Annons

Duellen: Här slår tåget flyget – med 158 minuter

Komma fram snabbt eller jobba effektivt? Det är frågan för den som ska åka i jobbet från Stockholm till Göteborg och väljer mellan flyget och tåget. Och så var det ju det där med att alls komma fram i tid.

I SvD:s stora satsning Klimatutmaningen, där vi vill inspirera till att sänka sitt klimatavtryck, tittar vi nu på hur vi reser.

Under strecket
Publicerad

SvD:s reportrar Mikael Törnwall och Ann-Cathrine Johnsson testar under en förmiddag vem som får mest gjort under en förmiddag – den som flyger eller den som åker tåg.

Foto: Ari Luostarinen Bild 1 av 11
Foto: Ari Luostarinen Bild 2 av 11
Foto: Ari Luostarinen Bild 3 av 11
Foto: Ari Luostarinen Bild 4 av 11
Foto: Ari Luostarinen Bild 5 av 11
Foto: Ari Luostarinen Bild 6 av 11
Foto: Ari Luostarinen Bild 7 av 11
Foto: Ari Luostarinen Bild 8 av 11
Foto: Ari Luostarinen Bild 9 av 11
Foto: Ari Luostarinen Bild 10 av 11
Foto: Ari Luostarinen Bild 11 av 11

SvD:s reportrar Mikael Törnwall och Ann-Cathrine Johnsson testar under en förmiddag vem som får mest gjort under en förmiddag – den som flyger eller den som åker tåg.

Foto: Ari Luostarinen Bild 1 av 1
Efter reklamen visas:
Går det snabbast att ta tåget eller flyget till Göteborg?

Att det går snabbare att flyga än att åka tåg till Göteborg vet alla redan. Det är heller ingen nyhet att det är bättre för klimatet att åka tåg.

Men vilken är egentligen den smartaste jobbresan? SvD:s reportrar Mikael Törnwall och Ann-Cathrine Johnsson testar under en förmiddag vem som får mest gjort under resan – den som trängs i köerna till säkerhetskontrollen eller den som åker tåg.

SvD:s reportrar Mikael Törnwall  och Ann-Cathrine Johnsson testar under en förmiddag vem som får mest gjort under en förmiddag – den som flyger eller den som åker tåg.
SvD:s reportrar Mikael Törnwall och Ann-Cathrine Johnsson testar under en förmiddag vem som får mest gjort under en förmiddag – den som flyger eller den som åker tåg. Foto: Ari Luostarinen

För att göra resorna jämförbara har vi antagit att vi lämnar kontoret i centrala Stockholm samtidigt och lagom för att hinna med nästa tåg respektive flyg (det vill säga flygresenären behöver betydligt mer tid för att hinna med resan till Arlanda, säkerhetskontroller, och så vidare).

Testa din egen klimatpåverkan – gör Klimatkalkylatornsvd.se
Annons
Annons
Foto: Ari Luostarinen Bild 1 av 3
Foto: Ari Luostarinen Bild 2 av 3
Foto: Ari Luostarinen Bild 3 av 3

Som effektiv arbetstid har vi bara räknat stunder då vi kan jobba med datorn. För Mikael blir tiden något längre om vi också skulle räkna med minuterna i taxin och i väntan på planet då man hinner ringa ett samtal eller kolla mejl i mobilen.

07.25: Vi lämnar redaktionen – tävlingen är igång

Foto: Ari Luostarinen

Nu tickar klockan. Mikael går mot Arlanda Express medan Ann-Cathrine tar en lika kort promenad ner till perrongen på Stockholms Central.

Ann-Cathrine tar ledningen direkt. Efter 10 minuter kan hon sitta på tåget på väg till Göteborg, medan Mikael bara har börjat sin resa på väg mot Arlanda.

07.54: Framme på Arlanda

Foto: Ari Luostarinen

Mikael: Resan till Arlanda går smidigt. Nu är det dags att checka in. Kön till säkerhetskontrollen ser oroande lång ut, men personalen jobbar på bra. Efter drygt tio minuter är vi framme vid gaten.

Jag hann jobba 15 minuter på Arlanda express och ytterligare 5 minuter utanför gaten innan det var dags att kliva ombord på planet.

Foto: Ari Luostarinen
Annons
Annons
Foto: Ari Luostarinen Bild 1 av 2
Foto: Ari Luostarinen Bild 2 av 2

Ann-Cathrine: När Mikael anländer till Arlanda är jag i Södertälje Syd och har kunnat jobbat sedan starten. Det flyter på bra och jag får lika mycket gjort som jag skulle fått på kontoret.

Fram tills att Mikaels flyg lämnar gaten har jag fått ihop en effektiv arbetstid på närmare en timme.

8.35: Planet lämnar gaten

Foto: Ari Luostarinen

Mikael: Ovanligt smidig flygresa. Planet lämnar till och med gaten några minuter före utsatt tid. Så snart skylten släcks är det dags att plocka fram datorn och få lite gjort.

Men så mycket skrivande blir det inte. Tiden i luften är 45 minuter. Den effektiva tiden när det är tillåtet att ha datorn framme är bara 17 minuter. Internet finns ombord, men det är hopplöst långsamt.

Testa din egen klimatpåverkan – gör Klimatkalkylatornsvd.se
Foto: Ari Luostarinen
Annons
Annons
Foto: Ari Luostarinen Bild 1 av 2
Foto: Ari Luostarinen Bild 2 av 2

Ann-Cathrine: När planet lämnar gaten är jag i Katrineholm och det flyter fortfarande på bra. Jag jobbar fortfarande ostört. I höjd med Hallsberg blir vi stående några minuter, men är snart på väg igen.

Jag går och köper en kopp kaffe. Skönt att sträcka lite på benen. När Mikael landar har jag haft en effektiv arbetstid på 2 timmar och 10 minuter.

9.30: Landar på Landvetter

Foto: Ari Luostarinen

Mikael: Efter en på det hela taget smidig flygresa landar vi på Landvetter. Nu återstår bara att planet ska ta sig till gaten, och sen att vänta en stund innan dörren kan öppnas.

Men Landvetter är en liten flygplats och köerna till taxibilarna är korta den här förmiddagen. 18 minuter efter att vi landat sitter jag i en taxi på väg in till Göteborg.

Foto: Ari Luostarinen

Ann-Cathrine: Jag jobbar på och förutom ett spårarbete i närheten av Herrljunga som gör att vi blir stillastående i 10 minuter så rullar det på bra. Vi har nu en försening på 12 minuter.

När Mikaels taxi anländer Göteborg uppgår min effektiva arbetstid till lite drygt 3 timmar.

Annons
Annons
Foto: Ari Luostarinen Bild 1 av 3
Foto: Ari Luostarinen Bild 2 av 3
Foto: Ari Luostarinen Bild 3 av 3

10.25 Mikael framme i Göteborg

Foto: Ari Luostarinen

Mikael: Tre timmar från dörr till dörr tog det mellan centrala Stockholm och Brunnsparken i Göteborg. Ett snabbt resande, men så mycket gjort fick jag inte. Jag klockade 37 minuters effektiv arbetstid med datorn. Sen tillkommer naturligtvis möjligheten att ringa eller kolla mejl när man står i köer eller sitter i taxin.

Foto: Ari Luostarinen

Ann-Cathrine: Inget oförutsett inträffar och jag fortsätter att jobba i lugn och ro. Jag börjar bli lite stel i benen och tar en bensträckare. Sedan avverkar jag den sista halvtimmen framför datorn innan tåget rullar in i Göteborg.

11.25 Ann-Cathrine framme vid mötesplatsen

Foto: Ari Luostarinen

Ann-Cathrine: Tåget anländer 10 minuter försenat till Göteborgs centralstation. Resan, som skulle tagit 3 timmar och 20 minuter, landar på 3 timmar och 30 minuter.

Annons
Annons

Vi ska träffas vid Brunnsparken, knappt 10 minuters promenad från Centralen. Efter att ha tagit mig ut på perrongen från ett fullsatt tåg är jag framme vid mötesplatsen 11.25.

Från dörr till dörr har min resa tagit 4 timmar. Min effektiva arbetstid landat på 3 timmar och 15 minuter.

På hemresan visar tåget sin sämre sida

På vägen hem tar vi båda tåget. Den här gången går det inte riktigt lika smidigt. Vid Alingsås blir det tvärstopp. Det är personer på spåret. Polisen ska söka igenom spårområdet och vi står still. Tydligen har samma sak hänt tidigare på precis samma ställe, enligt en konduktör. Mer får vi inte veta. 20 minuter senare åker vi vidare.

Längre fram hamnar vi bakom ett långsamt tåg och 45 minuter försenade anländer vi Stockholms centralstation.

Laddar…
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons