Annons

Linda Bakkman:Lista: Så näringsrika är 10 svenska bärfavoriter

Vi behöver inte betala dyrt för exotiska ”superbär” som acai och goji. I den svenska naturen finns gott om näringsrika delikatesser – helt gratis. Näringsfysiolog Linda Bakkman guidar till den svenska bärsäsongen, och listar näringsinnehållet i tio favoriter.

Under strecket
Publicerad

Illustration: Thomas Molén

Bild 1 av 2

Källa: Livsmedelsverket Grafik: Thomas Molén

Bild 2 av 2

Illustration: Thomas Molén

Bild 1 av 1
Illustration: Thomas Molén
Illustration: Thomas Molén

Smultronplock på väg hem från stranden. Småländska blåbär i frukostgröten (tack mamma!), svartvinbärskvarg till mellanmål, rårörda lingon till köttbullarna och bärglass till efterrätt.

Bär är inte bara goda, variationsrika och användbara i alla dagens måltider – de är dessutom väldigt näringsrika.

Du som följer Näringsfysiologen vet vid det här laget att näringsvärdet är på topp när bären är nyskördade och mogna. Vid lagring sjunker näringsinnehållet, att plocka och äta direkt är att föredra (jämfört med importerade bär som skördats innan de mognat klart och fraktats långt).

Det går också utmärkt att frysa in bären du plockar. Vid infrysning pausas nedbrytningen av bärens näringsinnehåll och en bra idé är därför att få in skörden i frysen så snabbt som möjligt. Väl där håller bären länge på grund av sitt låga fettinnehåll. Ett år är inga problem. Vid längre infrysning kan bären förlora sin textur men går fortfarande bra att exempelvis koka sylt med.

Annons
Annons

Källa: Livsmedelsverket Grafik: Thomas Molén

Bild 1 av 1
Fortsätt läsa…

Viktigt att påpeka i sammanhanget är att om du köper frysta hallon som importerats så rekommenderar Livsmedelsverket att du kokar dem i en minut innan du äter. Anledningen är att bären kan vara förorenade med norovirus som orsakar vinterkräksjukan. Svenska hallon och importerade färska hallon har däremot inte kopplats till några utbrott, enligt myndigheten.

Att jordgubbar skulle vara rika på järn är en vanlig missuppfattning.

Uttrycket ”lika som bär” har nog alla hört och en sak olika bärsorter har gemensamt är att de är rika på vitaminer, mineraler, antioxidanter och fibrer. Men vilka näringsämnen bären innehåller varierar betydligt (se sammanställning nedan).

Källa: Livsmedelsverket  Grafik: Thomas Molén
Källa: Livsmedelsverket Grafik: Thomas Molén

När det gäller C-vitamin är vinbären fantastiska. 100 gram svarta vinbär ger dig två gånger dagsbehovet och de röda är inte mycket sämre. Lingon och blåbär är emellertid blygsamma källor till just C-vitamin, även om de innehåller massor av andra nyttigheter.

Jordgubbar innehåller mycket folsyra, äter du 150 gram jordgubbar så har du täckt en tredjedel av dagsbehovet. Livsmedelsverket råder alla fertila kvinnor i Sverige att äta tillskott av just B-vitaminet folsyra, som behövs för att fostret ska utvecklas normalt under en graviditet.

Att jordgubbar skulle vara rika på järn är däremot en vanlig missuppfattning. Faktum är att sett till järninnehåll är de sämst av bären jag redovisar här intill. Rent generellt är bär ingen särskilt bra järnkälla även om det faktum att de även innehåller C-vitamin effektiviserar järnupptaget (C-vitamin stimulerar upptaget av vegetabiliskt järn).

Mest fibrer hittar du i svarta vinbär, hjortron och björnbär. Lingon, hallon och svarta vinbär är de bästa källorna till E-vitamin som är en viktig antioxidant. Utöver vitaminer och mineraler är bär rika på polyfenoler som flavonoider och antocyaniner som även de fungerar som antioxidanter.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons