Annons

Svensk tvekan om insats vid Hormuzsundet

Det brittiskflaggade men svenskägda oljefartyget Stena Impero är sedan den 19 juli taget i beslag av Iran. Arkivbild
Det brittiskflaggade men svenskägda oljefartyget Stena Impero är sedan den 19 juli taget i beslag av Iran. Arkivbild Foto: Morteza Akhoondi AP/TT

Regeringen har ännu inte bestämt om Sverige ska delta i en internationell insats för att stärka säkerheten kring Hormuzsundet. Frågan analyseras på utrikesdepartementet, enligt utrikeshandelsminister Ann Linde (S).

Under strecket
Joakim Goksör / TT
Publicerad

– Där har de i stort sett dagliga kontakter med Storbritannien, USA, Iran. Man har också kontakter med Stena, säger Ann Linde till TT efter torsdagens regeringssammanträde.

Frågan har aktualiserats sedan Iran den 19 juli lagt beslag på det brittiskflaggade oljefartyget Stena Impero, som ägs av den svenska Stenakoncernen. Och frågan ska bland annat tas upp på ett möte i Bahrain på onsdagen Sverige ska delta vid sidan av Storbritannien och USA, rapporterade Dagens Nyheter med hänvisning till Utrikesdepartementet tidigare i veckan.

Sverige deltog även i ett annat USA-lett möte om frågan i Florida tidigare i juli.

EU-länderna Frankrike och Tyskland har hittills uttryckt sig avvisande till de förslag om internationella insatser kring Hormuzsundet som lagts fram. De vill hellre se mer diplomati och nedtrappning av konflikten med Iran, bland annat för att rädda det så kallade kärnenergiavtalet med Iran.

Sveriges regering har inte satt ned foten.

– Det här handlar om att se på vilka sätt man kan minska spänningen och få sjöfarten att fungera igen. Det är med de utgångspunkterna vi agerar, säger Ann Linde.

Annons
Annons

Erik Hånell, vd för fartygsägaren Stena Bulk, tror att den svenska regeringens kontakter med Teheran skulle kunna ge frukt och leda till att rederiets tanker och personal släpps.

– Sverige har ju en relativt god relation med Iran historiskt sett. Vi hoppas få till något slags samtal den vägen. Men vi är inte där än.

Efter konfiskeringen av Stena Impero stoppade rederiet sina brittiskflaggade fartyg från att gå genom sundet. Nu har man påbörjat trafiken igen – med upptrappad säkerhet.

På frågan om Sverige borde engagera sig i en säkerhetsinsats svarar Hånell att rederiet inte vill lägga sig i politiska frågor.

– Men det är en internationell angelägenhet. Alla är engagerade, men frågan är ju på vilket sätt. Blir vi tillfrågade av svenska myndigheter vad vi tycker kan vi ha en åsikt, säger Erik Hånell.

Den geopolitiska konflikten kring Iran eskalerade i juli när bland annat Stena Impero med 23 personer ombord bordades av Irans revolutionsgarde på väg till Saudiarabien. Enligt Iran hade Stena Impero när fartyget beslagtogs brutit mot internationella sjöfartsregler.

Beslaget ägde rum ungefär ett dygn efter det att USA hävdat att man skjutit ned iranska drönare som flög i närheten av amerikanska krigsfartyg vid Hormuzsundet.

USA och Storbritannien har tidigare i år, i maj och juni, anklagat Iran för att ligga bakom sabotage och attacker mot sex tankfartyg utanför Förenade arabemiratens kust. Och tidigare i juli lade Storbritannien beslag på ett iranskt tankfartyg som enligt britterna ska ha varit inblandat i oljeaffärer i strid med EU-sanktioner mot Syrien.

Rättad: I en tidigare version gavs Ann Linde fel titel.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons