X
Annons
X
Kommentar

Jonas Fröberg: Sverige halkar efter när framtidsjuvelen säljs

Mitt framför ögonen på Volvo Cars kapar Volkswagenkoncernen åt sig svensk fordonsbransch kanske finaste digitala juvel – Göteborgsföretaget Wirelesscar. Det finns affärsmässiga skäl för köpet – men Sverige får se ännu ett bolag gå till Tyskland.

undefined
Foto: Anders Wiklund/TT

Låt oss först skilja på Volvo och Volvo: På onsdagen blev det klart att AB Volvo, i dagligt tal ”lastbilsvolvo” säljer sitt dotterbolag Wirelesscar AB till Volkswagenkoncernen. Prislapp för 75,1 procent: 1,1 miljarder kronor.

Wirelesscar levererar system för uppkoppling av bilar till personbilsbranschen.

Nu får Volvo Cars – ”personbilsvolvo” – vd Håkan Samuelsson sitta och titta på när ärkerivalen Volkswagenkoncernen köper Göteborgsgrannen som är ett mycket intressant digitalt bolag för framtiden i branschen.

Annons
X

Låt oss återkomma till varför Volvo Cars inte köper bolaget.

Vad är drivkraften bakom affären? Hittills har det starkt växande Wirelesscar, med 350 anställda som huvudsakligen sitter i Göteborg, utvecklat och levererat system som kopplar upp personbilar – som exempelvis GM:s On-Star. Bolaget har en egen plattform, 3,5 miljoner uppkopplade bilar globalt och kunder som Volvo Cars, Volkswagen, Nissan och Jaguar Land Rover.

Men systemen är i dag relativt enkla.

Nu tar hela bilbranschen ett jättekliv in i framtidens digitala affärsmodeller. Rakt in i en ny bilvärld där ”den uppkopplade bilen” blir huvudkaraktär i ett stort digitalt ekosystem där allt från trådlös uppdatering, nya digitala tjänster och bildelning ingår.

Då måste också bolaget Wirelesscar ta stora kliv. Få möjlighet att växa och utvecklas.

VW-koncernen har stigit upp ur dieselskandalens djupaste gyttja stigit som bilvärldens kanske intressantaste digitala aktör

Då blir Volkswagen en bra ny huvudägare. VW-koncernen har lite otippat stigit upp ur dieselskandalens djupaste gyttja som bilvärldens kanske intressantaste digitala aktör, vid sida om Tesla. Man utvecklar ett eget operativsystem och egen molnlösning och har mycket aggressiva mål med sin helt nya bilfamilj ”I.D.”. Nu behöver VW driva och ha kontroll över utvecklingen i bilarnas uppkopplingsteknik som möjliggör alla nya tjänster och affärsmöjligheter.

Därför är köpet naturligt: Som en byggsten i det nya digitala ekosystemet.

Det finns andra aktörer än Wirelesscar som kan betraktas som mer innovativa, men de är huvudsakligen kinesiska. Som min kollega Birgitta Forsberg skrivit finns det en passus i den kinesiska underrättelselagstiftningen att alla kinesiska bolag på statens begäran ska kunna möjliggöra spioneri för statens räkning.

Då är uppkopplade bilar är lite känsligt kapitel och det kan vara enklare att köpa en aktör i Sverige.

Volkswagen säger att alla kunder, inklusive Volvo Cars, ska behållas. Det bekräftas av Volvo Cars i ett mejl där man lagt till orden ”för tillfället”.

Men på en telefonkonferens på onsdagseftermiddagen öppnade VW:s ledning för att köpa 100 procent av bolaget. Då kan det bli annorlunda.

Jobben då? De flesta av de 350 anställda sitter i Göteborg, även om kontor finns i USA och Kina. På kort och medellång sikt torde kompetensen hos de anställda vara så viktig att det i praktiken blir omöjligt att flytta bolaget. Men blir bolaget helägt av VW finns det på längre sikt inga jobbgarantier för Sverige. Tvärtom.

Volvo Cars är helägt av ett kinesiskt bolag vilket faktiskt kan sätta käppar i hjulet.

Varför köper då inte Volvo Cars bolaget? Håkan Samuelsson satt själv fram till i våras i styrelsen i AB Volvo, där finanschefen Jan Gurander pratat om en försäljning av Wirelesscars i minst ett år. När jag intervjuade Håkan Samuelsson för bara en vecka sedan poängterade han att han inte söker partners i stora bilbolag utan i mindre digitala bolag.

Att Volvo Cars inte står som köpare kan ha flera orsaker: En är att Volkswagen kommit betydligt längre i sin digitaliseringsprocess och har helt andra finansiella muskler för att utveckla bolaget än Volvo Cars. En annan är att Volvo Cars är helägt av ett kinesiskt bolag vilket faktiskt kan sätta käppar i hjulet. En tredje är att Volvo Cars måste hårdprioritera och inte har råd.

Vad det än är är det tråkigt för svenskt näringsliv. Många knyter näven i fickan och tänker på när Scania gick till Volkswagen 2014.

För vilka vackra ord som än sägs en sådan här dag finns inga garantier för att jobb och utveckling stannar i Sverige på sikt.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Foto: Anders Wiklund/TT Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X