Annons

Swedbankchef varnar för IT-bubbla i nya finansbolagen

Nystartade finansbolag med betallösningar som affärsidé kommer få svårt att överleva. Det tror Jan-Olof Brunila, kortchef på Swedbank.
Men oberoende analytiker är mer optimistiska: Motvind i Sverige utesluter inte medvind utomlands.

Under strecket
Publicerad

Kontant, digital eller mobilt?

Foto: Christine Olsson/TTBild 1 av 1

Kontant, digital eller mobilt?

Foto: Christine Olsson/TTBild 1 av 1
Kontant, digital eller mobilt?
Kontant, digital eller mobilt? Foto: Christine Olsson/TT

Stockholm är en hotspot för nya idéer inom finansbranschen. Flera nya företag har startats, som vill utveckla nya, smarta och billiga sätt att exempelvis betala och ta betalt.

Investerarna är ivriga. Pengarna strömmar till nya företag. Men det kan bli som under it-bubblan 1999-2000, varnar Jan-Olof Brunila, kortchef på Swedbank.

– Om man tittar på de it-bolag som fanns då så försvann ju många av dem. De ville gå runt den etablerade strukturen, där varken banker eller etablera betalningssystem skulle behövas. Men så blev det inte, säger han.

Nu kan något liknande vara på väg att hända, tror han. Särskilt gäller det nya företag som vill skapa nya betalningslösningar i mobilen.

– Betalningsaffären består av tung infrastruktur i botten som kan liknas vid en motorväg. För att köra på motorvägen så behövs fordon som kan färdas där.

Annons
Annons

De nya företag inom finanssektorn som nu startas måste antingen anpassa sig till den infrastruktur som finns, eller bygga helt nytt. Fast att skapa något nytt är svårt och riskabelt. Därför måste de anpassa sig till den befintliga strukturen, tror han.

De två bolag som hålls fram som lyckade exempel på ny teknik inom finansiell teknik, Klarna och I-Zettle, använder båda befintlig infrastruktur, enligt Jan-Olof Brunila.

Nu kan man tycka att Swedbank, som representerar en av de fyra storbankerna, talar i egen sak. Naturligtvis är inte bankerna intresserade av nya konkurrenter, och bankerna har också anklagats för att försvåra för nya företag som vill in på marknaden. Men det tillbakavisar Swedbanks kortchef.

– Vi jobbar på med vår utveckling, och anpassar våra delar från tid till annan för att passa för våra kunders behov som ändras. Alla andra får göra vad de vill. Däremot så måste man klara sig själv. Om man vill bygga en alternativ bana bredvid oss så får man göra det, säger Jan-Olof Brunila.

– Det är vanans makt som styr, kunderna är långsamma. Kunderna är ointresserade av betalningar. De är mer intresserade av det som de köper, säger han.

När bankerna fick kunderna att överge kontanter och betala med kort tog det hela tio år, berättar han.

Men Andreas Håkansson, bankanalytiker på Exane BNP Paribas, är betydligt mindre pessimistisk än Swedbank.

– Jag tror att det finns ett stort behov av nya lösningar utomlands. På många håll är banksystemen betydligt sämre än i Sverige. Där kan någon som kommer med ny teknik addera värde. Däremot inte lika mycket i Sverige, här har vi så bra banksystem, säger han.

Att de nya företagen ändå växer upp i Sverige beror också på att svenska banker generellt sett är långt framme, tror han.

– Det finns en tradition av utveckling i Sverige. Ta Swish till exempel, som bankerna utvecklat tillsammans, säger han.

Han vill inte vara lika kategorisk som Jan-Olof Brunila i sin domedagsprofetia över nya betallösningsföretag.

– Det är nog olika från fall till fall.

Om det finns en bubbla i de nya företagen vet han inte. Men visst kan en och annan gå under, som andra nya företag.

– Men man ska akta sig för att se bankerna som stelbenta. De är duktiga på utveckling, säger Andreas Håkansson.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons