X
Annons
X
Recension

First man Svindlande – Gosling som Armstrong nära toppbetyg

För att vara en rymdfilm är "First man" extremt jordnära. Oscarsvinnaren Damien Chazelle placerar oss tätt intill astronauterna som ska komma att bli de första människorna på månen. En svindlande resa, skriver SvD:s Elias Björkman.

Besättningen i Apollo 11 spelas i nya filmen ”First man” av Lukas Haas, Ryan Gosling och Corey Stoll. Foto: UIP
Läs mer om Veckans biofilmer

First man

Regi
Damien Chazelle
Genre
Drama
Manus
Josh Singer
Medverkande
Claire Foy, Ryan Gosling, Jason Clarke, Kyle Chandler, Corey Stoll

2 tim 21 min. Från 11 år.

Betyg: 5 av 6

Det kan verka dumdristigt att försöka göra fiktionsfilm av en av de mest sedda händelserna i mänsklighetens historia. Men "First man" fäster inte blicken mot den sista utposten utan är snarare en inkännande undersökning av hur det amerikanska rymdprogrammet kom att slita sönder och polarisera såväl nation som familj.

Under början och mitten av 1960-talet drabbades Nasa av flera bakslag och olyckor med dödlig utgång. USA fick se sig slaget av Sovjetunionen som stod för de främsta erövringarna av rymden. Samtidigt drabbas familjen Armstrong, Neil och Janet, av en personlig tragedi när de förlorar dottern Karen i cancer. Neil återvänder direkt till arbetet och har snart skickat iväg ansökan till ett nytt pilotprogram.

En flytt och ny graviditet senare är siktet inställt mot månen. Kongressen fortsätter att bifalla pengatillströmningen till kapplöpningen – och på jorden fortsätter astronauterna att dö.

Annons
X

Genom svenska fotografen Linus Sandgrens närgångna kamera klamrar sig Oscarsbelönade regissören Damien Chazelles ("Whiplash", "La La Land") fast vid skådespelarna. Tack vare att man placerar sig så oerhört nära – tajta närbilder dominerar – vidareförmedlas den klaustrofobiska känslan. Publikens synvinkel avgränsas till samma utsnitt som astronauternas begränsade sikt från rymdkapseln. Detta är inte de vidunderliga viddernas film. Resultatet är likafullt häpnadsväckande och gastkramande effektivt.

Ryan Gosling har ägnat stora delar av sin karriär till att ge den reflekterande, inbundne mannen, oförmögen (eller ovillig) att hitta ett utlopp för sina känslor, ett ansikte. Här når hans gärning en sorts naturlig kulmen. Hans Neil Armstrong kan varken sätta ord på sorgen han känner för sin dotters död eller saknaden över de kollegor han förlorat under ett allt mer pressat rymdprogram. Inte heller får vi reda på vad han eventuellt känner inför det livsfarliga, historiska uppdraget som han till slut tilldelas.

Claire Foys (ny Lisbeth Salander i kommande "The girl in the spider's web") Janet Armstrong frågar uppgivet Ed White, Neils kollega och vän: "Pratar han med dig om Karens död?" "Nej, pratar han med dig?"

Efter reklamen visas:
First man

Det är inte subtilt men effektfullt. Subtil är inte heller hur Corey Stolls storkäftade, plumpe sanningsägare Buzz Aldrin kontrasteras jämte den ödmjuke Armstrong. De två männens olika temperament ska också komma att visualiseras i en övertydlig scen väl på månen.

Just Claire Foys underskrivna roll som orolig partner, klistrad vid radion under makens farliga övningsuppdrag, kan tyckas otacksam men bärs upp väl av den brittiska skådespelaren. Hos Janet finns en frustration och uppgivenhet, hon tycks ganska snabbt resignera inför det faktum att hon alltid kommer att vara utelämnad åt människans hårresande fåfänga: kan månlandningen verkligen vara värt priset i pengar och liv?

Och trots att vi känner till utgången är resan mot målet hänförande spännande: mödosamt, närmast ovilligt, lyfter rymdkapslarna från jorden i stenhård kamp mot de yttre krafterna. Skroven buktar oroväckande och varje skruv och bult ges största betydelse, framhävt av ett fantastiskt foto- och ljudarbete.

Orolig väntan vid radion, en astronauthustrus lott på 1960-talet. Claire Foy som Janet Armstrong. Foto: Daniel McFadden/UIP

För att vara en rymdfilm är "First man" extremt jordnära. Här frammanas en sorts rå rymdnaturalism där Chazelle placerar oss tätt, tätt intill astronauterna. Den sista akten är befriande renons på bilder av nervösa män i Nasas kontrollrum på jorden.

Men filmen låter oss samtidigt, utan att bli glorifierad hjälteskildring – "First man" är snarare en sorgefilm förklädd till rymddrama – erfara det svindlande, storslagna i att vi faktiskt har varit där.

Annons
X
Annons
X

Besättningen i Apollo 11 spelas i nya filmen ”First man” av Lukas Haas, Ryan Gosling och Corey Stoll.

Foto: UIP Bild 1 av 2

Orolig väntan vid radion, en astronauthustrus lott på 1960-talet. Claire Foy som Janet Armstrong.

Foto: Daniel McFadden/UIP Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X