Piloten Kalle Schmidt jobbar för företaget Storm Heliworks och ryckte in från sin semester för att släcka skogsbränderna.
Piloten Kalle Schmidt jobbar för företaget Storm Heliworks och ryckte in från sin semester för att släcka skogsbränderna. Foto: Adam Wrafter

Brandhjältarna kallades in för sent: ”Ett systemfel”

SvD I FÅGELSJÖ | I skuggan av italienska brandflyg och polska brandmän har civila helikopterföretag i Sverige rensat scheman och kallat in piloter från semestern för att delta i kampen mot skogsbränderna.

SvD följde med i luften ovanför förödelsen tillsammans med piloten Kalle Schmidt, som inleder sina pass varje morgon klockan 04.

Uppdaterad
Publicerad
Efter reklamen visas:
Helikopterpiloter

Klockan 03:00 ringer väckarklockan inne på hotell Mysoxen i Sveg. På en kvart är Kalle Schmidt redo: svart overall över shorts och t-shirt, rullväskan ligger färdigpackad på den grå heltäckningsmattan. Hotellnyckeln lämnar han i en brevlåda på trähusets baksida – ”vi lämnar aldrig nåt, vi vet ju aldrig om vi kommer tillbaka hit i natt igen.”

Ute på parkeringen är luften sval och himlen pausad nånstans mittemellan skymnings- och gryningsljus. Vägen mellan Sveg och Fågelsjö ligger öde. Under tystnad äter helikopterpiloterna Kalle Schmidt och Erik Lindström minibaguetter med ost och skinka som en vänlig själ i Mysoxens reception skickat med dem.

1/2

Arbetsdagen börjar tidigt. Helikoptrarna står bara still knappt fyra timmar om dagen. Kalle Schmidt och kollegan Erik Lindström sätter sig i bilen i Sveg vid 3-tiden på morgonen.

Foto: Adam Wrafter
2/2

En vänlig själ i hotellreceptionen har skickat med piloterna mackor. I bilen längs med Europaväg 45 äter de en spartansk frukost.

Foto: Adam Wrafter

Klockan är strax över fyra när allt är redo för avfärd på den daggiga ängen utanför Fågelsjö som utgör det provisoriska flygfältet. Oljan är påfylld, imman borttorkad från rutorna och himlen tillräckligt ljus för att lyfta. Nu väntar 17 timmar av hårt arbete över det brandhärjade området på gränsen mellan Jämtland och Gävleborg län, ett av de värst drabbade områdena under extremsommaren 2018.

Bevakningen av de omfattande skogsbränderna i Mellansverige har lyft fram hjältar i många former: brandmän som kämpar mot lågorna, frivilliga som brer mackor och skänker tak över huvudet till evakuerade, och så alla de tillresta som hjälpt ett Sverige i nöd – brandstyrkor från Polen och Tyskland, piloter från Italien, Frankrike, Norge, Portugal.

På hotell Mysoxen i Sveg packar Kalle Schmidt egentligen aldrig upp väskorna. Piloterna kan omdirigeras när som helst om nya bränder blossar upp. Om inte återvänder han till ett nytt rum i Sveg ikväll.
På hotell Mysoxen i Sveg packar Kalle Schmidt egentligen aldrig upp väskorna. Piloterna kan omdirigeras när som helst om nya bränder blossar upp. Om inte återvänder han till ett nytt rum i Sveg ikväll. Foto: Adam Wrafter
Annons

Men mitt i infernot finns också de som Kalle Schmidt och Erik Lindström – svenska helikopterpiloter som avbrutit semestrar och vars arbetsgivare avbokat uppdrag för att bistå räddningstjänst och försvar. Men trots att de ofta befinner sig närmre bränderna än någon annan kallas de ofta in för sent, menar Fredrik Kämpfe, chef för branschorganisationen Svenska Flygbranschen.

Redan i maj började han se frustrationen hos sina medlemmar: företag som skaffat dyra tillstånd, utbildat personal i släckningsarbete, köpt in utrustning för att kunna bekämpa bränder och betalat höga avgifter till Transportstyrelsen – för att sedan inte bli tillfrågade om att bistå i räddningsinsatser som skriker efter resurser och manskap.

Det avbrända området i skogarna kring Fågelsjö beräknas till över 4 000 hektar, och utgör därmed en av de största bränderna under sommaren 2018.
Det avbrända området i skogarna kring Fågelsjö beräknas till över 4 000 hektar, och utgör därmed en av de största bränderna under sommaren 2018. Foto: Adam Wrafter
Annons

– Jag är ganska ny på den här posten, men jag lärde mig snabbt hur det brukar se ut vid sådana här situationer. Räddningstjänsten ringer efter de som inte kostar pengar för den enskilda kommunen – det vill säga Försvaret. Men den resursen är inte hur stor som helst, och de civila aktörerna finns ju redan på plats i skogslänen.

Han fortsätter:

– Efter tidigare stora bränder har man alltid kommit fram till samma sak – att man måste vara snabbare på plats med resurser. Ändå står vi här nu. Historien upprepar sig.

Mycket ska fixas innan avfärd på morgonen. Vid fyratiden står både pilot och helikopter redo för dagens arbetspass.
Mycket ska fixas innan avfärd på morgonen. Vid fyratiden står både pilot och helikopter redo för dagens arbetspass. Foto: Adam Wrafter

Även om en insats från Försvaret blir gratis för den berörda kommunen, så blir kostnaden för samhället desto högre. Vid den senaste skogsbranden i Salatrakten uppskattas Försvaret ha flugit runt 15 timmar per dag under fyra dagar, enligt Fredrik Kämpfe. Försvarets helikopter 14 har en timkostnad på över 200 000 kronor. Beroende på vilka helikoptrar som användes i brandbekämpningen kan det alltså handla om mer än 10 miljoner för fyra dagar under Salabranden. Motsvarande kostnad om civila helikoptrar utnyttjats hade med samma beräkning stannat vid 700 000 kronor, vars timkostnad ligger strax över 10 000 kronor.

Annons

Svenska Flygbranschen har sänt ut information om samtliga företag som har släckningsutrustning till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB. Ändå rings de inte in när det väl kommer till kritan, enligt Fredrik Kämpfe.

– Jag tycker att vi rör oss mer mot att det handlar om ett systemfel, att man inte snabbare kan få privata aktörer upp till en brand medan den fortfarande är liten. Man missar möjligheten att ta elden i sin linda när den fortfarande är begränsad. Det är hemskt att det ska vara så. Då hinner det bli de stora bränder och den situation som vi ser i dag.

1/2

På en öppen äng utanför samhället Fågelsjö har de en tillfällig bas där helikoptrarna står. Nära branden, men ändå på behörigt avstånd. Kvinnan i granngården bjuder på kaffe och brer mackor, trots den störda nattsömnen.

Foto: Adam Wrafter
2/2

Godispapper och tomma Festisförpackningar mellan helikoptersätena skvallrar om hektiska dagar. 30–40 lyft i timmen kan det bli, beroende på avståndet mellan vatten och brand.

Foto: Adam Wrafter

I Sverige finns runt 40 civila helikoptrar från 15 olika företag som har satsat på utbildning och utrustat sina farkoster för att vara kapabla att släcka bränder. Ett av företagen är Storm Heliworks där Kalle Schmidt och Erik Lindström arbetar, i vanliga fall med allt från att transportera master, till att avverka trädgrenar vid kraftledningsgator i fjällen.

Men sedan mitten av maj är allt avbokat, även semestern, och sommardagarna fylls i stället av vattenbombning från ovan. Det är ett tufft jobb – ibland kan det handla om 30 till 40 lyft per timme beroende på hur långt det är mellan platsen där vattnet hämtas och brandhärden som ska bekämpas. I cockpiten kan det bli uppemot 40 grader om dagarna.

Annons

Men i rapporteringen om skogsbrändernas hjältar är det tyst om de privata aktörerna. Inte för att Kalle Schmidt eller Erik Lindström egentligen misstycker – de gör inte arbetet för att få kredd.

– När det blir så stort och det kommer så mycket hjälp utifrån så blir det ju så, konstaterar Erik Lindström.

Brandbyttan fylls upp i närmaste vattendrag för att sedan flygas ut och tömmas över de områden som brinner eller ryker.
Brandbyttan fylls upp i närmaste vattendrag för att sedan flygas ut och tömmas över de områden som brinner eller ryker. Foto: Adam Wrafter

Uppe i luften blickar Kalle Schmidt ut över förödelsen på marken medan solen sakta färgar landskapet gyllene. De gröna trädtopparna är i minoritet – skogen där nere går i svart och gult, bortbränd och förkolnad. Härifrån får ödeläggelsen helt andra proportioner än vad som kan förstås från marken.

Branden vid Fågelsjö är under kontroll, just nu handlar det om eftersläckningsarbete och att bevaka området. Varje dag under Kalle Schmidts arbete har nya, mindre brandhärdar blossat upp men kunnat tämjas relativt snabbt. Behovet av de frivilliga piloterna kvarstår alltjämt.

– Det är svårt att ta in hur stort det är, säger han genom öronkåpornas headset.

Det kommer att ta många år innan skogen kring Fågelsjö återhämtar sig igen.
Det kommer att ta många år innan skogen kring Fågelsjö återhämtar sig igen. Foto: Adam Wrafter

Fredrik Kämpfe hoppas att efterspelet efter sommarens skogsbränder kan komma att bestå av en diskussion där även de civila aktörerna får utrymme. Han efterlyser en tydligare nationell översyn och rutin kring de resurser som faktiskt finns i landet.

– Nu pratar politikerna om mer resurser hit och dit, till Försvaret och Kustbevakningen, men inte en enda gång nämner man dem som släcker just nu. Det är besynnerligt.

Arbetsdagen börjar tidigt. Helikoptrarna står bara still knappt fyra timmar om dagen. Kalle Schmidt och kollegan Erik Lindström sätter sig i bilen i Sveg vid 3-tiden på morgonen.

Foto: Adam WrafterBild 1 av 9

En vänlig själ i hotellreceptionen har skickat med piloterna mackor. I bilen längs med Europaväg 45 äter de en spartansk frukost.

Foto: Adam WrafterBild 2 av 9

På hotell Mysoxen i Sveg packar Kalle Schmidt egentligen aldrig upp väskorna. Piloterna kan omdirigeras när som helst om nya bränder blossar upp. Om inte återvänder han till ett nytt rum i Sveg ikväll.

Foto: Adam WrafterBild 3 av 9

Det avbrända området i skogarna kring Fågelsjö beräknas till över 4 000 hektar, och utgör därmed en av de största bränderna under sommaren 2018.

Foto: Adam WrafterBild 4 av 9

Mycket ska fixas innan avfärd på morgonen. Vid fyratiden står både pilot och helikopter redo för dagens arbetspass.

Foto: Adam WrafterBild 5 av 9

På en öppen äng utanför samhället Fågelsjö har de en tillfällig bas där helikoptrarna står. Nära branden, men ändå på behörigt avstånd. Kvinnan i granngården bjuder på kaffe och brer mackor, trots den störda nattsömnen.

Foto: Adam WrafterBild 6 av 9

Godispapper och tomma Festisförpackningar mellan helikoptersätena skvallrar om hektiska dagar. 30–40 lyft i timmen kan det bli, beroende på avståndet mellan vatten och brand.

Foto: Adam WrafterBild 7 av 9

Brandbyttan fylls upp i närmaste vattendrag för att sedan flygas ut och tömmas över de områden som brinner eller ryker.

Foto: Adam WrafterBild 8 av 9

Det kommer att ta många år innan skogen kring Fågelsjö återhämtar sig igen.

Foto: Adam WrafterBild 9 av 9