Annons

Sympatisk Volvo – men bara en skvätt el i tanken

Volvo XC60 kom i sitt nuvarande utförande 2017. Nyheten för stunden är att vissa av bensin- och dieselmotorerna finns i mildhybridutförande.
Volvo XC60 kom i sitt nuvarande utförande 2017. Nyheten för stunden är att vissa av bensin- och dieselmotorerna finns i mildhybridutförande. Foto: Pontus Lundahl/TT

Volvo lovade att ha hela modellprogrammet elektrifierat 2019. Riktigt så blev det inte, men ett steg på vägen är att både bensin- och dieselmotorer får assistans av små elmotorer, så kallade mildhybrider. Gör det populära XC60 till en bättre bil?

Under strecket
Publicerad

Pianosvarta inredningsdetaljer och ett litet R-emblem i rattens nederkant. Subtilt sportiga signaler.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Ett bra baksäte, även om insteget är lite knalt på grund av de smala dörrarna och höga trösklarna. Elvärmd dyna finns som tillval.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Justerbart lårstöd kan göra stor skillnad för långa förare. Finns inte på standardstolarna, men Volvo har numera gott om tillvalsutrustning.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Volvo XC60 säljs med både fram- och fyrhjulsdrift. Det sistnämnda antingen i form av mekanisk bakhjulsdrift, så kallad Haldexkoppling, eller med en extra elmotor på bakaxeln i laddhybridversionerna.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Foto: Audi
Foto: BMW

Pianosvarta inredningsdetaljer och ett litet R-emblem i rattens nederkant. Subtilt sportiga signaler.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Bokstaven B kan signalera något som inte når ända fram, B-filmer till exempel. Men när Volvo försöker framtidssäkra sin befintliga bilflotta är det B:et som ska ge stora A i betyg. Ett B på bagageluckan indikerar en Volvo med mildhybridteknik. Det innebär att förbränningsmotorn får hjälp av en liten elmotor och ett litet batteri.

Vad innebär det i praktiken? Det är inte enkelt att som bilköpare orientera sig bland alla nya begrepp som fladdrar i luften. Men som ordet antyder är det en mycket mild elektrisk inblandning i bränslemixen, i praktiken är detta en bensinbil som kan få knuffhjälp utan att föraren märker något.

En traditionell hybridbil har ett batteri som är tillräckligt stort och en elmotor som är kraftfull nog för att bilen ska kunna köras någon eller några kilometer på ren eldrift. Framför allt kan elhybriden, eller den självladdande hybriden som vissa kallar tekniken, avlasta förbränningsmotorn mer handfast. Syftet är det samma: att knipsa toppen av bränsleförbrukningen.

Pianosvarta inredningsdetaljer och ett litet R-emblem i rattens nederkant. Subtilt sportiga signaler.
Pianosvarta inredningsdetaljer och ett litet R-emblem i rattens nederkant. Subtilt sportiga signaler. Foto: Pontus Lundahl/TT
Annons
Annons

Ett bra baksäte, även om insteget är lite knalt på grund av de smala dörrarna och höga trösklarna. Elvärmd dyna finns som tillval.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Laddhybriden kan allt som elhybriden kan, men lite mer. Tack vare större batteri som kan laddas med sladd, inte bara via förbränningsmotorn eller återvunnen bromsenergi, blir den elektriska räckvidden några mil.

Laddhybrider har Volvo sedan några år, medan mildhybriderna anslöt 2019. Det är ingen tillfällighet. Vid kommande årsskifte drar EU åt tumskruvarna för bilindustrin. Varje biltillverkares nybilsflotta får ha ett genomsnittligt utsläpp av koldioxid på max 95 gram per kilometer, annars väntar böter.

Det blir knivigt för många biltillverkare, i synnerhet sådana som mest säljer stora bilar och allra helst suvar. Volvo har alltid sålt stora bilar med europeiska mått mätt, och sedan första XC90 (den största suv-modellen) debuterade 2002 har suvar blivit allt viktigare.

Ett bra baksäte, även om insteget är lite knalt på grund av de smala dörrarna och höga trösklarna. Elvärmd dyna finns som tillval.
Ett bra baksäte, även om insteget är lite knalt på grund av de smala dörrarna och höga trösklarna. Elvärmd dyna finns som tillval. Foto: Pontus Lundahl/TT

Mildhybriden ska därför ses som en andhämtningspaus för pressade biltillverkare. Bensin- och dieselmotorerna kan arbeta några år till, men en minimal elmotor på vevaxeln bidrar till att putsa förbrukningen. Åtminstone i de körcykeltester som ligger till grund för de officiella siffrorna.

Under en veckas samvaro med XC60 B5 hamnar min förbrukning enligt färddatorn sällan under 8,0 liter per 100 kilometer. Körningen består av korta skubb i stadstrafik och ett par landsvägsturer, ungefär som det ser ut för många svenska bilägare. Jag kör inte medvetet snålt men heller inte forcerat. Enligt Volvo ska mildhybridsystemet, med 48-volts elsystem, kapa upp till 15 procent av bränsleförbrukningen beroende på modell.

Annons
Annons

Justerbart lårstöd kan göra stor skillnad för långa förare. Finns inte på standardstolarna, men Volvo har numera gott om tillvalsutrustning.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Till saken hör att den förbränningsmotor som Volvo med varierande trimgrad använder i alla modeller – både bensin och diesel – är ganska törstig. Hyggligt snål på papperet, i synnerhet enligt den mätnorm som gällde 2014, när den här motorgenerationen introducerades. Men särskilt bensinmotorerna kolkar i sig rejält när de körs på annat vis än med ägg under gaspedalen.

Justerbart lårstöd kan göra stor skillnad för långa förare. Finns inte på standardstolarna, men Volvo har numera gott om tillvalsutrustning.
Justerbart lårstöd kan göra stor skillnad för långa förare. Finns inte på standardstolarna, men Volvo har numera gott om tillvalsutrustning. Foto: Pontus Lundahl/TT

För att späda på förvirringen kan en Volvo med B på bakluckan ha antingen en bensin- eller dieselmotor. De tidigare beteckningarna T respektive D göms undan och skälet kan väl inte vara något annat än att dieselköpare ska slippa hamna i blickfånget.

I den XC60 B5 som jag provkört finns den bensindrivna 250-hästarsmotorn som tidigare kallades T5. En tjänstvillig karaktär utan stark personlighet. Snarare en grå eminens som ändå räcker för att ge den nästan 2,1 ton tunga bilen riktigt bra fartresurser. En dieseldriven XC60 B5 ger 235 hästkrafter.

Av den elektriska inblandningen märks inget, annat än möjligen lite kvickare återstart när motorn slagits av vid rödljus. Frågan är om det ens märks på förbrukningen. Utan en jämbördig bil att jämföra med i form av XC60 T5 är det svårt att dra tvärsäkra slutsatser. Till skillnad mot laddhybridversionen har B5 AWD traditionell mekanisk fyrhjulsdrift, inte en separat elmotor som driver bakhjulen.

Annons
Annons

Volvo XC60 säljs med både fram- och fyrhjulsdrift. Det sistnämnda antingen i form av mekanisk bakhjulsdrift, så kallad Haldexkoppling, eller med en extra elmotor på bakaxeln i laddhybridversionerna.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Volvo XC60 säljs med både fram- och fyrhjulsdrift. Det sistnämnda antingen i form av mekanisk bakhjulsdrift, så kallad Haldexkoppling, eller med en extra elmotor på bakaxeln i laddhybridversionerna.
Volvo XC60 säljs med både fram- och fyrhjulsdrift. Det sistnämnda antingen i form av mekanisk bakhjulsdrift, så kallad Haldexkoppling, eller med en extra elmotor på bakaxeln i laddhybridversionerna. Foto: Pontus Lundahl/TT

För övrigt är XC60 samma trivsamma, lagom stora suv med god plats för fem personer och bagage som vi vant oss vid. Provkörningsexemplaret är fullastat med extrautrustning, bland annat aktiv stötdämpning och luftfjädring samt sportframstolar med generösa inställningsmöjligheter.

Således är det även en dyr bil. B5-bensin säljs inte i det enklaste utförandet Momentum utan kunden får kryssa i Momentum Advanced. En sådan börjar på 464 000 kronor med framhjulsdrift och 484 000 som fyrhjulsdrivare. Testbilen är dessutom i det lätt sportigt stajlade utförandet R-design och därmed rasslar räkneverket snabbt upp till 521 000 respektive 541 000 kronor.

Därutöver alltså flera utrustningspaket, styckevisa utrustningsdetaljer, läderklädsel och extra fin lackering. Slutnotan torde landa norr om 650 000-kronorsstrecket för detta exemplar.

Dessutom är fordonsskatten ansenlig. Med bonusmalussystemet beräknas den årliga skatten för de första tre åren på bilens utsläpp av koldioxid. Som minst ska XC60 B5 bensin släppa ut 177 gram per kilometer och som mest 205 enligt Volvos faktablad. Spannet beror på vilken extrautrustning och vilka hjul den aktuella bilen har.

Enligt Transportstyrelsen är testbilens siffra 202 gram per kilometer, nästan vid den övre gränsen alltså, och det resulterar i en årsskatt på 10 684 kronor.

Annons
Annons
Foto: Audi
Foto: BMW

När vd för Volvo Cars, Håkan Samuelsson, för några år sedan proklamerade att alla märkets modeller skulle vara elektrifierade år 2019 var detta vad han avsåg. Alltså inte elbilar – utan bensin- och dieselbilar med en skvätt elektricitet i tanken.

Motor/växellåda

Betyg: 4 av 6

Volvo bestämde sig för en adekvat enhetslösning för samtliga sina motorrum: fyra cylindrar, två liters volym. Det nya är att både bensin- och dieselversionerna får lite assistans av en minimal elmotor.

Ekonomi

Betyg: 2 av 6

Förmånsförare lär sukta efter en laddhybrid, där de på papperet låga koldioxidutsläppen ger rabatt. Mildhybriden blir tvärtom dyr i alla led, men XC60 är på par med flera konkurrenter.

Miljö

Betyg: 2 av 6

Vid 95 gram koldioxid per kilometer går den svenska gränsen där malusskatt börjar tas ut. Nästa gräns finns vid 140 gram. Med utsläppssiffror på 177–205 gram är XC60 B5 långt ifrån alla miljöbonusar.

Köregenskaper

Betyg: 5 av 6

XC60 är en avspänd och mycket behaglig körupplevelse. Trots att biltypen passar med en mjukgående sexcylindrig motor är den fyrcylindriga mildhybriden väl i linje med bilens väsen. Fina framstolar och rymligt baksäte är andra plus.

Säkerhet

Betyg: 5 av 6

Volvo har hög svansföring i säkerhetsfrågan och Euro NCAP:s tester visar att det finns täckning för detta. XC60 fick höga poäng när den testades 2017. Sannolikt skulle XC60 även i dag prestera på hög nivå.

Helhet

Betyg: 4 av 6

XC60 är en sympatisk bilmodell. Lagom stor och med fokus på avspänd transport. Inredning med egen karaktär och vettig utrymmesdisposition. Mildhybridmotorn förefaller mest vara en pappersprodukt – en teknik som förmodligen gör mer nytta i det officiella mätförfarandet än ute på vägen.

Två rivaler

Foto: Audi

Audi Q5 45 TFSI Quattro
459 900 kronor.

Foto: BMW

BMW X3 Xdrive 30i
514 700 kronor.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons