Annons

Svenska artisters kassako: ”Utlandet avundsjukt”

Stim slår nya rekord för royaltyintäkter och pengar från de stora nätjättarna står för en stor del av ökningen. Men en miljon visningar av en musikvideo på Youtube ger bara 15 000 kronor till musikskaparen.

Under strecket
Publicerad

Tove Lo och First Aid Kit är några av de artister som lyckats stort internationellt.

Foto: TT

”Globaliseringen och den ökade konkurrensen vi ibland upplever som ett hot är också en möjlighet för en stark musiknation”, säger Stims vd Karsten Dyhrberg.

Foto: Fredrik Hjerling, Stim

Tove Lo och First Aid Kit är några av de artister som lyckats stort internationellt.

Foto: TT
Tove Lo och First Aid Kit är några av de artister som lyckats stort internationellt.
Tove Lo och First Aid Kit är några av de artister som lyckats stort internationellt. Foto: TT

Förra året fick upphovsrättsorganisationen Stim in drygt två miljarder kronor för musik som skapats av mestadels svenska producenter och låtskrivare. Det är en höjning med 7 procent sedan året innan och nytt rekord för Stim.

– Internationellt har Sverige aldrig stått starkare än i dag när vi ser till musikskapande. Utlandet är avundsjukt på Sveriges förmåga att skapa musik och att skapa nya låtskrivare, säger Karsten Dyhrberg.

Delar av pengarna kommer fortfarande från traditionella inkomstkällor som radio, tv och liveframträdanden. Men ett stort skäl till ökningen är stegrande intäkter från musik som spelas på nätet.

Det är särkilt inom video on demand-området, där vi har sett en kraftig ökning.

– Vi ser att online har ökat med 22 procent från 2016 till 2017, säger Karsten Dyhrberg.

Annons
Annons

”Globaliseringen och den ökade konkurrensen vi ibland upplever som ett hot är också en möjlighet för en stark musiknation”, säger Stims vd Karsten Dyhrberg.

Foto: Fredrik Hjerling, Stim

Online-pengarna kommer delvis från musiktjänster som Spotify eller videotjänster som Youtube – men enligt Karsten kommer den största delen av ökningen från ett mer oväntat håll.

– Det är särkilt inom video on demand-området, där vi har sett en kraftig ökning, säger han.

Om en låt spelas i en populär tv-serie eller film som visas på ”on demand-tjänster” som Netflix, HBO eller SVT Play innebär det pengar till de som skapat låten.

”Globaliseringen och den ökade konkurrensen vi ibland upplever som ett hot är också en möjlighet för en stark musiknation”, säger Stims vd Karsten Dyhrberg.
”Globaliseringen och den ökade konkurrensen vi ibland upplever som ett hot är också en möjlighet för en stark musiknation”, säger Stims vd Karsten Dyhrberg. Foto: Fredrik Hjerling, Stim

– Vi har licensierat den större delen av den marknaden och den marknaden växer.

På listan över svenska musikskapare som ligger bakom de mest inkomstbringade hitsen 2017 dominerar producenterna som levererar åt stora internationella artister. Stim vill inte gå ut med hur mycket enskilda låtar dragit in men de tio mest inkomstbringande låtarna drog tillsammans in 90 miljoner kronor till Stim under 2017.

– Om man skriver en hitlåt och kommer till den nivån som de bästa svenskarna är så kan man tjäna mycket pengar, säger Dyhrberg.

Men för att det ska bli några ordentliga pengar för upphovsrättsinnehavarna krävs det väldigt många spelningar. Med de nuvarande avtalen betalar till exempel Youtube 0.15 öre per visning – det innebär 1 500 kronor för en miljon visningar. Spotify betalar 1,2 öre varje gång en betalanvändare lyssnar på en låt och 0,16 öre för gratisanvändarna.

Vi upplever en viss medvind men det är inte klart än så vi får se hur det landar.

Upphovsrättsinnehavarnas förhållande till nätjättar som Youtube och Facebook är inte oproblematiska. Till exempel tog det fem år av förhandlingar innan Stim tecknade sitt första avtal med Youtube 2013. Organisationen hoppas nu på ett lagförslag inom EU som är tänkt att stärka upphovsrättsinnehavarnas position.

– Vi upplever en viss medvind men det är inte klart än så vi får se hur det landar, säger Karsten Dyhrberg.

Ett annat hinder för Stim är att är att upphovsrätten är svag i stora delar av världen. Enligt Karsten Dyhrberg är det endast Västeuropa, USA, Australien, Nya Zeeland och Japan som har välfungerande system för upphovsrätter.

Stim har till exempel inga avtal med kinesiska jätteplattformar som Tencent eller Kugou.

– I nuläget ser vi i praktiken inga pengar från Kina, säger Karsten Dyhrberg.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons