Annons

Företagen som svenskarna tycker bäst och sämst om

Tydlig Sverigekoppling. Det är en gemensam nämnare för företag som hamnar högst upp på listan när Kantar Sifo mäter vår uppfattning om företag. Några återhämtar sig från tidigare ras. Andra tappar brant i anseende. Både Ericsson och Telia tillhör förlorarna.

Under strecket
Publicerad
Foto: TTBild 1 av 2
Foto: Leif R Jansson/TTBild 2 av 2

1 / 10

Foto: TT

Uppfattningen om ett företag kan styra kundernas beteende. För åttonde året i rad mäter Kantar Sifo anseendet för 41 stora företag. Totalt har drygt 4 300 personer i åldrarna 18–79 år tillfrågats om sin uppfattning om företagen.

Volkswagen och Arla som förra året tappade rejält, har i år återhämtat sig något. De som tappar mest i anseende i årets undersökning är Telia och Ericsson. Men de två bolagen får ändå något bättre betyg än statliga Vattenfall och Wallenbergs mobiloperatör Tre.

– Bilden man får av ett företag kommer främst via medierna, eller att man har någon närstående som har anknytning till verksamheten. Ericsson och Telia har varit synliga i medierna med negativt innehåll, säger Göran Celander på Kantar Sifo.

Liksom tidigare år är Sverigekopplingen något som har stor betydelse när anseendet mäts. Flera av företagen har stor export och är för många starkt sammankopplade med Sverige. I några fall har dock bolagen utländska ägare.

Hur vi ser på företagen påverkas av en rad olika faktorer.

– I branscher där privatpersoner har bättre möjlighet att skapa en förstahandsuppfattning genom att de möter företagen i sin vardag finns också bättre möjlighet att göra en värdering som är annorlunda än den man möter i medierna. Då kan man hamna högre upp, säger han.

Hur vi ser på företagen handlar också mycket om förväntan, enligt Göran Celander. Vissa företag anses ha ett större samhällsansvar och om de brister är det lättare att folk blir kritiska.

– Telia är ett exempel på ett företag som en gång var statsägda och då är det fortfarande många som uppfattar att de har ett ansvar för samhällsservice. Även bankbranschen har en tendens till det, men tapp i anseende behöver inte innebära att kunderna lämnar.

Nedan följer listan på företagen med högst respektive lägst anseende:

Bäst anseende – topp 5

5. Länsförsäkringar & Max Hamburgare

Foto: Leif R Jansson/TT

Tre hamburgerföretag är för första gången med i undersökningen, och Max står klart högre i anseende jämfört med både McDonalds och BurgerKing. Sverigekopplingen är viktig för Max i förhållande till de andra hamburgerkedjorna konstaterar Sifo. Tillsammans med Länsförsäkringar, som står sig ganska likt jämfört med tidigare år, tar de en delad femteplats.

Annons
Annons
Foto: Jessica Gow/TT Bild 1 av 1

2 / 10

4. ICA

Foto: Jessica Gow/TT

Fjärdeplatsen i bäst anseende plockas av ICA, som är det enda företaget av de fem i toppen som ökar något i anseende jämfört med 2016.

Svd granskade ICA i en rad artiklar förra året om matvarujättens dominanta ställning på marknaden.

Annons
Annons
Foto: Fredrik Persson/TTBild 1 av 1

3 / 10

3. Scania

Foto: Fredrik Persson/TT

Scania ligger stabilt på en tredjeplats liksom förra året.

Bolaget som numera ägs av tyska Volkswagen, anklagades förra året för kartellbildning av EU-kommissionen, för överenskommelser med andra ledande lastbilstillverkare i Europa, men avvisade anklagelserna.

Annons
Annons
Foto: Thomas Johansson/TTBild 1 av 1

4 / 10

2. AB Volvo

Foto: Thomas Johansson/TT

Fordonsjätten tappar förra årets förstaplacering men har fortfarande stort anseende. Att börsjätten, som bland annat tillverkar lastbilar och bussar, har en tydlig koppling till Sverige är något som ger ett lyft i anseende. AB Volvo ska inte blandas ihop med Volvo Cars, som ägs av kinesiska Geely och tillverkar personbilar, se nedan.

Annons
Annons
Foto: Tomas OneborgBild 1 av 1

5 / 10

1. Volvo Cars & IKEA

Foto: Tomas Oneborg

Förstaplatsen knips av två storföretag – Volvo Cars och IKEA. Båda tappar något jämfört med förra året, men det räcker ändå för att få höst betyg i Sifos anseendeindex. Båda varumärkena är för allmänheten starkt förknippade med Sverige, men IKEA ägs i dag av en stiftelse i Nederländerna, som i sin tur ägs av stiftelsen Interigo i Luxemburg.

Volvo Cars är ett kinesiskt bolag med Li Shufu som ordförande. Det kan dock snart bli ändring på det. Bolaget planerar enligt uppgift en börsnotering under 2017.

Annons
Annons
Foto: Hasse Holmberg/TTBild 1 av 1

6 / 10

Sämst anseende – topp 5

5. Lidl

Foto: Hasse Holmberg/TT

Lidl har varken tappat eller fått bättre anseende sen förra året. Men med en femte placering från botten står de inte jättehögt i kurs hos de tillfrågade.

Annons
Annons
Foto: Eugene Hoshiko/APBild 1 av 1

7 / 10

4. McDonalds

Foto: Eugene Hoshiko/AP

Hamburgerkedjan är med i mätningen för första gången, men placerar sig sämst av de tre hamburgerrestaurangerna och tar en fjärde placering från botten bland de 41 undersökta företagen.

Annons
Annons
Foto: Björn Larsson AskBild 1 av 1

8 / 10

3. Nordea & Fortum

Foto: Björn Larsson Ask

Det stormade rejält kring Nordea förra året efter läckan med Panamadokumenten. Avslöjandena handlade bland annat om att den nordiska storbanken, med Björn Wahlroos som ordförande, erbjöd sina mest förmögna kunder att skapa brevlådeföretag i skatteparadis. I Sifos anseendeindex tappar banken mest i anseende av alla företag.

Den finska eljätten Fortum får precis som förra året en bottenplacering.

Annons
Annons
Foto: Bertil Ericson/TT Bild 1 av 1

9 / 10

2. Tre

Foto: Bertil Ericson/TT

Mobiloperatören Tre, som familjen Wallenberg kontrollerar, ligger kvar på en bottenplacering, och tappar även i anseende jämfört med förra årets undersökning.

Företaget har även i andra undersökningar fått låga betyg när det kommer till nöjda kunder och kritiserats för aggressiva säljare.

Annons
Annons
Foto: Pontus Lundahl/TTBild 1 av 1

10 / 10

1. Vattenfall

Foto: Pontus Lundahl/TT

Den statliga energijätten Vattenfall ligger kvar i botten, och tappar även något i anseende jämfört med 2016.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons