Annons
Kommentar

Erica Treijs:Sverigebilden har slagits gul och blå

Sverigebilden är lagad, säger utrikesminister Ann Linde (S).
Sverigebilden är lagad, säger utrikesminister Ann Linde (S). Foto: Anders Wiklund/TT

Moder Sveas rykte har solkats under coronapandemin, men nu verkar Sverige vara på väg tillbaka. Eller?

Under strecket
Publicerad

Sverigebilden är lagad. Det har utrikesminister Ann Linde (S) slagit fast. Eller det hon egentligen säger i SVT:s Morgonstudion är att beskrivningarna av Sveriges coronastrategi i övriga världen har varit neutral, både positiv och negativ.

Glömd är således artikeln i The Guardian i mars där man jämförde den svenska coronastrategin med rysk roulette, Donald Trumps twittrande om att Sverige fått betala dyrt för beslutet att inte stänga ned eller att Business insider i flera artiklar artiklar lyft fram den svenska oförmågan att få igång testning på bred front.

Om man räknar antalet döda i covid-19 så går det förstås inte att säga annat än att en hel del har gått fel. Vad det beror på har det skrivits spaltkilometer om, men det vore naivt att inte tro att det skulle påverka människors syn på vårt tidigare hyllade – och aningen självgoda – blå-gula bygge i Europas utkant.

Men Ann Linde har rätt. Varumärket Sverige är någorlunda intakt. I vilket fall om man studerar Svenska Institutets gedigna rapporter som visar just att rapporteringen i huvudsak har varit neutral och faktabaserad, utom under ett par veckor i slutet av maj då det förekom fler artiklar med negativ tonalitet.

Annons
Annons

Att det sedan varit svårt för många att förstå att vi har självständiga expertmyndigheter och att strategins utformning grundas på ett vetenskapligt och inte ett politiskt perspektiv, är inte så konstigt. Att det är Anders Tegnell ”for president” när det handlar om svensk coronastrategi. Statsminister Löfven och hans regeringskamrater får helt enkelt ställa sig i ledet, liksom opinionen och oppositionen.

Men så är också Sverige världens mest annorlunda land, så det är klart att vi har en egen linje också när det gäller pandemibekämpning. Även om den svider. I vilket fall om jobbet är att marknadsföra Sverige internationellt. För det går inte att komma ifrån att vi drabbats värre av corona-pandemin än våra grannländer. Visst, Sverige är fortsatt ett land med hög livskvalitet och relativt sett jämställda möjligheter. ”Med stark attraktionskraft för talanger, investeringar och handel”, enligt SI. Men vi här hemma tvingades ändå avundsjukt titta på Finlands beredskapslager, fullproppade med den skyddsutrustning som hade varit guld värd inte minst i äldreomsorgen. Medan vi, Sverige, blev bananrepubliken till och med utan bananer. Det gjorde ont i själen.

Vi kan ännu inte blåsa faran över. Människor dör, företag går omkull och samhällen omdanas. I Spanien, Italien och Frankrike har ekonomin krympt med omkring en femtedel jämfört med i fjol. USA:s BNP rasade med 32,9 i beräknad årstakt under andra kvartalet. Sverige tappade åtta procent under april till och med juni, vilket är drygt två procent bättre än Tyskland.

Ymnigt blödande ekonomier på grund av att de slagit ner hårt på viruset och stängt ner sina samhällen. Men trots det verkar Sveriges rykte internationellt ha klarat sig förvånansvärt bra.

Den verkliga käftsmällen, som kommer att ta tid att rehabilitera, handlar om den spruckna självbilden. Att som svensk känna sig både dålig – och oönskad.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons