har det som genom ett under gått bra i alla fall med vinstmarginaler på upp mot 10 procent.

Den andra stora dolda anledningen till aktiefallen är att satsningen på självkörande teknik blivit brutalt dyrare än tänkt - och detta bisarrt nog inom ett teknikområde som inom några år blir allmängods.

Parissalongen blev tidpunkten när de stora släppte sargen – och började samarbeta inom självkörande bilar.

BMW-koncernen som förra veckan tvingades vinstvarna för helåret, hade utvecklingsdirektören Klaus Fröhlich på plats: Han bjöd med hög röst in till brett framtidssamarbete i ett nytt konsortium där Mobileye, Magna, Fiat Chrysler och leverantörerna Delphi och Continental är med.

BMW bjöd även in de nya appbaserade taxibolagen – som som på engelska utövar det som kallas ”ride hailing” och kan ta upp mot 30 procent av marknaden år 2025 - men prognoserna är osäkra.

På onsdagen kom nyheten att Toyota går till sängs med techjätten Softbank. Man bildar ett samriskbolag som ska ta fram självkörande teknik och bilflottor som levererar varor och tjänster ända fram till dörren hemma. I bolaget som heter Monet Technologies ska man plöja ner hisnande 900 miljarder kronor över tid.

Även de sökte med ljus och lykta efter fler sängkamrater.

Dagen innan, på Parissalongen första stora pressdag kastade sig Toyotas ärkekonkurrent Honda i sänghalmen med GM och investerade 8 miljarder kronor i GM:s bolag för självkörande bilar, GM Cruise LLC. Över tid ska Honda lägga ytterligare 20 miljarder kronor för utveckling av självkörande teknik i bolaget.

Då kommer vi in på den tredje anledningen till bilaktiernas haveri. Hur ser affärsmodellerna ut 2025? Hur stor del med självkörande bilflottor med ”poddar” kommer det att finnas i framtiden och vilka bolag ska tjäna pengarna där - Uber eller Volvo Cars? Och hur växer nya digitala affärsmodeller fram ur den nya näringsrika myllan?

Enkelt uttryckt: Vad ska man tjäna pengar på om några år? När Apple, Google och bolag vi inte ens känner till i dag är varma i kläderna.

Alla jag pratar med, framförallt mellan fyra ögon i korridorerna säger med flackande blickar:

Vi vet inte.

Annons
Annons
Foto: Christophe Ena / TT Bild 1 av 2
Foto: Christophe Ena / TT Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons
Annons