Annons

Regeringen öppnar för statsstöd till flyget

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) varnar för att flyget står inför den största krisen någonsin.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) varnar för att flyget står inför den största krisen någonsin. Foto: Ali Lorestani/TT

Flygbolagens kris förvärras dag för dag. Norwegian är i akut behov av pengar och ber nu öppet om statligt stöd. Samtidigt förbereder både SAS och Norwegian för att flyga hem svenskar från USA.

Under strecket
Publicerad
Foto: Gorm Kallestad/TTBild 1 av 2

Norwegians koncernchef Jacob Schram är själv satt i karantän efter en resa till London.

Foto: Stian Lysberg Solum/TTBild 2 av 2

Flygindustrin genomgår ett veritabelt stålbad just nu. Flygningar ställs in på löpande band i coronavirusets spår och Norwegians koncernchef skrädde på fredagen inte orden.

– Vi gör allt vi kan för att komma igenom den största krisen i företagets historia. Nu handlar det om en sak, att Norwegian ska existera efter coronakrisen, säger Jacob Schram.

Han framträdde via videolänk eftersom han är satt i karantän i sitt hem. Fast han är inte sjuk utan har bara varit på en affärsresa till London.

Även i Sverige är oron stor. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) hade på fredagen möte med flygindustrin för att gå igenom läget.

– Vi står inför den största kris som flygbranschen någonsin stått inför. Då måste vi ta till både regelförändringar och andra insatser. Jag utesluter inte några åtgärder, sade Tomas Eneroth efter mötet.

Kan det bli aktuellt med direkt statsstöd?

– EU har gjort klart att de kommer att se annorlunda på statsstöd än tidigare. Man ska inte utesluta några insatser för nu gäller det att säkerställa att vi har transportkapacitet i Sverige.

Annons
Annons
Foto: Gorm Kallestad/TTBild 1 av 1

När kommer det något beslut från regeringen?

– Vi gör insatser varje dag och det är bråttom. Det handlar om en pandemi där vi ställs inför utmaningar som vi inte mött tidigare. Då måste vi också vara beredda att göra saker som vi inte gjort tidigare, sa Eneroth.

Att krisen är stor för flyget har SAS vd Rickard Gustafson redan gjort klart. Den bilden förstärks på fredagen av Norwegianchefen som sade rätt ut att det akut krävs kraftfulla åtgärder för att förbättra bolagets likviditet.

Han uppgav att det i praktiken inte längre är möjligt för Norwegian att få lån och finansiera sin verksamhet på vanligt sätt.

– Vi har bra dialog med regeringen. Jag förväntar mig att det kommer mer konkreta åtgärder och tillförsel av likviditet, sade Schram som redan fått hjälp med slopad flygskatt i Norge.

Foto: Gorm Kallestad/TT

På presskonferensen lyfte Jacob Schram också vad som vore ett värsta fall scenario: att all flygtrafik stoppas.

– Vi ser tendenser till det i Italien och i USA. Nu arbetar vi med alla tänkbara scenarier och det kan bli att vi får ha alla flyg på backen.

Norwegians chef betonade också att man redan nu bör tänka på nästa steg. Hur allt ska kunna få fart igen när den akuta krisen väl är över.

– Det behövs en modern form av marshallhjälp som kan få igång hjulen igen efter en så extraordinär kris som coronaviruset, sa Jacob Schram.

Annons
Annons

Norwegians koncernchef Jacob Schram är själv satt i karantän efter en resa till London.

Foto: Stian Lysberg Solum/TTBild 1 av 1
Norwegians koncernchef Jacob Schram är själv satt i karantän efter en resa till London.
Norwegians koncernchef Jacob Schram är själv satt i karantän efter en resa till London. Foto: Stian Lysberg Solum/TT

Efter att USA:s president Donald Trumps beslutat att stänga det mesta av flygtrafiken från Europa till USA drar både SAS och Norwegian snabbt ned på flygningarna över Atlanten.

Från och med lördag slutar SAS att flyga till Washington, Los Angeles, Miami och någon dag därefter också till San Francisco.

Det innebär att SAS USA-trafik tills vidare begränsas till att gälla en linje mellan Stockholm och New York och två linjer från Köpenhamn till New York respektive Chicago.

I praktiken kommer de tre linjerna att till stor del användas för att hämta hem skandinaviska resenärer som då ofta först får ta sig till New York eller Chicago med hjälp av något amerikanskt flygbolag.

– Vi har många skandinaver som vill resa hem. Men det är också en del amerikanska medborgare som vill åka till USA, säger Freja Annamatz presschef på SAS i Sverige.

Norwegian ställer in 40 procent av sina långflygningar. Men eftersom Storbritannien är undantaget från det amerikanska inrikesförbudet kan Norwegian flyga många passagerare via Londonflygplatsen Gatwick.

– Vi gör allt vi kan för att få hem de resenärer som nu befinner sig i USA genom att boka om så många som möjligt via London Gatwick, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson kommunikationschef på Norwegian i Sverige.

Dessutom ställer Norwegian in och slår ihop mängder av linjer i Skandinavien och övriga Europa.

Neddragningarna slår också hårt mot de anställda. Norwegian permitterar hälften av personalen och varnar för att det kan bli ännu fler. Bolaget har omkring 650 personer anställda vid basen på Arlanda.

De enorma neddragningarna av flyget leder också till stora problem i närliggande branscher. De regionala flygplatserna intresseorganisation påpekar att flygresandet nu håller på att kollapsa och att det blir allt fler flygplatser som helt saknar reguljär flygtrafik.

För att mildra problemen vill de att staten tillfälligt slopar avgifter, börjar betala för mer flygtrafik och ger direkta bidrag till driften av flygplatserna, som ofta har kommunala ägare.

På samma sätt slår det minskade resandet mot taxibranschen som också kräver statlig hjälp.

– Den kraftigt vikande efterfrågan på taxitjänster har hastigt försatt branschen i en djup ekonomisk kris, sade Claudio Skubla som är förbundsdirektör på Svenska taxiförbundet på fredagen.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons