Annons

Svenska Nina Woodford ligger bakom flera kända låtar

Hon skrev den näst mest spelade låten i Europa förra året och är nominerad till ett av popvärldens viktigaste kompositörspris. Ändå vill låtskrivaren Nina Woodford helst förbli en doldis.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Nina Woodford, låtskrivare.

Foto: SIMON PAULIN

Nina Woodford, låtskrivare.

Foto: SIMON PAULIN
Nina Woodford, låtskrivare.
Nina Woodford, låtskrivare. Foto: SIMON PAULIN

Det var hennes systers pojkvän som sade det först: ”Har du funderat på att bli låtskrivare?”. Nina Woodford var 17 år och hennes enda musikaliska merit var att hon sjungit i kör sedan barnsben. Att jobba med att skriva låtar, tänkte hon, går det?

–Min systers kille, som är producent, brukade anlita mig för att sjunga in demos och köra. Texterna var kanske inte alltid fantastiska, så jag brukade säga ”Ska du inte göra såhär istället?”. När han sade att han tyckte att jag hade talang började jag skriva låtar.

Vi sitter på ett kafé på den Södermalmsgata där Nina Woodford växte upp. Hon är på besök i Stockholm för att ta emot ett stipendium av branschorganisationen SKAP, Svenska kompositörer av populärmusik. Priset får hon för en diger låtskrivarkarriär med uppdrag för artister som Tom Jones, Leona Lewis och Sophie Ellis-Bextor. Men vägen dit var lång.

Annons
Annons

Några år efter gymnasiet flyttade Nina Woodford till London för att slå sig fram som låtskrivare. Efter sina första stapplande steg i tonåren hade hon fått in en fot i den svenska musikbranschen. Ändå krävdes en hel del skarvande med sanningen för att överhuvudtaget få träffa några viktiga personer i England.

–Jag ljög! När jag hade spelat mina låtar för bolagen sade jag att jag var uppbokad de kommande sex veckorna, vilket jag inte alls var. Tack vare det fick jag jobba med de artister jag ville. Sedan satt jag i sex veckor och väntade och tittade på Friends, säger hon och skrattar.

När skivbolagen letar efter en ny låt är de ofta ute efter låtar med en tydlig vinkel som lyssnare och medier kan snacka om. Det spelet har gjort Lady Gaga till en av världens största artister. Nina Woodford har svårt att tänka på det sättet när hon gör musik.

–Jag är inte så bra på den där vinkelgrejen. De frågar ofta efter den, eftersom det gör att låten skiljer sig från allt annat. Men vissa har sagt att jag bidrar med en svensk popvinkel.

Har man en fördel som svensk låtskrivare när man jobbar utomlands?

–Jag tror definitivt att folk är mer benägna att lyssna på vad en svensk har att komma med. Det är väl det svenska poparvet med Abba, Cheiron och allt. Hos de svenska låtskrivarna som blivit framgångsrika finns en kvalitet i alla detaljer.

Efter ett årtionde i popbranschen börjar det nu lossna på allvar för Nina Woodford. Det stora genombrottet kom med Broken strings, den låt hon skrev åt James Morrison och Nelly Furtado och som nu toppat listorna i flera europeiska länder. Den kom till när hon var på väg till sin revisor.

Annons
Annons

–Det är där alla bra idéer föds, eller hur? Jag skulle jobba med James Morrison, som jag hade en bild av som någon som sitter med gitarren och sjunger. Kvällen innan hade jag pratat med en kompis om relationer som inte funkar hur gärna man än vill. Ur det föddes metaforen att man inte kan spela på trasiga gitarrsträngar.

Är det så enkelt att besvara den eviga frågan om hur man skriver en hit? Det är inte lätt att veta, menar Nina Woodford. Själv har hon slutat att tänka i termer av hits.

–Jag har ingen bra smak, har jag insett. Min smak sammanfaller inte med vad folk i allmänhet gillar. Jag kan tycka att en låt på radion är det sämsta jag har hört, och så ligger den etta i tio veckor. Så jag har slutat gissa.

Nästa projekt är en singel hon skrivit åt popgruppen The Wanted, men om det når till Sverige är oklart. Samma sak gäller mycket av det hon gör. Kanske är det därför Nina Woodford har förblivit ett okänt namn i Sverige. Det har hon ingenting emot.

–Genom åren har jag i huvudet hållit alla tacktal som finns, men någonstans slutade jag tänka så. Min dröm handlar mer om att skriva ett helt album åt en ny artist än att stå längst fram på scenen.

Kommer du att förbli en doldis?

–Ja, jag hoppas det. Så länge jag får fortsätta skriva låtar behöver jag inte så mycket mer.

Anton Gustavsson

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons