Annons

Svenskar positiva till AI – men säkerheten oroar

Marginalen bank använder robotar med AI.
Marginalen bank använder robotar med AI. Foto: Lars Pehrson

Svenskarna är positivt inställda till AI, men är samtidigt oroliga för att utvecklingen går för snabbt på bekostnad av säkerheten. Det visar den nya rapporten ”Svenska folket och AI”.

Under strecket
Publicerad

Rapportförfattaren Lukas Berg, vd för Insight intelligence.

Foto: Peter FrantzellBild 1 av 2

Roboten Petter används av Marginalen bank.

Foto: Lars PehrsonBild 2 av 2

Allt från den kritikerrosade Netflixserien Black Mirror till debatten om att automatiseringen hotar jobben lyfter fram artificiell intelligens som något negativt. Trots det svarar 43 procent av svenskarna att man är generellt är positiva till AI. 27 procent är generellt negativa.

– Det här var det mest överraskande resultatet för mig, med tanke på den hotfulla bild av AI som ofta kommuniceras, säger Lukas Berg, vd för Insight intelligence som tagit fram rapporten tillsammans med Husqvarna, Telia, Atea och Ramboll.

Inställningen till AI har mycket att göra med hur mycket kunskap man har om fenomenet. 36 procent av svenskarna säger sig ha ganska eller mycket stor kunskap om AI, men variationen är stor.

Hos personer med högre utbildning svarar 42 procent att de har kunskap om AI, jämfört med 18 procent hos de som bara har grundskoleutbildning. Störst är kunskapen bland höginkomsttagare, där 54 procent säger sig ha koll på AI.

– Höginkomsttagare, universitetsutbildade, unga och män säger sig ha störst kunskap om AI, och är också de mest positiva. Det är dock värt att notera att det är självskattad kunskap, alltså deras egen uppfattning om hur mycket de vet, säger Lukas Berg.

Annons
Annons

Rapportförfattaren Lukas Berg, vd för Insight intelligence.

Foto: Peter FrantzellBild 1 av 2

Roboten Petter används av Marginalen bank.

Foto: Lars PehrsonBild 2 av 2

Det är andra året i rad som undersökningen görs, och den största skillnaden från 2018 är kring hur mycket människor vet om AI.

– Det är nu tio procent fler som säger sig ha kunskap om AI än förra året. Den andra intressanta skillnaden är att andelen med negativ inställning ökar något, men det är marginellt, säger Lukas Berg.

En av svårigheterna med undersökningen är att det inte finns en allmänt vedertagen definition av artificiell intelligens. Rapporten definierar det som intelligenta maskiner och system, som högtalare som förstår vad du säger eller självkörande fordon.

Rapportförfattaren Lukas Berg, vd för Insight intelligence.
Rapportförfattaren Lukas Berg, vd för Insight intelligence. Foto: Peter Frantzell

Men svenska folket är inte heller entydigt positiva till AI. Det finns en stor oro kring AI som behandlar personlig information, till exempel i riktad reklam, rådgivning om sparande och pension, samt beslut om exempelvis försäkringar och bidrag.

– Många är positiva men inte förbehållslöst. Ju närmare AI kommer in i den personliga sfären, ju mer negativ blir man till det, säger Lukas Berg.

När det gäller produkter vill flest svenskar se mer användning av AI för energibesparing, säkerhet och i bilar. Minst värde av mer användning av AI ser man i tv:n, högtalare, och klockor.

– Det är lite förvånande med tanke på hur många produkter som de senaste åren lanserats och uppmärksammats inom kategorierna smarta högtalare och smarta klockor, säger Lukas Berg.

På frågan om vilken som är den största risken med AI svarar hela 55% ”en utveckling som går för snabbt på bekostnad av säkerheten”.

Roboten Petter används av Marginalen bank.
Roboten Petter används av Marginalen bank. Foto: Lars Pehrson
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons