Annons

Svenska musiker omsätter miljarder: ”Finns efterfrågan”

Justin Timberlakes hitlåt, som skrevs av Max Martin och Shellback, har dragit in mest licensintäkter i landet två år i rad.
Justin Timberlakes hitlåt, som skrevs av Max Martin och Shellback, har dragit in mest licensintäkter i landet två år i rad. Foto: Jordan Strauss/TT

Svenska musikskapare tjänade 2,1 miljarder kronor under 2018, enligt upphovsrättsorganisationen Stim:s årsredovisning. Vd Karsten Dyhrberg Nielsen tror att det kommer röra sig om mer i takt med att marknaden digitaliseras.

Under strecket
Publicerad

Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrå, Stim, är en icke vinstdrivande organisation som förvaltar den ekonomiska delen av upphovsrätten.

Deras jobb är att se till att landets musikskapare får en rättvis del av de intäkter som genereras från deras musik. Under förra året omsatte organisationen 2,1 miljarder.

Enligt Stim:s vd, Karsten Dyhrberg Nielsen, ser organisationen ett skifte i vad intäkterna kommer ifrån där traditionella intäktsområden som tv och radio minskar, samtidigt som de digitala intäkterna ökar.

– Det är en helt annan situation än för tio-femton år sedan. Det är en utmanande men spännande omställning, säger han.

Men omställningen har inte varit helt oproblematisk. Bland annat har det varit svårt att få till system som fungerar rent tekniskt för att upprätthålla de licensavtal som Stim har tecknat med de digitala jättarna. Exempelvis kontrollerar Youtube inte vad deras användare laddar upp i förhand, utan i stället används en algoritm som läser av videorna och flaggar licensierat innehåll.

– Algoritmen fångar inte upp all musik som vi har licens för. Därför har vi egna metoder för att gå igenom innehåll och flagga det manuellt, berättar Karsten Dyhrberg Nielsen.

Annons
Annons

Totalt fanns det nio låtar med svenska musikskapare med i finalen.

Samtidigt menar han att svenska musikskapare är bra positionerade för en alltmer digital och global distribution. I dag kommer 37 procent av alla intäkter från utlandet, medan 27 procent kommer från digitala tjänster.

– Det många inte tänker på är att det är en globaliserad marknad. Man hade till exempel kunnat se det som att Sverige vann Eurovision i år, trots att vårt bidrag kom på sjätte plats (i efterhand justerat till femte plats reds. anm), eftersom låten som vann var delvis skriven av svenska kompositörer.

– Totalt fanns det nio låtar med svenska musikskapare med i finalen. Det visar att det finns en efterfrågan, säger Karsten Dyhrberg Nielsen.

På grund av den globaliserade marknaden anser han även att det omtalade EU-direktivet, artikel 17, är en förutsättning för att säkra en fortsatt stark kulturexport för den svenska musikindustrin.

– Syftet med upphovsrättsdirektivet är att få en bättre balans mellan internetjättarna och kulturskapare, genom att se till att de intäkter som genererats på upphovsrättskyddat material fördelas på ett schysst sätt.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons