Annons

Svenskt techbolag krossar miljardvall – börsen i sikte

Den Stockholmsbaserade hörlurstillverkaren kan vara redo för börsintroduktion inom ett par år. Techbolaget Zound Industries sprängde miljardvallen i oktober.

– Det är en väldigt naturlig väg framåt, säger företagets vd Pernilla Ekman.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Svenska Zound Industries vd Pernilla Ekman säger att bolaget kan vara redo för en börsintroduktion inom några år.

Foto: Zound IndustrustiesBild 1 av 1

Svenska Zound Industries vd Pernilla Ekman säger att bolaget kan vara redo för en börsintroduktion inom några år.

Foto: Zound IndustrustiesBild 1 av 1
Svenska Zound Industries vd Pernilla Ekman säger att bolaget kan vara redo för en börsintroduktion inom några år.
Svenska Zound Industries vd Pernilla Ekman säger att bolaget kan vara redo för en börsintroduktion inom några år. Foto: Zound Industrusties

Det första som slår en i trängseln på Stockholms central är att nästan alla har hörlurar på sig när de skyndar genom vardagen. Höjer man sedan blicken lite till ser man Zound Industries uppe under de runda takvalven.

Det svenska techbolaget breder ut sig i mahognyfärgade lokaler i det som en gång var SJ:s huvudkontor ovanför centralstationens vänthall. Där möter glasade vitrinskåp i mörkt trä besökaren, vitrinskåp fyllda med högtalare och hörlurar av märkena Marshall och Urbanears. Ljudelektronik som säljer lika mycket på hur den ser ut som hur den låter.

Företaget som slog igenom med att sälja trendiga hörlurar för snart tio år sedan fortsätter på sin väg mot en börsintroduktion. Enligt vd Pernilla Ekman kan de vara redo inom ett par år.

Annons
Annons

– Vi växer och vi växer fortare än marknaden, säger Pernilla Ekman.

Redan förra året steg omsättningen 35 procent till 1,4 miljarder kronor. Vinsten fyrdubblades samtidigt till 61 miljoner kronor, vilket är en rekordnotering i bolagets historia.

Hittills i år har bolaget sålt för 1,15 miljarder vilket är 32 procent mer än samma tid förra året, och kurvan pekar uppåt.

Under tredje kvartalet 2018 steg försäljningen med 44 procent och landade på 412 miljoner kronor (287 miljoner 2017).

Men året började sämre. I våras skakades Zound Industries av en ägarstrid med sin färgstarke medgrundare Konrad Bergström, som till slut tvingades lämna bolaget efter ett mer eller mindre öppet gräl med övriga ägare i medierna.

En tvist där Konrad Bergström, enligt uppgift, ville att bolaget skulle satsa på teknikutveckling i en numera avvecklade framtidsverkstad. Medan vd och huvudägare hellre ville satsa på att öka försäljningen, enligt källor i bolaget.

Pernilla Ekman vill inte gå in på detaljer. Men hon sticker inte under stol med att tvisten tog fokus från bolagets utveckling.

– Den tiden har vi lagt bakom oss nu. Med det sagt så har det varit mer turbulens utanför bolaget än inuti. Vi har hela tiden kunnat fokusera på att bygga verksamheten och det är det vi ser resultatet av i vår tillväxtresa, säger hon.

Har du ett större eller mindre mandat att styra bolaget efter turbulensen?

– Jag har varit vd sedan 2013 och tycker inte att det har förändrats markant. Vi har drivit bladet framåt hela tiden. Jag känner att jag haft styrelsens fulla förtroende. Jag har ett starkt mandat att leda bolaget.

Annons
Annons

Zound är alltså långsamt på väg mot börsen. Pernilla Ekman beskriver det som ett mål utan deadline. Där är tillväxten ett viktigt steg på vägen.

– Sound har varit ett startup-bolag som går mot att bli ett scale up-bolag. Vi flyttar hela tiden våra positioner framåt och bygger en grund som skapar tillväxt, säger hon.

Det betyder att teknikuppfinnandet får stå tillbaka, även om teknikutvecklingen fortsätter.

– Vi måste hela tiden följa utvecklingen och hitta rätt balans. Då kommer vår tillväxtresa att fortsätta och det är det vi vill göra. Och självfallet vill vi också skapa en lönsamhet till våra aktieägare, säger Pernilla Ekman.

När kommer börsintroduktionen?

– Vi har inget beslut och inget datum satt. Men vi gör ju vissa av de här delarna jag nämnde för att förbereda oss. Vi har ingen deadline och ingen satt tidsplan.

Om du höftar lite?

– Det är en styrelsefråga. Men jag skulle säga inom ett par år.

Bland Zounds konkurrenter finns giganter som Beats, Harmon, Sony, och JBL. Bolag som kapat åt sig en stor del av den växande och föränderliga marknaden för trådlösa högtalare och hörlurar.

Nästa år lanseras nya hörlurar i samarbete med Adidas. Något som Pernilla Ekman hoppas ska bli en ny försäljningsframgång.

– Vi har fått den globala licensen både för Adidas sportfokuserade linje och för deras livsstilslinje. Vad vi jobbar med nu är att designa, utveckla och producera hörlurar som ska komma ut på marknaden nästa år.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons