Annons

De redan frälstaSystrarna Kronlöf tvingar oss att ta ställning

Bianca Kronlöf, Tiffany Kronlöf och Thom Gisslén.
Bianca Kronlöf, Tiffany Kronlöf och Thom Gisslén. Foto: Sara P Borgström

En bullrig show om demokratiska rättigheter. Systrarna Kronlöf överrumplar sin publik med en energisk lektion om hur man påverkar sin framtid – ett stycke brutalt egensinnig politisk teater.

Under strecket
Publicerad

Bianca Kronlöf, Tiffany Kronlöf och Thom Gisslén.

Foto: Sara P BorgströmBild 1 av 1

De redan frälsta

Genre
Teater
Regi
Astrid Menasanch Tobieson
Medverkande
Bianca Kronlöf, Tiffany Kronlöf, Thom Gisslén
Var
Riksteatern
Text
Familjen Kaos

Scenografi: Johan Rödström Kostym: Felicia Kronlöf Koreograf: Sofia Södergård

Efternamnet Kronlöf rimmar på adrenalin. Tro mig. Systrarna Bianca och Tiffany reser nu runt för att tala om vikten av att reflektera, skaffa sig en åsikt och ta ställning. Riksteatern genomför en demokratisatsning under detta spelår som ju också är ett valår. Man vill stryka under betydelsen av att unga människor faktiskt utnyttjar sin demokratiska möjlighet att påverka sin framtid genom att rösta.

Låter det tråkigt eller överpedagogiskt? Det är det inte. Under 90 minuter kör systrarna Kronlöf – och Thom Gisslén som också tillhör gruppen Familjen Kaos – så det ryker. Oavsett om tekniken hinner med eller ej, vilket den först inte gör. Publiken är dock med på noterna. Jublet når taket när trion kliver in på Södran.

”De redan frälsta” är en form av stand-up-triptyk, konsert och interaktivt publiktilltal. Inledningsvis diskuteras ett antal vi-upplevelser. Familjen Kaos tänker inte skämmas för sin brokiga grupptillhörighet, och inte fjäska för någon som inte delar den. Man vill tala om ett segregerat land, om skillnader, om flyktingar och då särskilt skatteflyktingar. Det man presenterar är brutalt egensinnig politisk teater.

Annons
Annons

Bianca Kronlöf, Tiffany Kronlöf och Thom Gisslén.

Foto: Sara P BorgströmBild 1 av 1

Det man presenterar är brutalt egensinnig politisk teater.

Kvinnoperspektivet genomsyrar iscensättningen. Flera monologer verkar självupplevda: den om förväntningar på att skaffa barn, om att under fyra år fundera på att bli vegan och sedan ändå inte bli det. Gruppen blandar och ger: som ett inlägg om den sällsynta mineralblandningen coltan, som är nödvändig vid tillverkningen av mobiltelefoner och som orsakat krig. Detta efter att Tiffany Kronlöf just gjort en melloparodi med nio tonartsförändringar där publiken uppmanas vifta med sina tända mobiler. Det svider.

Bianca Kronlöf, Tiffany Kronlöf och Thom Gisslén.
Bianca Kronlöf, Tiffany Kronlöf och Thom Gisslén. Foto: Sara P Borgström

Den sista kvarten ägnas åt demokratisk handledning. Publiken får välja ett politiskt krav, blanketter skickas runt, samlas in och skickas direkt till finansutskottet. Meningen är publiken via en kamera ska följa den snabba spurten till brevlådan – men tekniken fungerar inte och istället håller Bianca Kronlöf improviserad happening på scenen med en energi som närmast är explosiv. Hon uppmanar oss att hitta på hejaramsor och när Tiffany och Thom kommer tillbaka ekar Södra teatern av ett kollektivt ”sassa massa mandelmassa”.

Familjen Kaos frälser och dompterar sin publik. Det är galet, påstridigt och storvulet om vartannat. Det är fullt möjligt att det kommer att skrivas ”Kronlöf” på ett antal röstsedlar vid riksdagsvalet den 9 september.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons