Annons

Catarina Kärkkäinen:Tacka tillväxten för ledigheten

Tid att tänka
Tid att tänka Foto: David Goldman/AP

Ekonomisk utveckling är anledningen till att vi kan ha semester och se mer av världen.

Under strecket
Publicerad

År 1972 gick järnvägsbolag i 21 europeiska länder samman för att fira den internationella järnvägsunionens 50-årsjubileum genom att sälja interrailbiljetter till ungdomar under 21 år. Samma år hade det sista ångloket på SJ tagits ur drift. Nu var man långt från det tidiga 1900-talets skakande, högljudda och riskfyllda tågresor, och berättelserna från järnvägens barndom om hur slitna resenärerna var efter färden.

Interrailbiljetter var tänkt att vara en engångsföreteelse, men gjordes snart permanenta. För unga människor ur min föräldra-generation, den som växte upp med Beatles och Twiggy, blev det sättet att resa. Man tog färjan över sundet, stannade i Hamburg och reste sedan vidare mot Paris.

Det var stundom spartansk kost och logi, men Eiffeltornet, Colosseum och Akropolis blev tillgängligt för de många. Under den första halvan av 1980-talet såldes uppemot 100 000 interrailkort årligen i Sverige. För 350 kronor, motsvarande nästan 2 500 kronor i dag, gjordes kontinenten tillgänglig för en generation ungdomar på ett sätt som den aldrig var för deras äldre.

Annons
Annons

Å andra sidan bär deras föräldrar i sin tur minnen av när de för första gången kunde ta med sina familjer till en vecka i solen. Våren 1950 annonserade Gérard Blitz med en strandbild och ett telefonnummer i tunnelbanan i Paris. Så föddes Club Méditerranée. I slutet på 1950-talet kom charterresorna till Sverige, och lönen började räcka till semester för de allra flesta.

Det är ökat välstånd – tillväxt – i ordets sanna bemärkelse. Begreppet är stundom svårt att greppa. Det blir synonymt med Sveriges BNP och siffror i ett kalkylark. Men det betyder just ökat välstånd. Tillväxt är när vi människor får det bättre. När vi blir rikare och till exempel får nya möjligheter att se världen och skapa minnen på andra platser.

När Europa öppnades upp med tåg för min föräldrageneration kostade en flygbiljett tur- och retur mellan Stockholm och New York åtminstone 20 000 kronor. I dag kan vanliga ungdomar göra samma resa och få se det stora landet i väst för under 4 000 kronor. Den två dygn långa resan till Paris kan göras på två timmar med flyg. Kartan, ordboken och tidtabellen är samlade i telefonen, och vykortet kan skickas digitalt och komma fram direkt.

Visst för flygandet med sig problem som behöver lösas med bättre incitament och ny teknik. Men att världen i dag är mer tillgänglig än någonsin är en mycket lycklig utveckling.

Många förknippar tillväxt med ständig jakt på konsumtion, fler arbetstimmar och stress som man gärna vill bryta sig loss från. Det kan förvisso vara reella delar av samhällslivet, men är inte tillväxtens natur. Ökat välstånd är också anledningen till att vi kan vara mer lediga. Kring år 1870 uppgick den genomsnittliga arbetsveckan till cirka tio timmar per dag – måndag till lördag. I dag arbetar en heltidsanställd svensk i genomsnitt 7,5 timmar per dag – måndag till fredag. Antalet helg- och semesterdagar har mer än tredubblats sedan 1800-talet.

Ledigheten följer förstås av arbetstagares krav på sina arbetsgivare, men har också möjliggjorts av att vi faktiskt har haft råd med det. Sparande, investeringar och innovationer har gjort att vi kan göra saker smartare än tidigare, och ägna resurser åt nya behov.

Det är anledningen till att vi i dag inte ägnar en tanke åt sjukdomar som för bara 50 år sedan tog livet av barn innan de ens hann få en chans att bli ungdomar. Det är varför vi har råd att vara lediga och tillbringa tid med de våra. Och varför världen är både större och mindre än någonsin.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons