X
Annons
X

Tänjer på sanningen om miljövänliga elbilar

Den fossilfria elbilen är inte fullt så miljövänlig som branschen vill påskina. Det är tillverkningen av batterierna som kräver enorma mängder energi innan bilen ens rullat en meter.

Nu ökar kraven på att tillverkarna ska redovisa bilarnas livscykelanalys.

Läs mer om Elbilsracet
IVL Svenska miljöinstitutet efterlyser att bilbranschen måste bli bättre på att redovisa den totala miljöpåverkan en bil har.
IVL Svenska miljöinstitutet efterlyser att bilbranschen måste bli bättre på att redovisa den totala miljöpåverkan en bil har. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Branschen lyfter gärna fram elbilarnas minimala miljöpåverkan vid körning. Volkswagen marknadsför till exempel sina elbilar med ordet "fossilfritt. Nissans slogan är Zero emissions", alltså noll utsläpp.

Men det är inte hela sanningen. Visserligen är koldioxidutsläppet per mil i stort sett noll, i vart fall i Sverige där nästan all el kommer från fossilfri vind, vatten och kärnkraft. Men biltillverkarna talar tyst om att tillverkningen av elbil har mycket större miljöpåverkan än en motsvarande bil med bensin- eller dieselmotor.

IVL Svenska miljöinstitutet efterlyser att bilbranschen måste bli bättre på att redovisa den totala miljöpåverkan en bil har. En så kallad livscykelanalys. Förutom utsläppen från när bilen körs omfattar det allt från CO₂-utsläppen från gruvmaskinerna som bryter metaller och mineraler som bilen byggs av till de växthusgaser som släpps ut när bilen skrotas. Analysen omfattar också användningen av resursknappa metaller som används i litiumjonbatterier och som inte sällan bryts i gruvor under hemska arbetsförhållanden.

Annons
X

– Man får anta att den som köper en elbil är extra intresserad av miljöperspektivet och då blir en livscykelanalys extra viktig, säger Lisbeth Dahllöf, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Tycker du att det kan bli vilseledande att man inte ger hela bilden?

– Man kan inte annat än svara ja på den frågan.

Det är klart att man kulle kunna göra en livscykelanalys, men det vi redovisar är samma som redovisas för alla andrabilar och det är utsläppen när man kör.

Det som drar ner betyget för elbilar är tillverkningen av batterierna. Den energi som går åt för att tillverka ett enda batteripack till en av Teslas toppmodeller konsumerar lika mycket el som går åt för att driva en värmepump i en villa under ett helt år.

Biltillverkarna svarar på kritiken med att man följer de regler som gäller.

– Marknadsföring av bilar är ganska snävt definierad med avseende på CO₂-utsläpp. I princip all marknadsföring ska innehålla det CO₂-värde som bilen släpper ut vid körning, säger svenska Nissans kommunikationchef Alexandra Österplan.

Volkswagens marknadschef Marcus Thomasfolk ger ungefär samma besked.

– Det är klart att man kulle kunna göra en livscykelanalys, men det vi redovisar är samma som redovisas för alla andrabilar och det är utsläppen när man kör.

Men kan du inte se ett större behov av att redovisa utsläppen från tillverkningen i och med att de är så mycket större för elbilar än för bensin eller dieselblar?

– Jag kan förstå att det alltid finns ett intresse av att veta mer. Men det är väldigt många faktorer som påverkar det. Det vi kan publicera lokalt är utsläppen som genereras när du kör bilen.

Båda företagen öppnar dock för att ge en mer heltäckande bild på sikt – om alla andra också gör det.

– I ett konsumentperspektiv kan man absolut förstå att ett totalt CO₂-footprint vore intressant och om och när ett sådant finns definierat för såväl elbilar som ICE-bilar kommer vi självklart att förhålla oss till ett sådant mått, säger Alexandra Österplan.

Annons
X
Annons
X

IVL Svenska miljöinstitutet efterlyser att bilbranschen måste bli bättre på att redovisa den totala miljöpåverkan en bil har.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X