Annons

Svenskt bolag: Vi kan öka Teslas räckvidd 30 procent

Hon beskriver sin batteriteknik som lego som kan öka Teslas räckvidd med 30 procent. Svenska batterientreprenören Christina Lampe-Önneruds bolag Cadenza Innovation nära Boston söker samarbeten med industrijättar och hjälper New York spara energi. Målet är att batterierna ska förändra hela energisektorn.

Uppdaterad
Publicerad
”Vi kan slå oss in med en grön teknik på helt kommersiella grunder. I princip kan vi nästan alltid ge 30 procent mer energi till 30 procent lägre kostnad”, säger den svenska batterientreprenören Christine Lampe-Önnerund.
”Vi kan slå oss in med en grön teknik på helt kommersiella grunder. I princip kan vi nästan alltid ge 30 procent mer energi till 30 procent lägre kostnad”, säger den svenska batterientreprenören Christine Lampe-Önnerund. Foto: IBL och Pontus Höök

DANBURY, CONNECTICUT Christina Lampe-Önnerud är doktor i kemi. Just det keramiska materialet är nyckeln i batteritekniken hon hoppas ska förändra både bilindustrin och kraftindustrin. Kontoret ligger i grönskans Danbury i Connecticut inte så långt från Boston, dit hon flyttade 1995 efter en inbjudan till tekniska universitetet MIT.

– Branschen var otroligt kollegial och när jag var nybakad hotade jag ingen. Efter MIT tog sig Sony an mig och jag reste mycket i Japan, minns hon när SvD Näringsliv träffar henne i Danbury ett par timmar norr om New York.

Hon menar att det kollegiala är ett branschdrag som lever kvar.

Annons

– Jag vaknar inte på morgonen och funderar på vilka vi ska springa ifrån. Konkurrenter i en industri som kommer öka 40, 50, kanske 70 procent per år? Det kommer finnas många vinnare.

Hennes bolag arbetar bland annat med Fiat Chrysler och planerar flera nya samarbeten. Vilka bolagen är kan Christina Lampe-Önnerud inte säga, eftersom de är börsnoterade.

Vår lösning blir billigare eftersom vi har färre delar. Kylningen blir effektivare så att batterirullarna kan sitta tätare.

– Jag kan säga att det är jättar inom bilindustrin och jättar inom kraftindustrin.

Hon säger också att hon inte samarbetar med Tesla ”ännu” men att bolaget vore en ”väldigt intressant samarbetspartner”.

– Jag har haft förmånen att känna Elon (Musk, vd på Tesla) under flera år, en fantastisk innovatör.

Vad som skiljer dagens batteriteknik från den plattform som hennes bolag Cadenza tagit fram är lösningen kring de så kallade energirullarna. Ett keramiskt material inuti batteriburken isolerar rullarna och metallkomponenter kyler för att undvika överhettning. Materialet och batteridesignen gör att batterierna kan vara större och samtidigt klarar att sitta tätt, eftersom säkerhetsteknologin finns på insidan av batteriburken och inte som en extern lösning utanpå.

– Teslas rullar är smalare och har fler komponenter, såsom kylband mellan rullarna. Vår lösning blir billigare eftersom vi har färre delar. Kylningen blir effektivare så att batterirullarna kan sitta tätare, menar Christina.

Christine Lampe-Önnerund har den tacksamma situationen att hon kan glädjas även när det går bra för konkurrenterna. Batterimarknaden växer med tiotals procent varje år. Foto: Pontus Höök

Batterimarknaden prissätts efter energi per volym och därför är tjocka, täta rullar kostnadseffektivt.

Hon beskriver sin batteriplattform som en äggkartong där äggen är energirullarna och kartongen batteriet. Flera kartonger kan byggas på varandra likt Lego för att driva exempelvis en bil.

– Vi kan slå oss in med en grön teknik på helt kommersiella grunder. I princip kan vi nästan alltid ge 30 procent mer energi till 30 procent lägre kostnad, hävdar hon.

Hon tror att industrin kommer att ändra hela sättet på vilket vi får el i dag.

– Våra barn eller barnbarn kommer fortfarande ha kraftnät, men samtidigt kommer vi ha mycket mer solkraft och vindkraft. Den intressanta frågan är då vem som kommer att äga det och hur vi lagrar.

Redan nu kan människor i både USA och Sverige sätta upp solceller på taket och sälja el till nätet, så kallad ”net metering”. Med energilagring kan efterfrågan på elnäten jämnas ytterligare över dygnets timmar och därmed minska utsläpp. I dag nås en topp runt sextiden då många arbetsplatser, industrier och hushåll nyttjar mycket el samtidigt.

– Framöver kan du ladda din elbil hemma med solceller, köra till jobbet och med hjälp av bilbatterierna driva datorerna och lamporna på kontoret. Då kan kontoret lätta belastningen på nätet under de mest kritiska timmarna.

Du får gratis el, finansbolaget säljer överskottet och tar hela vinsten på det.

Förutom privatpersoner bedömer Christina att andra aktörer kommer in i energiindustrin.

– Finansindustrin kan äga och sätta upp ditt energisystem. Du får gratis el, finansbolaget säljer överskottet och tar hela vinsten på det.

Numera funderar hela bilindustrin på elektrifiering, men sektorn har varit sen på bollen, menar Christina.

– Vi sätter oss och våra barn på en bomb. Hade bensin- och dieselbilar kommit nu hade det aldrig tillåtits och ändå går skiftet trögt.

Det finns undantag. Christina pekar på Kina, som är en viktig marknad för Cadenza, som exempel där energiomställningen går fort.

– I Kina finns en väldig teknisk förankring, även om det är centralstyrt. Kina kan dessutom ta en hel stad för ett testprojekt och både i Kina och USA frågar många efter din kompetens.

I Sverige sitter Christina i Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademin, IVA, som har en rådgivande funktion men som nyttjas dåligt, anser hon.

– Jag har fått otroligt lite frågor från svenska politiker och tidsskillnaden är trots allt inte så stor.

I USA samarbetar Cadenza med New York Citys energimyndighet om hur staden, som Christina kallar ”ljusförorening”, kan använda energilagring.

– På kusterna finns mycket beslutskraft och många är förstås väldigt besvikna över valet. Krafter för klimatet mobiliserar.

Är du orolig för batteritillverkningens miljöpåverkan och kritik kring arbetsvillkor?

– Självklart är det problem när man byter från ett system till ett annat. Men vi måste bort från dagens system och vi måste få chansen att visa att ett annat kan fungera. Vi har inga andra lösningar.

Annons
Annons
Annons

”Vi kan slå oss in med en grön teknik på helt kommersiella grunder. I princip kan vi nästan alltid ge 30 procent mer energi till 30 procent lägre kostnad”, säger den svenska batterientreprenören Christine Lampe-Önnerund.

Foto: IBL och Pontus Höök Bild 1 av 2

Christine Lampe-Önnerund har den tacksamma situationen att hon kan glädjas även när det går bra för konkurrenterna. Batterimarknaden växer med tiotals procent varje år.

Foto: Pontus Höök Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons
Annons