Annons

Sverige överväger förbjuda försäljning av Teslabilar

Teslas system ”kan inte godkännas med nuvarande lagstiftning”. Med de orden arbetar svenska Transportstyrelsen för att stoppa försäljning av Tesla i sex månader i Sverige. Orsaken: att Tesla uppdaterar bilarnas säkerhetssystem trådlöst via nätet, utom myndigheternas kontroll.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Tesla Model S som 2015 fick självkörande teknik utsänd över nätet efter typgodkännandet.

Foto: Charles Krupa/AP Bild 1 av 1

Tesla Model S som 2015 fick självkörande teknik utsänd över nätet efter typgodkännandet.

Foto: Charles Krupa/AP Bild 1 av 1
Tesla Model S som 2015 fick självkörande teknik utsänd över nätet efter typgodkännandet.
Tesla Model S som 2015 fick självkörande teknik utsänd över nätet efter typgodkännandet. Foto: Charles Krupa/AP

Som enda biltillverkare uppdaterar bil- och techbolaget Tesla sina säkerhets- och självkörande system på ett grundläggande sätt trådlöst via nätet.

Det är ett av Teslas stora säljargument, men också en ny verklighet för myndigheter att hantera. Och ännu finns oklarheter för trafiksäkerheten.

På svenska Transportstyrelsen är Anders Gunneriusson insatt i ärendet.

– Vi har ett så kallat Artikel-29-förfarande om Tesla. Det betyder att vi utreder om Sverige ska stoppa Tesla att sälja bilar under ett halvår om det föreligger en allvarlig trafiksäkerhetsrisk.

Ärendet startade redan 2015 och är ännu aktivt.

Bakgrunden är följande: Tesla har hårdvara anpassat för helt självkörande körning – med bland annat åtta 360-graderskameror, tolv sensorer och en radar. Men framförallt vilande funktioner som kan väckas genom mjukvaruuppdateringar och göra bilen mer självkörande.

Annons
Annons

Ärendet gäller Teslas el-lyxbil Model S som introducerades 2012. Tre år senare, 2015, fick bilen så kallade autopilot via en uppdatering på nätet, som möjliggör att bilen mer eller mindre kan köra själv under vissa betingelser.

Det krockar mot en grundbult i Europas trafiksäkerhetssystem. Nya bilmodeller testas i ett så kallat typningstest innan de får börja säljas. Därefter gäller detta test normalt bilens livslängd.

Om en medlemsstat tycker att en bil utgör en allvarlig säkerhetsrisk kan man förbjuda försäljning i sex månader för att utreda vidare. Det är alltså detta Sverige utreder.

Tesla har valt att typa sina bilmodeller i Nederländerna – som sedan gäller för hela EU.

Transportstyrelsens representanter blev kontaktade av en reporter som själv råkat ut för en olycka vid en provkörning, dessutom fanns ett flertal filmer på Youtube där Teslabilar körde helt utan inblandning av föraren och även filmer på olyckor med Teslabilar.

– Vi tyckte inte att Teslabilarna betedde sig enligt typgodkännandet och hade flera frågor till myndigheten i Nederländerna, säger Anders Gunneriusson och fortsätter:

– Vi tyckte att deras godkännande stred mot reglerna i reglementet. Därefter startade vi ärendet.

SvD har tagit del av ett mejl från den 27 november 2015 där Transportstyrelsen varnade om Teslas Autopilotsystem till typgodkännandemyndigheten RDW i Nederländerna : ”Systemet ser ut att... vara nära automatisk körning. /.../ Vår tolkning är att systemen inte kan godkännas med nuvarande lagstiftning”.

Bakom oron fanns också att Teslas självkörande teknik ansågs enklare än konkurrenternas.

Annons
Annons

– Biltillverkaren måste utöka typgodkännandet om de gör något med bilen som allvarligt kan påverka säkerheten, säger Anders Gunneriusson.

BMW och Mercedes introducerar system där bilen bland anat byter fil själv – men först efter att ha fått undantag utfärdat av EU-kommissionen. Men Tesla har inte använt sig av samma förfarande.

Sverige skickade även ett brev till EU-kommissionen den 11 december 2015 där de ansvariga tjänstemännen på Transportstyrelsen tog upp sin oro över typgodkännandet och ville ha övriga länders inspel.

Vad hände sedan?

– Då genomfördes flera möten och man täppte till hål i typgodkännanderegelverket, säger Anders Gunneriusson.

Vad säger Tesla?

– Vi har haft kontakt men de hänvisar i princip till typgodkännandet i det här fallet.

Och ännu är han inte övertygad. Ärendet som kan leda till säljstopp ligger fortfarande öppet över tre år senare.

– Nu överväger vi att stänga ärendet. Men händer det en olycka i Sverige som har med det här att göra kommer vi att ingripa och då öppnar vi det igen.

Om det skulle hända vore det dramatiskt. Teslas nya mellanklassmodell Model 3, som SvD testade redan i juni, fick nyligen typgodkännande av holländska RDW för Europa och ska börja säljas nu i februari.

Efter reklamen visas:
Tesla Model 3 – bil eller Iphone?

Allt fler biltillverkare överväger att införa uppdateringar på bilens vitala system över nätet: det som på fackspråk heter FOTA – Firmware Over the Air Update. Det pågår nu ett regleringsarbete i EU, bland annat i EU-kommissionen och i FN-organet WP29 som hanterar typgodkännanden av fordon.

Där ingår alla stora biltillverkare genom branschorganisationen Oica. Men inte Tesla.

Framförallt finns en arbetsgrupp i FN-organet WP29 enbart för FOTA-bilars uppdateringar över nätet. Gruppen har haft 21 möten och väntas presentera slutsatser om både bilsäkerhet och cybersäkerhet med hackning nästa vecka.

Tesla Motors kommunikationschef i Sverige, Maria Lantz, mejlar följande kommentar:

”Tesla understryker att alla uppdateringar som introduceras i Europa till fullo harmonierar med  EU:s samtliga krav för typgodkännande”.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons