Annons

Torbjörn Isacson:Svårt att veta vad Geely vill med Volvo och Polestar

Elbilssuven Polestar 2 visades upp på bilsalongen i Genève i våras.
Elbilssuven Polestar 2 visades upp på bilsalongen i Genève i våras. Foto: Malin Hoelstad

En hypermodern fabrik – i Kina. Göteborg och Volvo Cars har all anledning att fundera på om lyxmärket Polestar kommer bli ett lyft eller en gökunge.

Under strecket
Publicerad

Det var hösten 2017 som Volvo Cars och Geely presenterade lyxmärket. Polestar 1 blir den första serietillverkade bilen – en fyrsitsig hybrid med 600 hästkrafter som ska klara 15 mil på en laddning.

Foto: VolvoBild 1 av 1

Det var hösten 2017 som Volvo Cars och Geely presenterade lyxmärket. Polestar 1 blir den första serietillverkade bilen – en fyrsitsig hybrid med 600 hästkrafter som ska klara 15 mil på en laddning.

Foto: VolvoBild 1 av 1

I veckan kom en nyhet som på många sätt flög under radarn. Polestars nya fabrik i kinesiska Chengdu har öppnat.

Där ska 150–200 anställda hantverksmässigt tillverka endast 500 bilar om året. En digitaliserad miljö som är så långt man kan komma från Fords gamla löpande band-princip.

Ambitionerna är höga. Fabriken ska vara teknologiskt och miljömässigt ledande och inspirerande för dem som arbetar där. Den har designats av det internationellt kända norska arkitekturföretaget Snøhetta, och inkluderar en testbana och ett inglasat atrium med panoramautsikt över fabriksgolvet.

Grundtanken är att ta fram en elbil i toppklass som framför allt ska slå emot det upphaussade Tesla.

Trots det begränsade antalet bilar som produceras ska Polestar 1 säljas på ett tiotal marknader, bland andra Kina och Sverige.

Det var hösten 2017 som Volvo Cars och Geely presenterade lyxmärket. Polestar 1 blir den första serietillverkade bilen – en fyrsitsig hybrid med 600 hästkrafter som ska klara 15 mil på en laddning.
Det var hösten 2017 som Volvo Cars och Geely presenterade lyxmärket. Polestar 1 blir den första serietillverkade bilen – en fyrsitsig hybrid med 600 hästkrafter som ska klara 15 mil på en laddning. Foto: Volvo
Annons
Annons

I Sverige har Göteborgsbaserade Polestar presenterats som ett Volvo-bolag. Men med tanke på att företaget samägs av Geely och Volvo Cars, där Volvo Cars är ett dotterbolag till Geely, så kan det också presenteras som ett Geely-bolag. Och nu har alltså fabriken öppnat – i Kina.

Redan i maj i år, när nyheten presenterades att Polestar ska starta ett nytt forsknings- och utvecklingscenter i brittiska Coventry, så ökade funderingarna på var prestandamärket ska växa framöver. Geely Auto har sedan tidigare en forsknings- och utvecklingsanläggning i Coventry.

I juli avslöjades också att Geely Automobile under nästa år ska lansera en lyxig elbil som kan konkurrera direkt med både Volvo och Polestar.

Det är en dramatisk scenförändring mot det usla rykte som Geely Automobiles bilar hade fram till för några år sedan. Tekniken bakom den omställningen kommer inte minst från Volvo Cars.

Vad Geely egentligen vill med Volvo Cars och med Polestar – och hur Sverige och Göteborg kommer in i bilden är svårt att veta.

Volvo Cars redovisade visserligen nyligen en rekordförsäljning för det första halvåret, men resultat och lönsamhet sjönk. Förutom ett stort sparpaket talar vd Håkan Samuelsson om att fler samarbeten med Geely ska hjälpa till att lyfta marginalerna.

Men vad Geely egentligen vill med Volvo Cars och med Polestar – och hur Sverige och Göteborg kommer in i bilden är svårt att veta.

Det är tydligt att Geely inte drar sig för att snabbt förändra vad ett av gruppens varumärken ska stå för. Det är aningen oroväckande för Volvo Cars, som under senare år krigat allt mer framgångsrikt i just premiumsegmentet.

Det faktum att Geely, som stor ägare i Volvo Cars gamla koncernsyster och Sveriges största företag Volvo lastvagnar, inte drar sig för att helt plötsligt skjuta fram som ny storägare i rivalen Daimler säger också en hel del. Det draget var långt ifrån populärt varken hos AB Volvos eller Daimlers andra stora ägare.

I bakgrunden spökar dessutom det upptrissade läget i handelskriget mellan USA och Kina. Det slog bland annat hårt mot Geelys resultat det första halvåret. Det kan leda till att Kina på olika områden sluter sig mer, och lägger allt mer utveckling i det egna landet.

De här riskerna kan Volvo Cars knappast blunda inför. Frågan är om Polestar kommer hjälpa – eller bli Volvo Cars gökunge.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons