Annons

Linda Bakkman:Här utklassar svenska blåbär de amerikanska

Jämförelser: Svenska blåbär eller amerikanska? Grön paprika eller gul? ”Vanlig” potatis eller sötpotatis? Vissa varor liknar varandra, men näringsinnehållet är allt annat än likvärdigt. Här är en guide till några populära livsmedel – där särskilt parmesanosten sticker ut.

Under strecket
Publicerad

Illustration: Thomas Molén

Bild 1 av 5

Grafik: Thomas Molén

Bild 2 av 5
Bild 3 av 5
Bild 4 av 5
Bild 5 av 5

Illustration: Thomas Molén

Bild 1 av 2

Grafik: Thomas Molén

Bild 2 av 2

Blåbär

Illustration: Thomas Molén
Illustration: Thomas Molén

Lika som bär? De liknar varandra men smakar inte riktigt likadant och näringsinnehållet skiljer sig också åt.

Det vi i dagligt tal kallar för blåbär och som växer i våra svenska skogar sommartid är Vaccinium myrtillus, på engelska bilberry – små bär, intensiva i sin smak och med blått fruktkött.

De så kallade amerikanska blåbären, Vaccinium corymbosum eller blueberry på engelska, som du kan köpa färska även vintertid är väsentligt större och har ett ljusare fruktkött.

Grafik: Thomas Molén
Grafik: Thomas Molén
Annons
Annons
Bild 1 av 2
Bild 2 av 2

Den kraftfulla antioxidant som ger bären deras blåa färg är dubbelt så högt i färska svenska blåbär än i amerikanska.

Att koncentrationen av färgpigment varierar mellan de båda sorterna återspeglas också i mängden antioxidanter.

Innehållet av antocyanin, den kraftfulla antioxidant som ger bären deras blåa färg är dubbelt så högt i färska svenska blåbär än i amerikanska. Som jag varit inne på tidigare har kost som är rik på antioxidanter en positiv effekt på vår hälsa.

Paprika

Jämfört med den gröna paprikan innehåller den gula hela 50 procent mer C-vitamin.

Paprika tillhör, precis som chili, gruppen spanskpeppar och finns i olika färger. Paprikan börjar i regel som grön men skriftar färg under mognadsprocessen till gul eller röd. Såväl smak som näringsinnehåll varierar med färgen.

Jämfört med den gröna paprikan innehåller den gula hela 50 procent mer C-vitamin, medan den röda innehåller 30 procent mer. Den gröna innehåller istället mer kalcium och fibrer.

Potatis

Annons
Annons
Bild 1 av 1

Smaken, färgen och även näringsprofilen skiljer sig åt.

Sötpotatis är ett gott och näringsrikt alternativ till ”vanlig” potatis. Smaken, färgen och även näringsprofilen skiljer sig åt mellan de båda varianterna.

Proteininnehållet är drygt 20 procent högre i vanlig potatis än i sötpotatis (men ingen av dem är en bra proteinkälla). Medan potatis innehåller tio gånger så mycket C-vitamin som sötpotatis så ger den senare mer järn och kalcium.

Sötpotatisen innehåller också mycket mer betakaroten, som ger den dess färg. Vad gäller kolhydrat- och energiinnehåll så är de båda knölarna i princip helt likvärdiga, sötpotatis innehåller 4 procent mer kolhydrater och energi.

Ost

Proteininnehållet i den italienska parmesanosten är extra högt.

Ost är generellt proteinrikt, och hårdost innehåller mer protein per viktenhet än kött, fisk och fågel. Samtidigt är fett- och energiinnehållet väldigt högt. Proteininnehållet i den italienska parmesanosten är extra högt. Annan hårdost med motsvarande fetthalt, runt 30 procent, innehåller ungefär 25 gram protein per 100 gram medan motsvarande siffra för parmesan är drygt 40 gram. Samtidigt är kalciuminnehållet dubbelt så högt, 60 gram parmesanost täcker dagsbehovet av kalcium.

Klimatpåverkan är dock större av parmesanost än av annan ost eftersom det går åt mer mjölk vid tillverkningen, runt 15 liter jämfört med ungefär 10 liter.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons