Annons

Anders Hansen: Träning gör hjärnan bättre

Fysisk aktivitet är ett suveränt skydd mot stress, depressioner och minnesproblem. ”Det är dags att vi pratar mer om hur livsstilen påverkar hjärnan”, menar psykiatern Anders Hansen.

Under strecket
Publicerad

”Löser du sudoku eller korsord blir du bra på just det, men inte något annat. Få andra aktiviteter har så goda spridningseffekt som fysisk aktivitet”, menar Anders Hansen.

Foto: Carl Bredberg Bild 1 av 3

Friidrottaren Hanna Hermansson på en löptur.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 2 av 3

”Fysisk aktivitet kopplar ihop hjärnans delar och får hela organet att fungera bättre. Tänk dig en tablett som fick din eller ditt barns hjärna att växa till, en chans att bli bättre i plugget. Vem skulle inte betala för det?”, säger psykiatern Anders Hansen som skrivit boken ”Hjärnstark”.

Foto: Carl Bredberg Bild 3 av 3

”Löser du sudoku eller korsord blir du bra på just det, men inte något annat. Få andra aktiviteter har så goda spridningseffekt som fysisk aktivitet”, menar Anders Hansen.

Foto: Carl Bredberg Bild 1 av 1
”Löser du sudoku eller korsord blir du bra på just det, men inte något annat. Få andra aktiviteter har så goda spridningseffekt som fysisk aktivitet”, menar Anders Hansen.
”Löser du sudoku eller korsord blir du bra på just det, men inte något annat. Få andra aktiviteter har så goda spridningseffekt som fysisk aktivitet”, menar Anders Hansen. Foto: Carl Bredberg

Intellektuella övningar i all ära, men den som vill få ut det mesta av sin hjärnas funktion ska röra på sig och allra helst svettas rejält tre gånger i veckan. Effekterna är så påtagliga att delar av hjärnan faktiskt kan växa sig större. Detta visade en av de många vetenskapliga studier som fick psykiatern Anders Hansen att skriva boken ”Hjärnstark”.

Bland all forskning han plöjt igenom var det särskilt en studie, publicerad i tidskriften ”Frontiers in ageing neuroscience” år 2010, som faktiskt förändrade hans sätt att se på livet. Studien innebar att 60-åringar lottades till två grupper, den ena skulle promenera så att de fick upp pulsen ett par gånger i veckan och den andra skulle ses för att göra lugna stretchövningar lika ofta. Försökspersonerna undersöktes i magnetkamera och fick göra diverse psykologiska tester före och efter.

Annons
Annons

Friidrottaren Hanna Hermansson på en löptur.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 1

– Det mest spektakulära resultatet var den förhållandevis stora skillnaden mellan de två grupperna. De som fått bättre kondis hade också fått en mer effektiv hjärna, säger Anders Hansen som till vardags är psykiater på Sophiahemmet.

Friidrottaren Hanna Hermansson på en löptur.
Friidrottaren Hanna Hermansson på en löptur. Foto: Fredrik Sandberg/TT

60-åringarna som hade fått bättre flås fick bättre resultat på både minnes-, besluts- och kreativitetstester. Promenaderna hade gjort hjärnans kopplingsmönster bättre, inte minst mellan pannlob och tinninglob vilket är ett område som påverkas allra mest när vi åldras. De psykologiska testerna visade att försökspersonernas exekutiva kontroll hade ökat, det vill säga förmågan att ta initiativ, planera framåt och att koncentrera sig.

– Hjärnan krymper efter 25-årsåldern, men med träning kan man bromsa utvecklingen eller faktiskt till och med vända den, säger psykiatern Anders Hansen.

Bara de senaste fem–tio årens forskning har visat att hjärnan är mer föränderlig (plastisk) långt upp i åren, än vi tidigare har trott. Efter ett år hade de som stretchat minskat sin volym i hjärnans minnescentrum med 1,4 procent, vilket är förväntat vid normalt åldrande. Men hos dem som hade promenerat hade samma område i hjärnan vuxit sig två procent större.

– Man kan säga att man når sin hjärnas fulla potential genom att vara fysiskt aktiv. Löser du sudoku eller korsord blir du bra på just det, men inte något annat. Få andra aktiviteter har så goda spridningseffekt som fysisk aktivitet, menar Anders Hansen.

Annons
Annons

”Fysisk aktivitet kopplar ihop hjärnans delar och får hela organet att fungera bättre. Tänk dig en tablett som fick din eller ditt barns hjärna att växa till, en chans att bli bättre i plugget. Vem skulle inte betala för det?”, säger psykiatern Anders Hansen som skrivit boken ”Hjärnstark”.

Foto: Carl Bredberg Bild 1 av 1

Även om våra hjärnor är som störst när vi är 25 och att både antalet hjärnceller och kopplingar spelar stor roll så är det de så kallade funktionella nätverken som är allra viktigast. Det är hjärnans ”program” för vad den har lärt sig att göra och i dem är hjärnceller från olika områden aktiva. Fysisk aktivitet kan ge bättre koppling mellan olika delar.

Ett stort forskningsprojekt, ”Human connectome program”, har detaljstuderat hur olika områden i hjärnan är kopplade till varandra hos olika individer. Hundratals personer har testats och levererat data om sin hälsa, utbildning, hur de lever, sjukhistorik, om de röker, tränar och så vidare.

I grova drag verkar man kunna se hur människor lever sina liv genom att titta på hjärnans kopplingsmönster.

– Man kan få lite 30-talskänsla inför den här typen av forskning och jag har all respekt för att den kan upplevas som elitistisk men då tolkar man det fel. Det är inte bara din hjärna som styr dig – det är i hög grad du som styr hur din hjärna fungerar genom det du gör, säger Anders Hansen.

”Fysisk aktivitet kopplar ihop hjärnans delar och får hela organet att fungera bättre. Tänk dig en tablett som fick din eller ditt barns hjärna att växa till, en chans att bli bättre i plugget. Vem skulle inte betala för det?”, säger psykiatern Anders Hansen som skrivit boken ”Hjärnstark”.
”Fysisk aktivitet kopplar ihop hjärnans delar och får hela organet att fungera bättre. Tänk dig en tablett som fick din eller ditt barns hjärna att växa till, en chans att bli bättre i plugget. Vem skulle inte betala för det?”, säger psykiatern Anders Hansen som skrivit boken ”Hjärnstark”. Foto: Carl Bredberg

Om du har god kondition efter att ha tränat både ofta och regelbundet är du troligen bättre rustad att ta sansade beslut, avstå från alltför mycket alkohol, att behålla lugnet även i stark stress och att kunna koncentrera dig när så krävs. Ditt minne är bättre och din förmåga till kreativitet likaså.

Annons
Annons

Frontalloben, ibland kallad hjärnans beslutsfattarcentrum, är ett av de områden som stärks allra mest när vi rör på oss. Hos den som motionerar regelbundet så skapas bättre kopplingar därifrån till andra delar av hjärnan, vilket till exempel gör det lättare för eftertänksamhet att balansera de signaler som bearbetar starka känslor i andra delar av hjärnan. Det långsammare systemet i hjärnan kan få chansen att se till att det snabba, intuitiva och känslostyrda inte vinner i varje läge, vilket ofta är fallet.

Nobelpristagaren Daniel Kahneman har skrivit mycket om detta även om han inte, som Anders Hansen, har valt att presentera konditionsträning som en nyckel till att fatta bättre beslut i livet.

Det här kan vara något att fundera över för alla som vill bli bättre på att fokusera och stärka sin impulskontroll. Anders Hansen skriver att så lite som ett enda pass på fem minuter förbättrar koncentrationen och faktiskt kan minskar adhd-symptom hos barn.

– Detta är ett av många drag till viss del kan pareras med fysisk aktivitet. Man kan inte ersätta medicin med träning vid adhd, men man kan minska dosen om man tränar regelbundet. Det är stort.

Motion har även god effekt vid lättare depressioner, lika bra som antidepressiv medicin. Anders Hansen har sett kraftfulla effekter hos en del av sina patienter.

Men för någon som är deprimerad är väl en löprunda det sista man kan tänka sig i det läget?

– Någon frågade mig om det inte är att bagatellisera depression att säga ”gå ut och spring”. Det visar vilken syn man har på fysisk aktivitet, säger jag. Sen ska man vara realistisk, den som har en djup depression och har självmordstankar kommer kanske inte ens upp ur sängen. Det går inte att ordinera ett löpprogram då.

Annons
Annons

Men livsstilen har fått för lite uppmärksamhet, menar Anders Hansen.

– Många av mina deprimerade patienter vill inte ta antidepressiva heller. De kan ha bekanta som haft jobbiga biverkningar eller liknande. Då säger jag psykoterapi, det vet alla att det finns och fungerar. Och så föreslår jag fysisk aktivitet. Det vet nästan ingen om att det är lika effektivt som medicin vid lindrig till måttlig depression.

Det viktigaste budskapet är att hjärnan är plastisk. Den kan utvecklas i en positiv riktning hos oss alla, oavsett om vi är barn eller gamla, om vi har neuropsykiatriska funktionshinder eller om vi har drabbats av en depression. Huvudsaken är att var och en börjar på sin individuella nivå och sedan strävar vidare utan att ge upp. Helst varje dag, gärna på förmiddagen. Den omedelbara effekten, särskilt vad gäller minnet, sitter i några timmar.

–  Vi behöver också ändra synen på fysisk aktivitet. En del plågas av minnen från trist skolgympa, andra av hysterin i fitnessindustrin, menar Anders Hansen som är noga med att hålla fram att varje steg räknas, inte bara löprundor som ger blodsmak i munnen.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons