Annons

Svenska flygplatser görs klara för elflyg

Så här tänker sig Heart Aerospace att deras plan kan se ut när det blir färdigt. Bilden är skapad i dator.
Så här tänker sig Heart Aerospace att deras plan kan se ut när det blir färdigt. Bilden är skapad i dator. Foto: Heart Aerospace

Den första kommersiella linjen med elflyg ska vara igång i Sverige om fem år. Det är målet för statliga Swedavia. Samtidigt drar diskussionen igång om hur elflyget kan påverka Bromma och öka behovet av små flygplatser.

Under strecket
Publicerad

Anders Forslund, vd och grundare av Heart Aerospace, planerar för flera elplan, bland annat ett med plats för 48 passagerare.

Foto: Tomas AugustssonBild 1 av 3

Det tvåsitsiga elflygplanet Onix visades upp på elbilsmässan i helgen innan det tog sig vidare till Bromma flygplats för uppvisningsflygningar.

Foto: Tomas OneborgBild 2 av 3

Åre Östersund Airport ska vara klart för elflyg innan året är slut.

Foto: SwedaviaBild 3 av 3

Det lilla elflygplanet från Pureflight har bara plats för två personer och ser rätt trångt ut. Fast planet lyckas onekligen väcka en viss uppmärksamhet när det visas upp på Bromma flygplats och flyger några rundor.

Ändå är det här bara ett av de omkring 200 elflygprojekt som är på gång världen över. Och intresset verkar sprida sig på många håll.

Det vittnar bland annat det svenska startupbolaget Heart Aerospace om.

– Vi har många flygbolag som hör av sig. Det här kan bli en ny exportindustri för Sverige, säger Anders Forslund, vd för Heart Aerospace som utvecklar ett eldrivet plan med plats för 19 passagerare.

Enligt Anders Forslund har Heart Aerospace förfrågningar från flera flygbolag. Dessutom har SAS, BRA och Wideroe redan skrivit på avsiktsförklaringar om att de är intresserade av det kommande planet.

Om allt går vägen ska Heart Aerospace plan vara godkänt för kommersiell drift redan om fem år. Ungefär samtidigt räknar det statliga flygplatsbolaget Swedavia med att elflygandet ska dra igång på allvar i Sverige.

Annons
Annons

Anders Forslund, vd och grundare av Heart Aerospace, planerar för flera elplan, bland annat ett med plats för 48 passagerare.

Foto: Tomas AugustssonBild 1 av 2

Det tvåsitsiga elflygplanet Onix visades upp på elbilsmässan i helgen innan det tog sig vidare till Bromma flygplats för uppvisningsflygningar.

Foto: Tomas OneborgBild 2 av 2
Anders Forslund, vd och grundare av Heart Aerospace, planerar för flera elplan, bland annat ett med plats för 48 passagerare.
Anders Forslund, vd och grundare av Heart Aerospace, planerar för flera elplan, bland annat ett med plats för 48 passagerare. Foto: Tomas Augustsson

Starten kan bli på en linje där staten upphandlar flygtrafiken och ett tänkbart alternativ är sträckan Östersund-Umeå.

– Vi vill ha den första kommersiella linjen igång till 2025. I Östersund finns några aktörer som visat intresse men vi tittar också på elflyg mellan Visby och fastlandet, säger Henrik Littorin som arbetar med strategi och hållbarhet på Swedavia.

På flygplatsen i Östersund tar Swedavia nu de första konkreta stegen mot elflyg. Förhoppningen är att alla installationer som krävs för att hantera eldrivna flygplan ska vara klara i slutet av året. Målet är att alla statliga flygplatser ska byggas om så de klarar elflyg.

– Östersund blir först ut och där ska vi ha en testarena för elflygplan. De ska kunna flyga mellan Östersund, Sveg, Røros och Trondheim, säger Henrik Littorin.

För även i Norge driver man på mot elflyg. Det statliga flygplatsbolaget Avinor siktar exempelvis på att allt inrikesflyg ska vara elektrifierat till 2040.

Henrik Littorin betonar att elflygplanen är små och till en början knappast kan ersätta det vanliga flyget. Det handlar mer om att öppna nya linjer där enda alternativet i dag är långa bil- eller bussresor.

Det tvåsitsiga elflygplanet Onix visades upp på elbilsmässan i helgen innan det tog sig vidare till Bromma flygplats för uppvisningsflygningar.
Det tvåsitsiga elflygplanet Onix visades upp på elbilsmässan i helgen innan det tog sig vidare till Bromma flygplats för uppvisningsflygningar. Foto: Tomas Oneborg
Annons
Annons

Åre Östersund Airport ska vara klart för elflyg innan året är slut.

Foto: SwedaviaBild 1 av 1

Om elflygplanen slår igenom kommer de också att påverka behovet av flygplatser. Inte minst som planen kan flyga utan att störa. För elflygplanen bullrar inte, släpper inte ut några avgaser och de behöver bara korta rullbanor.

– Än så länge har politikerna inte tagit till sig den nya elflygtekniken när de tittar på dimensioneringen av flygplatserna, bland annat med Bromma. Jag tror till exempel man behöver fler flygplatser runt Stockholm, men det blir elflygplatser, säger Fredrik Kämpfe på branschorganisationen Transportföretagen.

Åre Östersund Airport ska vara klart för elflyg innan året är slut.
Åre Östersund Airport ska vara klart för elflyg innan året är slut. Foto: Swedavia

För närvarande gäller att Bromma flygplats är kvar till 2038 när hyresavtalet går ut och Stockholms stad kan få tillbaka marken från Swedavia. Men det är osäkert om elflygets framväxt får någon påverkan på Bromma flygplats.

– Det är en spännande utveckling och nu måste vi börja prata om var i Stockholmsregionen vi kan göra det möjligt att ha elflygplan för teknikutvecklingen går fortare än man trott, säger Stockholms finansborgarråd Anna König Jerlmyr (M).

Däremot vill hon inte säga om just Bromma flygplats skulle kunna vara kvar framöver, fast då bara för elflygplan.

– Jag är öppen för att pröva olika flygplatser för elflygplan men vi får återkomma till vilka som kan vara aktuella, säger Anna König Jerlmyr.

Miljöpartiets Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholm, är också positiv till elflyg. Fast han betonar att det återstår många tekniska problem.

– Forskningen säger att det ligger långt fram så jag har svårt att se att vi skulle ta med elflyg i dagens planering, säger Daniel Helldén.

Han ser heller inte att Bromma skulle kunna vara kvar som en ren elflygplats.

– För vår del är Bromma en stadsutvecklingsfråga och området behövs för nya bostäder. Däremot kan elflyget ha påverkan på Arlanda men det är inte en fråga för oss, säger Daniel Helldén.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons