X
Annons
X
Recension

British så in i Norden Svenska män går på jakt i brittisk garderob

Mikael Öst i Dellenkilten. Skotskt ylle med hälsingskt rutmönster från 2015. Foto: Carl Öst Wilkens

Oljerock, pullover och tweedkavaj ingår i gentlemannens basgarderob, medan punkaren har sin distinkta klädstil. På Nordiska museet visas nu en allmänbildande utställning om hur brittisk livsstil har influerat modet i Norden alltsedan medeltiden.

Publicerad

British så in i Norden

Genre
Utställning
Var
Nordiska museet

Pågår till våren 2020

Ständigt denna drottning Victoria. Det var hon som gav oss vita brudklänningar, det var hennes idé att klä små gossar i sjömanskostym, det var hon som gjorde skotskrutigt till ett trendigt mönster långt bortom kiltar, klaner och plädar.

Hon var, kort sagt, en av sin tids största modeikoner, det kan man inhämta på Nordiska museets nya utställning ”British så in i Norden”.

Utställningen berättar om hur brittisk livsstil har influerat framför allt modet i Sverige alltsedan medeltiden. Det äldsta föremålet är ett broderat bräm till en korkåpa från 1300-talet, de yngsta är modeplagg från förra året.

Annons
X
Golfmodet med byxor med rätt häng över knäet från 1932, Ströms herrekipering. Foto: Peter Segemark, Nordiska museet

Redan på 1700-talet var engelskt ylle i klara färger eftertraktat i Norden, inte minst bland allmogen. Från museets samlingar visas några exempel, en väst, ett dräktliv, ett förkläde och en samisk mössa, alla i ylletyger från England.

Det land som var tongivande för högreståndsmodet var emellertid Frankrike, men med franska revolutionen kom tyngdpunkten att förskjutas till England. Så småningom kunde Frankrike återta sin ställning, men det gällde huvudsakligen dammodet. Herrmodet blev kvar i England, med de exklusiva skrädderierna på Savile Row i London som flaggskepp.

Hasse var punkare 1982 i egendekorerad läderjacka över Sex Pistols-t-shirt och skotskrutiga byxor från London. Foto: Peter Segemark, Nordiska museet

Det är slående hur herrmodet har utvecklats med utgångspunkt i den brittiska överklassens fäbless för bekvämt lantliv och utomhusnöjen i ett nyckfullt klimat. Kostymen, pullovern, slipovern, oljerocken, tweedkavajen och manchestersammeten – nästan alla har de från början syftat till att ge den fulländade gentlemannen möjlighet att hålla sig varm och torr, och samtidigt röra sig obesvärat under ridturer och jaktpartier.

Att plaggen och materialen med tiden fick ett sådant genomslag även i de breda folklagren berodde på den snabba industrialiseringen av textilproduktionen i 1800-talets Storbritannien. Uppfinningar som The flying shuttle och Spinning Jenny möjliggjorde massproduktion och därmed överkomliga priser. Och att ”imperiet där solen aldrig gick ner” var tidens ledande världsmakt förklarar förmodligen att genomslaget också blev globalt.

Nätbrynja och byxor av Per Götesson från 2018. Londonskräddat punkinspirerat som utmanar herrsilhuetten. Foto: Peter Segemark, Nordiska museet

Och sedan har det ju rullat på, med uppgångar och nedgångar i modetrenderna, ofta i anslutning till konstliv, musik och populärkultur. Vi är rätt många som har egna minnen av 60-talets Swinging London med kortkort, op-mönster, Mary Quant och Twiggy, även om inte alla gick omkring i klänningar utsmyckade med porträtt av The Beatles.

Reformdräkt, en löst sittande klänning, av Kristine Dahl, förespråkare av en dräktreform för kvinnor inspirerat av det nya estetiska modet i Storbritannien utan korsett och turnyr. Foto: Peter Segemark, Nordiska museet

Allt det där finns också med i denna breda utställning, och som vanligt på Nordiska museet är det roligt att så många av föremålen kan knytas till namngivna personer. Man kan fundera över hur Svea Beata Myhrman bar sig åt för att andas i sin klänning när hon gifte sig 1854, man inser varför journalisten Jan Olof Olsson, mest känd som Jolo, också använde signaturen Ruter Tweed, och man kan fantisera om hur fin lille Augustin Ehrensvärd måste ha känt sig i sin skotskrutiga kolt.

Det är på det hela taget en allmänbildande och trivsam utställning som Nordiska museet bjuder på. Men nog borde man ha kunnat hitta på en bättre titel. ”British så in i Norden” är faktiskt mer än lovligt töntigt.

Annons
X

Läs även

Annons
X
Annons
X

Golfmodet med byxor med rätt häng över knäet från 1932, Ströms herrekipering.

Foto: Peter Segemark, Nordiska museet Bild 1 av 4

Hasse var punkare 1982 i egendekorerad läderjacka över Sex Pistols-t-shirt och skotskrutiga byxor från London.

Foto: Peter Segemark, Nordiska museet Bild 2 av 4

Nätbrynja och byxor av Per Götesson från 2018. Londonskräddat punkinspirerat som utmanar herrsilhuetten.

Foto: Peter Segemark, Nordiska museet Bild 3 av 4

Reformdräkt, en löst sittande klänning, av Kristine Dahl, förespråkare av en dräktreform för kvinnor inspirerat av det nya estetiska modet i Storbritannien utan korsett och turnyr.

Foto: Peter Segemark, Nordiska museet Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X