Annons

Svensk butik inför bojkott mot Brasilien: ”Så hemskt”

Jair Bolsonaro har sedan årsskiftet godkänt 197 nya bekämpningsmedel i Brasilien.
Jair Bolsonaro har sedan årsskiftet godkänt 197 nya bekämpningsmedel i Brasilien. Foto: Tomas Oneborg, Eraldo Peres/AP

Användningen av bekämpningsmedel och skogsskövlingen i Brasilien ökar snabbt. Det får butikskedjan Paradisets vd Johannes Cullberg att gå till angrepp president Bolsonaro – och bojkotta brasilianska varor. Men Ica, Axfood och Coop följer inte efter.

Under strecket
Publicerad

Johannes Cullberg, vd, tillsammans med Henrik Strinning, vice vd för Paradiset.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1

Amazonas regnskog skövlas i en rasande takt och miljöskadliga bekämpningsmedel har gjorts tillåtna. Med Jair Bolsonaro som president i Brasilien går utvecklingen åt helt fel håll, menar miljöorganisationer som anklagar Bolsonaro för att vara miljöfientlig.

Och även Johannes Cullberg, vd och grundare av matkedjan Paradiset, reagerar mycket starkt på utvecklingen – och har infört en omedelbar bojkott av brasilianska varor i kedjans fem butiker. Den 3 juni uppmanades personalen att plocka bort samtliga varor med brasilianskt ursprung från hyllorna.

Liksom flera miljöorganisationer, bland annat Greeenpeace, är han bekymrad både över skövlingen av regnskog, men också effekterna av att flera nya bekämningsmedel har fått grönt ljus av Bolsonaros regering.

– Det är en dubbel våldtäkt av naturen, säger han.

Nyheten om Paradisets bojkott blivit viral – i Brasilien.

Brasiliens president har sedan han tillträdde vid årsskiftet godkänt 197 nya bekämpningsmedel, och många av dessa är förbjudna inom EU.

– Det drabbar naturen, familjer och odlare, flera bekämpningsmedel vet vi kan ge upphov till cancer. Så det är farliga gifter som sprids med flygplan över stora fält där det bor människor, säger han.

Annons
Annons

Johannes Cullberg, vd, tillsammans med Henrik Strinning, vice vd för Paradiset.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1

De senaste dagarna har också nyheten om Paradisets bojkott blivit viral – i Brasilien.

– Nyhetsartikeln som Radio France International publicerade har fått över 258 000 delningar på Facebook och det har verkligen nått ut, säger Johannes Cullberg.

Johannes Cullberg, vd, tillsammans med Henrik Strinning, vice vd för Paradiset.
Johannes Cullberg, vd, tillsammans med Henrik Strinning, vice vd för Paradiset. Foto: Tomas Oneborg

Han förklarar att han först blev lite skärrad när han blev kontaktad av Radio France internationals korrespondent, som är placerad i Stockholm, när hon kritiskt ställde frågan om varför han vill bojkotta brasilianska livsmedel.

– Jag tänkte hjälp, nu ringer en Bolsonaro-anhängare och är arg. Men istället ställde hon frågor och bad hon mig spela in en liten film där jag förklarar bakgrunden till bojkotten.

Filmen som Johannes Cullberg hastigt spelade in, stående på Odenplan i Stockholm, länkades in i artikeln och har delats flitigt i sociala medier.

Därefter spreds nyheten, både engelskspråkiga och portugisiska medier i Brasilien har rapporterat, exempelvis, Globo och The Rio Times. Videon har lagts till i artiklar och har textats på portugisiska och avslutas med orden ”Bolsonaro, por favor”.

Brasilien är en stor exportör av livsmedel, med export av kaffe, sojabönor, kakaobönor, nötkött, kyckling och olika frukter.

– Det blev mycket mer uppmärksammat än vad jag tänkte att det skulle bli. Men jag blev så otroligt arg.

Annons
Annons

Nu hoppas Johannes Cullberg få med sig fler livsmedelskedjor i bojkotten. Brasilien är en stor exportör av livsmedel, med export av kaffe, sojabönor, kakaobönor, nötkött, kyckling och olika frukter. Svenska dagligvaruhandlare köper bland annat in olika sorters meloner från Brasilien.

– Det skulle kunna vara enkelt att stoppa importen av frukt och grönt om man är en stor livsmedelshandlare. Det skulle bli en bra markering, säger Johannes Cullberg.

Han drar paralleller till bojkotten av sydafrikanska varor som pågick under apartheid-perioden.

– Den bojkotten blev global och väldigt stor. Jag hoppas att vi tillsammans kan få till en bojkott av Brasilien, för det som håller på att hända är så fruktansvärt hemskt, både skövlingen av regnskogen och alla bekämpningsmedel.

Paradiset-grundaren har startat en Facebookgrupp som heter Boycott Brazilian Food, för att där samla information om vad som sker.

– Jag hoppas verkligen att få med mig andra. Någonting måste hända. Det är hemskt att detta får fortsätta mer eller mindre okontrollerat.

Johannes Cullberg berättar att han redan har kontaktat de andra svenska livsmedelskedjorna, men har ännu inte har fått något gehör.

– Jag har stor respekt för att det kan vara svårt för de stora att bara plocka bort varor ur hyllorna.

SvD kontaktar de tre stora livsmedelhandlarna Coop, Ica och Axfood, men ingen av de tre är beredda att delta i någon bojkott av brasilianska varor. På Ica tycker man att bojkott är fel.

För att Ica ska bojkotta ett visst lands varor krävs att FN, EU eller den svenska regeringen skulle införa en bojkott av varor från landet.

Annons
Annons

– Vi tror inte att en generell bojkott av brasilianska produkter är rätt väg att gå eftersom det i huvudsak drabbar bönderna som sällan själva är orsaken till problemen, skriver Icas hållbarhetsdirektör, Kerstin Lindvall i ett mailsvar till SvD – även om även hon är kritisk mot utvecklingen.

– Vi anser att det är en olycklig utveckling att användandet av miljögifter ökar och att regnskog tas i anspråk som jordbruksmark, skriver hon.

Men för att Ica ska bojkotta ett visst lands varor krävs att FN, EU eller den svenska regeringen skulle införa en bojkott av varor från landet, påpekar hon. Även Axfood, som äger och driver kedjorna Willys och Hemköp, arbetar utifrån samma principer.

– Vi bojkottar aldrig länder, utan leverantörer, skriver Claes Salomonsson,
presschef på Axfood i ett mail till SvD.

Samtidigt framhåller han att Axfood ”lyssnar på konsumenterna”. På Coop säger kedjans pressekereterare Tarik Belqaid att man följer vad som händer i frågan.

– Vi bevakar vad som sker och det är ingen bojkott i dag. Men vår generella utgångspunkt är att vi har specifika krav på våra leverantörer och det är vad vi utgår ifrån, säger Tarik Belqaid pressekereterare på Coop.

Om meloner från Brasilien nu får besprutas med nya gifter som inte är tillåtna i EU, hur hanterar ni det?

– Det finns i avtalet med leverantörerna vad som är tillåtet eller inte. Vi har krav och vi gör kontroller för att säkerställa de regler som är satta följs. Men vi får se om något händer som gör att vi måste omvärdera detta, säger han.

SvD har utan framgång sökt den brasilianska ambassaden för en kommentar.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons