Annons

Patricia Hedelius:Tänk om Telia – annars blir ni helt ointressanta

Telia kämpar redan med lönsamheten på Sverigemarknaden. Veckans storaffär där Tele2 och Comhem går ihop sätter ytterligare press på folkaktien. Utan en rejäl omsvängning av strategin kommer man att förbli lika intressant som torkande målarfärg.

Under strecket
Publicerad

I och med Comhem och Tele2s storaffär är behovet av nytänk akut för Telia.

Foto: Jessica Gow/TT Bild 1 av 1

I och med Comhem och Tele2s storaffär är behovet av nytänk akut för Telia.

Foto: Jessica Gow/TT Bild 1 av 1
I och med Comhem och Tele2s storaffär är behovet av nytänk akut för Telia.
I och med Comhem och Tele2s storaffär är behovet av nytänk akut för Telia. Foto: Jessica Gow/TT

Affären mellan Tele2 och tv- och bredbandsbolaget Comhem och bildandet av ”Nya Tele2” innebär en tydlig markering att huvudägaren Kinnevik är beredd att ta upp kampen med branschledande Telia om framtiden.

Skapandet av Nya Tele2 är logiskt då lönsamheten fortsätter att pressas på telefoni och data och man måste kunna leverera telefoni, bredband i samma förbindelse och både via fiber och trådlöst för att försvara sina marginaler.

Men det kommer inte räcka att förbli en leverantör och Kinnevik har i och med skapandet av Nya Tele2 bildat en plattform som kan användas för att ta nästa steg mot att även skapa innehåll. Därmed skulle man på allvar kunna hota branschjätten Telias affärer.

Många svenska hushåll har på kort tid blivit storkonsumenter av tjänster från amerikanska bolag som Netflix, Apple tv och HBO.

Annons
Annons

Många svenska hushåll har på kort tid blivit storkonsumenter av tjänster från amerikanska bolag som Netflix, Apple tv och HBO. Hur innehållet levereras – fast eller mobilt bredband och leverantören av den infrastrukturen – är av mindre betydelse.

Det är nämligen de bolag som levererar innehållet som ”äger” kunderna och kan samla information om sina kunders beteende för att hela tiden vässa sina erbjudanden.

Netflix har gång på gång lyft fram vikten av bolagets datainsamlande från sina kunder som nyckeln till sina framgångar att ta fram innehåll som möter en stark efterfrågan.

Det är också i ljuset av den här utvecklingen som man ska se den amerikanska e-handelsjätten Amazons snabba frammarsch inom tjänster för videostreaming och egenproducerat innehåll.

Amerikanska operatören AT&T:s köp av mediakoncernen Time Warner för ett par år sedan för hisnande 760 miljarder kronor och Disneys köp av 21st Fox för prislappen på 435 miljarder kronor nu i december, är andra tecken på denna trend.

Svenska hushålls intresse av att spendera pengar på innehåll via internet betyder att operatörer som Tre, Telia, Tele2 och Telenor men också kabeltvbolag som Bonniers Cmore redan nu står inför rejäla utmaningar.

Man har inte eget innehåll i tillräcklig mängd. Att köpa innehåll som  AT&T har gjort är ett sätt att nå framgång, men publikdragarna inom underhållning ligger till största delen i Hollywood och är numera till stor del redan tagna.

Sportevenemang är ett annat sätt att skapa en konkurrensfördel. Viasat Motor har till exempel Formula Ett på den svenska marknaden och Telia och MTG har från tid till annan gjort upp om Premier Leauge.

Annons
Annons

Man har inte eget innehåll i tillräcklig mängd.

Men det här är rättigheter som ständigt måste omförhandlas, exklusiviteten är tidsbegränsad och dyr. Ett tredje alternativ är att egenproducera innehåll som Netflix med succéexemplet House of Cards, men det krävs ett stort antal abonnenter för att nå lönsamhet.

Att utgå ifrån en nordisk marknad är inte helt lätt då över 70 procent av de innehåll som konsumeras i respektive land inte är gemensamt med grannländerna.

Under rådande förutsättningar ser Kinneviks ”Nya Tele2” ut att ha det bästa utgångsläget. Det ligger nära till hands att det finns en plan att även inlemma MTG med egen produktion av innehåll men också rättigheter som intresserar kunderna.

Det finns också en stark entreprenörskultur i Stenbeckssfären och nya digitala tjänster eller applikationer inom underhållning kan sannolikt snabbare identifieras (redan på start up stadiet), plockas upp och erbjudas en växande kundbas. För folkaktien Telia är situationen helt annorlunda.

Luttrade aktieägare har de senaste åren sett att försäljningen och vinsterna rasat i Telia och aktien gått kräftgång på börsen, en utveckling som inte enbart kan skyllas på avvecklingen av verksamheten i Eurasien.

Möjligheterna för Telia att bredda sig på svenska marknaden är begränsade och bolaget har för närvarande inte ens en uttalad strategi för hur man ska ta upp kampen om innehållet. Risken är därmed att bolaget fastnar i rollen som leverantör i en bransch med kroniskt pressade marginaler.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons