Annons

SvD:s nya konstskribent: ”Kan göra saker journalistik inte kan”

Anders Rydell.
Anders Rydell. Foto: Staffan Löwstedt

Kulturskribenten Anders Rydell ska ge SvD:s läsare nya perspektiv på konst- och designvärlden. Som regelbunden medarbetare ska han skriva om allt från auktionsvärlden till konstpolitik.

Under strecket
Publicerad

Anders Rydell har bland annat en bakgrund som chefredaktör för tidningen Konstnären. Han har också skrivit den kritikerrosade boken ”Plundrarna – hur nazisterna stal Europas konstskatter”, som översatts till 19 språk.

Nu blir han regelbunden medarbetare i SvD Kultur. Genom intervjuer, kommentarer och guidande texter ska han ge läsarna nya ingångar till konstvärlden.

Vad kan vi vänta oss?

– Jag kommer att bevaka konst ur ett brett perspektiv. Det blir allt från gallerier och samtidskonst till auktionsvärlden, konstpolitiken, form och design. Ett genomgående tema kommer att vara konstens roll i samhället.

Vad är det som är så intressant med konst?

– Jag är inte bara intresserad av ”konsten i den vita kuben”. Utan jag tycker det är intressant av att se vad som händer när konsten möter samhället. För konsten kommenterar och följer samhällsutvecklingen, den är en spegel. Konsten har möjlighet att nå fram till tankar, idéer, perspektiv och sanningar som jag skulle säga att journalistik och fakta ibland har svårt att göra. Konsten har också möjlighet att bearbeta saker, att vara sökande.

Annons
Annons

Vilka är de stora frågorna i museivärlden i dag?

– Återlämningen av föremål som rör andra världskriget har jag följt länge. Men i dag har också en större diskussion dykt upp som rör föremål från minoriteter och det koloniala arvet. Det är en diskussion som jag skulle säga ekar genom museer i hela västvärlden i dag, och den gör att museer tittar på sina samlingar ur ett nytt perspektiv.

Vad ser du för utveckling för samtidskonsten?

– Samtidskonsten och konstvärlden har ju gått igenom en enorm expansion de senaste tio åren. Vi har sett framväxten av megagallerier. Konstmässorna blir bara fler och fler och större och större. Konst har alltid varit ett investeringsobjekt, men under de senaste åren har den blivit ett investeringsobjekt på en helt annan nivå. Det sätter också en press på konstnärerna; man måste producera konst som ska visas upp på massor med mässor där det också omsätts enormt mycket pengar. Och det påverkar vilken konst vi får. Konst som skapas för att ses i ett gallerirum ser annorlunda ut än konst som skapas för att synas på en konstmässa.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons