Annons

Svensk succé tävlar i Tokyo

Tokyo International Film Festival fortsätter att expandera och positionera sig som en av Asiens viktigaste filmfestivaler, i år med den svenska succén "Sameblod" inom huvudtävlan.

Under strecket
TT
Publicerad

Regissören Amanda Kernell vars film "Sameblod" visas på filmfestivalen i Tokyo.

Foto: Janerik Henriksson/TTBild 1 av 1

Regissören Amanda Kernell vars film "Sameblod" visas på filmfestivalen i Tokyo.

Foto: Janerik Henriksson/TTBild 1 av 1
Regissören Amanda Kernell vars film "Sameblod" visas på filmfestivalen i Tokyo.
Regissören Amanda Kernell vars film "Sameblod" visas på filmfestivalen i Tokyo. Foto: Janerik Henriksson/TT

Drygt halvvägs igenom den 29:e upplagan av Tokyo International Film Festival, har denna prestigefilmfest bjudit branschgäster och festivalbesökare på en mix av nutida japansk och asiatisk film, parat med smaragder från den internationella filmvärlden. I år visas totalt 203 filmer på festivalen.

Två svenska långfilmer har valts ut till festivalen. Fjolårets trefaldiga Guldbaggevinnare "Flocken" av Beata Gårdeler – som tar upp ämnet våldtäkt inom ett ramverk av idyllisk svensk landsbygd – samt inom festivalens huvudtävlan; årets storsuccé "Sameblod" av Amanda Kernell. Den sistnämnda skildrar tillvaron för sameflickan Elle Marja och hennes uppbrott från sitt ursprung, i 1930-talets Västerbotten. Regissören Amanda Kernell är på plats i Tokyo, och är imponerad:

Annons
Annons

– Det känns väldigt stort att ha med en av 14 filmer från hela världen i huvudtävlan, och det har varit fantastiskt att få komma hit. Jag hade ingen aning om att filmen skulle få så mycket uppmärksamhet så här på andra sidan jorden. Här visar man också uppskattning mer och på ett annat sätt än vi är vana vid. Folk kommer hela tiden fram och ber om autografer.

Festivalens programdirektör Yoshi Yatabe ser valet av "Sameblod" som en självklarhet.

– Filmens exceptionella mise-en-scène förtjänar att få uppmärksamheten som huvudtävlan medför. Publiken kommer att förtrollas av hjältinnan, och även upptäcka tragiken i den historia som filmen skildrar, som faktiskt inte är så väldigt annorlunda än vår egen.

Japansk och asiatisk film, samt japansk animation, är dock festivalens grundpelare, där sistnämnda genre i år har fått ta särskilt stor plats med ett helt program tillägnat den hyllade japanske animationsregissören Mamoru Hosoda, vars senaste film "Odjuret och hans lärling" är bioaktuell i Sverige. Hosoda menar att animerad film nu får uppmärksamheten den förtjänar.

– I dag har inställningen till genren förändrats mycket, och det finns mängder av anime riktad till både barn och vuxna. Det är passé att avfärda animerad film som enbart till för barn.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons