Annons

Tågjättens Sverigeplan: Vill bygga hela stadsdelar

Uppbackad av Hongkongs regering vill tågbolaget MTR, som gör miljardvinster, bygga både tunnelbana, bostäder och köpcentrum.

– Vi kommer att ta vara på varje chans att växa i Sverige, säger MTR:s ordförande Frederick Ma i en intervju med SvD.

Under strecket
Publicerad

MTR:s ordförande Frederick Ma lovordar konkurrensen i Sverige. I Hongkong behöver han inte tävla mot andra bolag.

Foto: Magnus Hjalmarson NeidemanBild 1 av 2

Frederick Ma träffade bland annat politiker, SL, Trafikverket och Stockholms handelskammare på sitt första Sverigebesök.

Foto: Magnus Hjalmarson NeidemanBild 2 av 2

MTR:s ordförande Frederick Ma lovordar konkurrensen i Sverige. I Hongkong behöver han inte tävla mot andra bolag.

Foto: Magnus Hjalmarson NeidemanBild 1 av 1
MTR:s ordförande Frederick Ma lovordar konkurrensen i Sverige. I Hongkong behöver han inte tävla mot andra bolag.
MTR:s ordförande Frederick Ma lovordar konkurrensen i Sverige. I Hongkong behöver han inte tävla mot andra bolag. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Sverige är fullt av möjligheter för Frederick Ma, ordförande för tågkoncernen MTR på sitt första besök i landet. Den tidigare politikern bor i Hongkong, vars regering fortfarande äger tre fjärdedelar av börsnoterade MTR.

Tågbolaget är en gigant som omsätter över 31 miljarder kronor och gör en vinst på drygt 6 miljarder. Det ger en imponerande lönsamhet på nästan 20 procent.

– Spårtrafiken växer snabbt, konkurrens uppmuntras och spårnätet är enormt, säger Frederick Ma när han listar fördelarna med Sverige.

MTR driver redan tunnelbanan och pendeltågen i Stockholm och MTR Express trafikerar också sträckan Stockholm – Göteborg. Nu vill bolaget förändra det svenska sättet att stadsplanera med ett koncept hemifrån.

I Hongkong köper MTR mark i områden där det ännu inte finns bra kollektivtrafik. Sedan bygger de både tunnelbana, bostäder och köpcentrum och slår mynt av att markens värde ökar.

Annons
Annons

Frederick Ma träffade bland annat politiker, SL, Trafikverket och Stockholms handelskammare på sitt första Sverigebesök.

Foto: Magnus Hjalmarson NeidemanBild 1 av 1

I dag äger tågbolaget 13 köpcentrum och 96 000 lägenheter i Hongkong. 18 000 till bostäder håller på att byggas.

Inga direkta skattemedel behövs men ändå hålls biljettpriserna nere på i snitt sju kronor per resa i Hongkong, enligt MTR.

Nyckeln till framgång är lägenheterna, köpcentren, kontoren och tunnelbanereklamen. De står för lejonparten av MTR:s vinst trots att biljettförsäljningen omsätter nästan dubbelt så mycket.

Hela stadsdelar planeras så att det ska vara så lätt som möjligt att använda kollektivtrafiken.

– Hongkong är en mycket het och fuktig stad där det förekommer tyfoner. När både din lägenhet, ditt kontor och matbutiken ligger ovanpå tunnelbanestationer behöver du aldrig bli blöt, säger Frederick Ma.

Tunnelbanan i Stockholm kunde enligt honom byggas ut enligt liknande princip. MTR är intresserade av både den nya gula linjen och utbyggnaden av den blå linjen. Utbyggnaden av Roslagsbanan lockar också.

Dessutom ser de möjligheter vid de nuvarande stationerna. Till exempel har stationerna kring Tekniska högskolan nästan lika många dagliga resor som Arlanda flygplats, men servicen lämnar en del i övrigt att önska.

I juni gick MTR med 14 andra byggherrar vidare i tävlan om att få bygga en ny stadsdel i Upplands Väsby.

Även höghastighetstågen finns med på bolagets önskelista.

MTR vill inte uppge någon siffra på hur mycket de vill växa i Sverige, men säger att de inte kommer att låta några bra möjligheter att gå dem förbi.

– Vi kommer att ta vara på varje chans att växa i Sverige, säger Frederick Ma.

Frederick Ma träffade bland annat politiker, SL, Trafikverket och Stockholms handelskammare på sitt första Sverigebesök.
Frederick Ma träffade bland annat politiker, SL, Trafikverket och Stockholms handelskammare på sitt första Sverigebesök. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Annons
Annons

MTR lovordar konkurrensen i Sverige, men i Hongkong behöver de inte tävla mot andra bolag.

– Det som är bra med att ha regeringen som storägare är att marken inte auktioneras ut till andra. När vi får ett nytt spårprojekt får vi ensamrätt till marken, även om vi måste betala för den, säger Ma.

110 miljoner kronor blev MTR:s vinst för Stockholms tunnelbana i fjol. Även pendeltågen ska göra vinst i år trots att MTR tog över först i december 2016.

Sedan MTR tog över tunnelbanan 2009 har både resenärerna och personalen blivit nöjdare, enligt bolagets undersökningar.

Punktligheten är nu 97,7 procent – men slår ändå inte Hongkong där MTR stoltserar med att 99,9 procent av tågen är i tid.

Enligt Frederick Ma ligger hängiven personal och miljardsatsningar på tågunderhåll bakom framgången. Han berättar stolt att bolaget fått beröm till och med i parlamentet i Singapore, en annan asiatisk framgångssaga känt för punktlighet och prydlighet.

– Vi är Hongkongs stolthet.

När bolaget kör tåg vill de kontrollera helheten från teknik till service.

Det fjärde benet utöver tunnelbanan, pendeltågen och MTR Express i Sverige är underhållsbolaget MTR Tech, som i fjol gjorde en vinst på 45 miljoner kronor.

– En stor del av den förbättrade punktligheten i tunnelbanan beror på att vi har ökat tågens prestanda, säger Peter Viinapuu, vd för MTR Nordic.

Han säger att MTR de senaste åren lämnat tillbaka drygt 50 av de cirka 500 tunnelbanevagnar de leasar från SL.

– Vi behövde dem inte längre då vi hade gjort underhållet mer effektivt och tågen blivit mer pålitliga.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons