Annons

Bortglömd ort förvandlas till lyxig: ”Helt annan värld”

Andermatt och dess djupa dalar sedda från toppen av gondolen Gütsch.
Andermatt och dess djupa dalar sedda från toppen av gondolen Gütsch. Foto: Måns Jensen

Skidåkning och tåg firar ett långt och lyckligt äktenskap i Schweiz. SvD Resor tar Glaciär-expressen och glider mellan vinterorterna Andermatt och Zermatt.

Under strecket
Publicerad

Matterhorn har för många blivit själva sinnebilden av Schweiz. Här tuffar Gorner-gratbahn, Europas näst högsta bergbana.

Foto: Måns Jensen

Form, smak, textur – The Japanese by The Chedi serverar eleganta sushirätter på 2 300 meters höjd i Andermatt.

Foto: Måns Jensen

Konserthallen vid Radisson Blu i Andermatt.

Foto: Måns Jensen

Andermatts historiska lilla centrum av traditionella trähus är intakt sedan slutet av 1700-talet.

Foto: Måns Jensen

Hedvig Fries, skidlärare från Borlänge, lapar slösande vintersol i Andermatt.

Foto: Måns Jensen

Glaciärexpressen på väg mot Zermatt.

Foto: Måns Jensen

Zermatt är både sportig samlingspunkt och jetset-paradis.

Foto: Måns Jensen

Turister i väntan pä bergbanan Gornergrat, som tar dem ner till Zermatt.

Foto: Måns Jensen

Sportvagnsröda tågvagnar som rör sig genom orörda vinterlandskap, gärna garnerade med en vitpudrad chokladtopp som anas genom fönstren i fjärran. Sinnebilden av Schweiz som det förlovade tåglandet är en realitet. I 90 år har den Ferrarifärgade Glaciärexpressen trafikerat dalgångarna från Sankt Moritz i öster, via Oberalp-passet och Andermatt, för att mynna ut i mytomspunna Zermatt i sydväst.

Den bilfria resan börjar i Zürich med effektivt regionaltåg. Strax efter att man lämnat segelbåtarna på Vierwaldstättersjön väntar Altdorf. Huvudorten i kantonen Uri är mest känd för att hysa en stolt staty över landets fiktive hjälte Wilhelm Tell.

Från Göschenen gäller smalspårigt med Matterhorn Gotthard Bahn sista sträckan mot Andermatt. Först här på 1 400 meter går vårkänslorna över i vinter. Tåget bromsar in vid den nyinvigda, modernistiska byggnad som är Andermatts tågstation. Här är allt anpassat för skidåkarna. Filtmatta så att man inte ska halka med pjäxorna. Rulltrappor, rullband och hissar som förbinder tågperrongerna och uppgången till skidliftarna.

Annons
Annons

Matterhorn har för många blivit själva sinnebilden av Schweiz. Här tuffar Gorner-gratbahn, Europas näst högsta bergbana.

Foto: Måns Jensen

Form, smak, textur – The Japanese by The Chedi serverar eleganta sushirätter på 2 300 meters höjd i Andermatt.

Foto: Måns Jensen
Matterhorn har för många blivit själva sinnebilden av Schweiz. Här tuffar Gorner-gratbahn, Europas näst högsta bergbana.
Matterhorn har för många blivit själva sinnebilden av Schweiz. Här tuffar Gorner-gratbahn, Europas näst högsta bergbana. Foto: Måns Jensen

Men även om Andermatt klingar skönt för adrenalinstinna skidåkare, har den mest fungerat som knutpunkt för schweiziska militären. Ända in på 1990-talet var över 20 000 militärer placerade här. Eller som Björn Becker berättar:

– För schweiziska män har Andermatt varit ungefär vad Boden är för många svenska värnpliktiga. När militären försvann började man leta efter nya sätt att överleva, säger belysningsmästaren från Skåne som kom hit 2005 för freeride-åkningen.

I dag är Björn Becker ställföreträdande räddningschef på bergstoppen Gemsstock där han arbetar med lavinsäkring.

Form, smak, textur – The Japanese by The Chedi serverar eleganta sushirätter på 2 300 meters höjd i Andermatt.
Form, smak, textur – The Japanese by The Chedi serverar eleganta sushirätter på 2 300 meters höjd i Andermatt. Foto: Måns Jensen

Efter Berlinmurens fall drabbades Andermatt av identitetskris. Visst hade kicksugna skidåkare just Gemsstock på måste-listan, men för den stora publiken var orten bortglömd. Tills 2005 då miljardären Samih Sawiris såg potentialen. Den egyptiske affärsmannen köpte upp marken och i dag är Andermatt tillbaka på topplistan. Men det skulle krävas en investering av hans bolag Andermatt Swiss Alps på hisnande 9 miljarder kronor.

Annons
Annons

Konserthallen vid Radisson Blu i Andermatt.

Foto: Måns Jensen

Resultatet manifesteras i det överdådiga hotellkomplexet The Chedi, ritat av belgiske stjärnarkitekten Jean-Michel Gathy. En av miljarderna pumpades in i ett hypermodernt liftsystem på den soliga sidan, vid Nätschen och Oberalp Pass.

Konserthallen vid Radisson Blu i Andermatt.
Konserthallen vid Radisson Blu i Andermatt. Foto: Måns Jensen

Men turister behöver även kultur. Som oliven i dry martinin öppnade i somras Alpernas första konserthall, i anslutning till hotellet Radisson Blu Reussen. Invigningskonserten hölls av Berlinfilharmonikerna.

– Tittar man noggrant finns inte en enda rak hörna härinne – allt för att inte skapa eko. Eftersom vi presenterar program från violinsolister till fullskaliga orkestrar har vi varit extremt noggranna med akustiken.

Dirigenten Daniel Barenboim var förresten just här för att öppna vinterfestivalen, säger hotellchefen Andreas Meier.

I byn möter Bänz Simmen med sin fatbike. Han gör sin 40:e säsong som snowboardåkare. Bänz blev en av Europas tio första brädlärare och grundade Swiss Snowboard Association. Sedan snöade Bänz in på historia och idag guidar han, när han inte står i sin tobaksaffär.

Över floden Reuss kommer man till de äldre kvarteren med sina traditionella trähus. Gamla stan brann ner en sommardag 1766, men byggdes upp igen. 80 år senare hittade de första engelska turisterna hit över bergspassen. Och Bänz passar på att ta kål på en myt. Den om Gotthardtunneln som stod klar 1882 och slussade turister till de hälsobringande bergen.

– Det blev precis tvärtom här. Tullavgifterna över passen försvann. Turisterna ville vidare söderut, till Italien, solen och havet. Vi kallar fortfarande tunneln för Brödtjuven.

Annons
Annons

Andermatts historiska lilla centrum av traditionella trähus är intakt sedan slutet av 1700-talet.

Foto: Måns Jensen

Hedvig Fries, skidlärare från Borlänge, lapar slösande vintersol i Andermatt.

Foto: Måns Jensen

Efter ett uppsving mellan världskrigen blev så schweiziska armén Andermatts största arbetsgivare.

Andermatts historiska lilla centrum av traditionella trähus är intakt sedan slutet av 1700-talet.
Andermatts historiska lilla centrum av traditionella trähus är intakt sedan slutet av 1700-talet. Foto: Måns Jensen

Kontrasten är slående till det samtida Andermatt och The Chedi, som är drömmen om lyxhotell skriven i en helt ny kontext. Hedvig Fries från Alpine Swiss Andermatt sitter ofta och väntar i lobbyn på sina elever, medan de hämtar sin utrustning hos hotellets ski butler.

Hedvig Fries, skidlärare från Borlänge, lapar slösande vintersol i Andermatt.
Hedvig Fries, skidlärare från Borlänge, lapar slösande vintersol i Andermatt. Foto: Måns Jensen

20-åringen från Borlänge är skidlärare med bakgrund som tävlingsåkare. Vi möter henne utanför fine dining-krogen The Japanese vid toppen av gondolen. Den nyöppnade restaurangen är småsyskon till Michelinkrogen nere på Chedi.

– Här uppe med femåringar i Louis Vuitton-byxor är det en annan värld mot Gemsstock på sydsidan. Andermatt förvandlas försiktigt till en mer lyxig destination. Men det händer också mycket häruppe, med nya gondoler nästan varje år, säger Hedvig Fries.

Bland annat har skidområdet byggts samman med familjevänliga Sedrun och vågade Disentis. Hinner man inte hem via liftsystemet har en vagn av Matterhorn Gotthard Bahn gjorts om till after ski-tåg. När vi passerar Oberalp, som med sina 2 044 meter är högsta punkten för Glaciärexpressen, står gäng från Hongkong och New York ombord och skålar i halvflaskor champagne. Men glöm inte kontanterna. Allt i Schweiz är inte high tech.

Annons
Annons

Glaciärexpressen på väg mot Zermatt.

Foto: Måns Jensen

Zermatt är både sportig samlingspunkt och jetset-paradis.

Foto: Måns Jensen

På de här höjderna över 1 600 meter var det riktigt svårt att odla.

Världens långsammaste snabbtåg, är Glaciärexpressens motto. Mot bilfria Zermatt färdas tåget med sitt karakteristiska panoramatak genom ett allt vackrare vinterland. Utanför Visp anas några av Europas högsta vinodlingar. På 1 150 meter odlas den gröna heidadruvan.

Glaciärexpressen på väg mot Zermatt.
Glaciärexpressen på väg mot Zermatt. Foto: Måns Jensen

Zermatt blev känt redan för drygt 150 år sedan, när den brittiske bergsbestigaren Edward Whymper den 14 juli 1865 blev först att nå toppen av Matterhorn. Alpinismen var född, och Zermatt blev själva symbolen för äventyr och sport.

I klättrarnas spår kom snart nyfikna turister. Och bondsluga markägare såg potential att byta bransch och bli hotellägare. I dag finns över 110 hotell i en stad med drygt 5 000 invånare. En av de mest långlivade hotellfamiljerna är släkten Julen.

– På de här höjderna över 1 600 meter var det riktigt svårt att odla. Men vi var alla bönder fram till slutet av 1800-talet. Min farfars far öppnade ett litet hotell 1910, säger Paul-Marc Julen och smuttar på ett glas rött från Martigny av den regionala druvan cornalin.

I dag driver han tio hotell och restauranger och tillhör en av Zermatts mest omtalade familjer.

Zermatt är både sportig samlingspunkt och jetset-paradis.
Zermatt är både sportig samlingspunkt och jetset-paradis. Foto: Måns Jensen
Annons
Annons

Turister i väntan pä bergbanan Gornergrat, som tar dem ner till Zermatt.

Foto: Måns Jensen

En annan son av Zermatt är Samuel Anthamatten, skid- och bergsguide som sina två äldre bröder. 33 år ung har han redan klarat av Whympers bedrift 67 gånger. Fast med utrustning från 2000-talet, utan läderskor och kostym.

– Nu håller vi tummarna för mer snö. Som tur är har vi höjderna som gör att vi håller öppet året runt, säger Samuel Anthamatten.

Zermatt lyckas vara både sportig samlingspunkt för världseliten, och ett jetset-paradis för ett klientel som kan köpa glittriga skidkläder för 60 000 kronor. Under de intensiva veckorna efter jul höll Samuel sig så långt borta från Bahnhofstrasse som möjligt. Nu andas han ut igen. Efter långhelgerna tar atleterna över. För visst är det schweizarnas gamle störtloppskung Pirmin Zurbriggen som smyger in där borta på svenskägda kafét Petit Royal.

Bo | Andermatt & Zermatt

  • The Chedi Andermatt. Ett av Alpernas mest omskrivna femstjärniga hotell, i stilren mix mellan alplyx och asiatiska influenser. Här väntar exklusivt spa, 35-meterspool, 200 eldstäder, ski butler och Michelinkrogen The Japanese. thechediandematt.com
  • Radisson Blu Reussen (Andermatt). Skandinaviskt inspirerade Reussen har 179 rum, restaurang, spa och pool. I anslutning ligger mäktiga Andermatt Concert Hall med 700 platser och ett högklassigt konsertprogram. radissonhotels.com
  • Hotel Walliserhof (Zermatt). Ortens drygt 110 hotell till trots. Mysiga, fyrstjärniga Walliserhof är ett vinnande, personligt familjehotell. Bästa läge mitt på Bahnhofstrasse i Zermatt, nära krogar, butiker och tågstationen. walliserhof-zermatt.ch
Turister i väntan pä bergbanan Gornergrat, som tar dem ner till Zermatt.
Turister i väntan pä bergbanan Gornergrat, som tar dem ner till Zermatt. Foto: Måns Jensen
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons