Annons

Darling MonaEn nedtryckt hustrus omvälvande revansch

Semestervänlig och lite kort – men den får in en hel del mellan pärmarna. Lena Ackebos nya roman handlar om snälla Mona som aldrig har satt upp gränser mot omvärlden. En kärleksaffär får henne att tänka lite mer på sig själv – med omvälvande konsekvenser.

Under strecket
Publicerad

Lena Ackebo, född 1950 i Luleå, är en svensk serieskapare och författare. ”Darling Mona” är den avslutande delen i hennes trilogi om systrarna Mona och Barbro.

Foto: Claudio BrescianiBild 1 av 1

Lena Ackebo, född 1950 i Luleå, är en svensk serieskapare och författare. ”Darling Mona” är den avslutande delen i hennes trilogi om systrarna Mona och Barbro.

Foto: Claudio BrescianiBild 1 av 1
Lena Ackebo, född 1950 i Luleå, är en svensk serieskapare och författare. ”Darling Mona” är den avslutande delen i hennes trilogi om systrarna Mona och Barbro.
Lena Ackebo, född 1950 i Luleå, är en svensk serieskapare och författare. ”Darling Mona” är den avslutande delen i hennes trilogi om systrarna Mona och Barbro. Foto: Claudio Bresciani

Darling Mona

Författare
Lena Ackebo
Genre
Prosa
Förlag
Natur & Kultur

221 s.

”Darling Mona” är sista delen i tecknaren och bildkonstnären Lena Ackebos trilogi om systrarna Mona och Barbro, en uppföljare till ”Världens vackraste man" och "Kära Barbro”.

Efter ett enformigt och självuppoffrande liv präglat av ett tomt äktenskap, ett obefintligt sexliv och djup sorg över ofrivillig barnlöshet, hittar Mona äntligen ”himlastormande” kärlek som 60-plusare, när hon träffar restaurangägaren Albert på Mallorca. Det är tröstande läsning för alla oss som försöker nära hopp om kärlek och äventyr även efter att ungdomen är över.

Mona beskrivs som vithårig och kortklippt med en solbränna efter de fyra månaderna i solen sedan hon träffade kärleken på semestern. Kvinnorna i Palma är avundsjuka på den anspråkslösa svenska pensionären som fångat den eftertraktade mannen. Vi läsare tillåts bara ana vad det är som gör att Albert faller för just Mona, av alla kvinnor han fått i säng (det är som ett spel man alltid vinner, förklarar han om sina erövringar). Vi får antydningar om att hon är fantasifull och rolig, charmig och omtänksam. Jag tänker på det artisten John Meyer twittrade för något år sedan till stort gehör: ”Om du är snygg, är du snygg; men det enda sättet att vara vacker är att vara kärleksfull. Annars är det bara ’grattis till ditt ansikte’.” Och vi får anta att Mona har exakt det där, ett gott hjärta som fångar Albert som är trött på det han kallar ytliga kvinnor som struntar i hans ”inre barn”. 

Annons
Annons

Boken tar avstamp i Monas och Barbros mammas död. Ingen av dem gillade mamman, som antyds ha narcissistiska tendenser, psykiska problem och bland annat varit intagen på Beckomberga. Genom handlingen nystas relationerna inom familjen upp och vi får komma nära pappans och mammans historia. Vi får se hur Mona har offrat sig för alla andra, särskilt den egoistiska systern och exmannen Torbjörn som hon varit gift med i fyrtio år utan att känna kärlek.

Vi får en bild av en ganska typisk kvinna som bitit ihop hela livet, för andras skull. Hon har varit skötsam, motionerat, aldrig druckit eller rökt. Nu tvingas hon möta sanningen, när livsnjutaren Albert konfronterar konflikträdslan som ligger i kärnan av det hon vill se som sin snällhet. ”Dom behandlar dej illa för att du tillåter det. [..] Varför säger du inte åt dom att dra åt helvete?” Han tycker att hon borde lära sig att älska sig själv också, inte bara alla andra. ”Ibland är det bara en tunn gränslinje mellan godhet och martyrskap.”

Så nu får Mona nog och säger hur hon vill ha saker. Ibland när människor som aldrig satt upp några gränser plötsligt börjar säga nej kan det bli dramatiska gränssättningar. Efter att ha stått ut med allt möjligt i sitt usla äktenskap där mannen mest brytt sig om modelljärnvägar ringer Mona en dag upp honom och meddelar att hon stannar på Mallorca. Samtidigt måste hon nu utvärdera om inte exet förtjänar ett avsked, i alla fall. 

Jag hejar på Mona, samtidigt som jag kan se det sorgliga i exmakens situation. Han känns som ett typiskt exempel på att män lider minst lika mycket som kvinnor av den giftiga manligheten. Han känner sig värdelös för att han inte lyckats med sin karriär trots sin intellektuella begåvning. Han är emotionellt outvecklad. Som Mona säger: ”Känslomässigt var han en amöba”.

Torbjörn förstår ingenting när Mona lämnar honom, helt i linje med iden att de som inte tycker om ens nya, tydligare gränser ofta är de som mest gynnats av att man tidigare inte haft några gränser alls. 

Romanen är lättläst och semestervänlig men också lite i kortaste laget, vilket gör att jag lämnas lite förvånad, att den redan är slut. Samtidigt rymmer den en hel del komplexitet i det minimalistiska persongalleriet. Det finns en energi i tjafsandet mellan familjemedlemmarna och Ackebo fångar in dofter och färger som gör texten levande. ”Darling Mona” är underhållande tant-lit att ta med till stranden eller sträckläsa en sommarkväll, för att njuta av den nedtryckta hustruns och kulturtantens revansch.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons