Annons

Tamsons vill ha utredning efter Slussenavslöjandet

Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd i region Stockholm.
Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd i region Stockholm. Foto: Tomas Oneborg

Notan för nya Slussen ser ut att landa flera miljarder över budget. Nu vill trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) se en oberoende granskning.

Under strecket
Publicerad

Slussenprojektet kan landa 3,5 miljarder över budget.

Foto: Lisa Arfwidson

Enligt Stockholms Stads prognos kommer ett nytt investeringsbeslut inte vara aktuellt.

Foto: Tomas Oneborg

– Alla uppgifter som talar om att det inte håller budget, inte håller tidsplan eller inte byggs på ett sätt vi har förväntat oss, är problematiskt. Vi måste få alla fakta på bordet för att fatta rätt beslut, säger han.

SvD har kunnat berätta att bygget av nya Slussen ser ut att bli dyrare än beräknat. Den ursprungliga budgeten för Slussen, som slogs fast 2015, uppgick till 12,1 miljarder. Men med extra kostnader för framför allt byggandet av bussterminalen i Katarinaberget och avbördningssystemet, väntas notan i stället landa på drygt 15,8 miljarder.

Med justering för planerade besparingar, som ännu inte är säkrade, och redan överenskomna ökade anslag skulle notan för skattebetalarna hamna på 1,4 miljarder kronor mer än tidigare beräknat.

Bygget av nya Slussen är beslutat av Stockholm stad, men notan delas också med region Stockholm.

Från regionen är kritiken hård.

Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd i region Stockholm, har tagit del av uppgifterna genom SvD:s artikel, men har ännu inte fått det formellt bekräftat av Stockholm stad.

Annons
Annons

Slussenprojektet kan landa 3,5 miljarder över budget.

Foto: Lisa Arfwidson

– Inom ramarna för att uppgifterna i SvD stämmer kommer regionens initiala position vara tydlig: vi kommer vilja att de samtalen ramas in av en oberoende granskning och genomlysning av Slussenprojektet.

Slussenprojektet kan landa 3,5 miljarder över budget.
Slussenprojektet kan landa 3,5 miljarder över budget. Foto: Lisa Arfwidson

Varför då?

– Om uppgifterna stämmer är det ytterligare en fördyring i ett projekt, som dessutom redan tidigare har varit kantat av fördyringar och förseningar. Sådana vill vi inte se, och det har vi varit tydliga med tidigare.

SvD har sökt Stockholms stads trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) men han har avböjt att uttala sig. Stadens finansborgarråd Anna König Jerlmyr (M) lämnar på onsdagskvällen en skriftlig kommentar:

”Jag är mycket överraskad över det höga tonläget från trafikregionsrådet Kristofer Tamsons. Det föreligger uppenbarligen ett missförstånd inom regionen. Tjänstemän från regionens trafikförvaltning är en stationär del i Slussenprojektets arbete och styrning sedan flera år. Information kring förändrade kostnads- och intäktsnivåer delgavs ledande tjänstemän i regionen redan i slutet av april”, skriver König Jerlmyr och fortsätter:

”Stadens bild är att det är regionens tilläggsbeställningar för bussgaraget som är en starkt bidragande orsak till kostnadsökningarna. Önskar regionen en genomlysning av regionens beställningar kan det självfallet arrangeras.”

Annons
Annons

Enligt Stockholms Stads prognos kommer ett nytt investeringsbeslut inte vara aktuellt.

Foto: Tomas Oneborg

Johan Nilsson (M), ordförande för exploateringsnämndens i Stockholms stad, betonar i sin tur att den ökade kostnaden innefattar mycket pengar, men att det samtidigt är naturligt med avvikelser.

– Det är jättemycket pengar, det är viktigt att säga det. I alla våra projekt försöker vi med stort ansvarstagande hålla i pengarna hårt, men i ett sådant här stort projekt är det naturligt att det kan ske avvikelser. Man visste inte allting när man satte spaden i backen, säger Johan Nilsson.

Om besparingarna lyckas och fördyringen stannar på 1,4 miljarder kronor kommer inte ett nytt investeringsbeslut behöva tas av Stockholms stad, gränsen går vid 15 procents kostnadsökning.

Kan det bli aktuellt att höja kommunalskatten?

– Jag har svårt att se det i ett enskilt projekt, även om det här är ett väldigt stort projekt, att vi skulle höja skatten. Då hanterar vi det genom våra investeringsportföljer, säger han.

Hur har ni räknat på de besparingarna ni pratar om?

– Det bygger på prognosbyggande – bästa gissningen just nu. Det är så man måste hantera det. Sedan är det mycket som kan inträffa, som att priser på varor och tjänster kan ändras.

Enligt Stockholms Stads prognos kommer ett nytt investeringsbeslut inte vara aktuellt.
Enligt Stockholms Stads prognos kommer ett nytt investeringsbeslut inte vara aktuellt. Foto: Tomas Oneborg

Nu är alltså planen att försöka hitta besparingar och ökade anslag för att projektet ska hålla sig inom budgetens ramar. Om det inte går är planen att justera i någon annan ände och om det inte heller fungerar behöver politikerna fatta ett nytt beslut enligt Johan Nilsson (M), ordförande för exploateringsnämnden.

– Vi kan inte stoppa eller avbryta projektet. Vi måste genomföra Slussenprojektet och jag tror att stockholmarna förväntar sig att det blir färdigställt.

Oppositionsborgarråd Jan Valeskog (S), tidigare stadsbyggnadsborgarråd, säger att de ökade kostnaderna är nödvändiga för säkerheten.

– Det är säkerhetskrav man inte kan kompromissa med, säger han.

Hur skulle du ställa dig till ett nytt investeringsbeslut, om det skulle bli aktuellt?

– Det är en hypotetisk fråga, men jag tycker att sedan vi gjorde omtaget förra mandatperioden är det nu en helt annan kontroll på siffrorna. Det är ett komplext projekt, säger han och fortsätter:

– Jag utgår från att projektet har klart för sig vad det handlar om. Jag tycker att de har jobbat på ett proffsigt sätt överlag, så jag har ingen anledning att betvivla deras bedömning, säger Jan Valeskog (S).

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons