Efter reklamen visas:
Turteaterns nya uppsättning Grottbjörnens folk

Tantsnusk utlovas med 80-talssuccén på scen

Jean M Auels ”Grottbjörnens folk” kallades skräplitteratur, men älskades för sina sexskildringar. Nu blir de bästsäljande romanerna teater.

Publicerad

Torget i Stockholmsförorten Kärrtorp är denna sensommardag 2017 fyllt av bländande sol. Men på Turteatern, runt hörnet, leder en tunnel i grå prasslig presenning in till en mörk grotta, med ett litet berg och en eldplats med fladdrande eld.

På berget repeterar Amanda Apetrea, Lisen Rosell och Nadja Hjorton, medlemmar i scenkonstgruppen ÖFA-kollektivet. Deras tuperade peruker och baddräkter i starkt lila, cerise och grönt för tankarna till 1980-talet, samtidigt som de nog befinner sig 30 000 år tillbaka i tiden.

För Turteaterns nya uppsättning är baserad på amerikanska Jean M Auels boksuccé från 1980-talet om cromagnon-flickan Ayla som blir omhändertagen av en grupp neandertalare.

Serien som inleddes med ”Grottbjörnens folk”, och följdes av ytterligare fem titlar, riktade sig till vuxna. Men de historiska romanerna slog även igenom bland svenska mellanstadieelever, snarast för sexskildringarna än för de ingående beskrivningarna av jakt.

Amanda Apetrea, Lisen Rosell och Nadja Hjorton i ”Grottbjörnens folk”.
Amanda Apetrea, Lisen Rosell och Nadja Hjorton i ”Grottbjörnens folk”. Foto: Lars Pehrson

Idén till uppsättningen föddes när ÖFA-medlemmarna diskuterade brytpunkter, som den att gå från barn till puberteten. När de mindes sina egna sexuella uppvaknanden kom de in på ”Grottbjörnens folk”.

– Vi hade inte tagit del av kultur som hade en kvinnlig hjälte på det viset tidigare. Ayla hade allt man ville ha: hon var stark, klarade sig själv, kunde hantera vapen, tämja hästar, brottas mot patriarkala strukturer och dessutom var det många beskrivningar av hennes pirrande lust som hon sedan får utlopp för, säger Lisen Rosell.

Annons

De tre, som nu alla både skapar uppsättningen och spelar rollen som Ayla, har olika relationer till böckerna. Nadja Hjorton fick möta Ayla redan i sexårsåldern.

– Jag hade en väldigt entusiastisk förskollärare som återberättade ”Grottbjörnens folk” för oss på läsvilan. Vi lekte Ayla och var helt tagna av den där världen. Då fattade jag ju inte att det handlade om sex. Jag läste sedan böckerna själv i tolvårsåldern, med både skam och förtjusning, berättar hon.

Amanda Apetrea läste dem först i 20-årsåldern, när hon hittade dem i morföräldrarnas bokhylla. Hon blev genast indragen i intrigerna.

Men till slut skämdes jag så mycket att jag slängde den i sopnedkastet.

Lisen Rosell hittade den tredje boken, ”Mammutjägarna”, i sin mammas bokhylla när hon var tolv år.

– Jag hittade beskrivningar som lockade till sexuell aktivitet på egen hand. Jag ville läsa mer och fortsatte i smyg. Men till slut skämdes jag så mycket att jag slängde den i sopnedkastet.

Ensemblen har visserligen läst böcker om människans ursprung, av bland andra Svante Pääbo och Karin Bojs, som research. Att historien utspelar sig för 30 000 år sedan ger en frihet för fantasin, eftersom ingen kan säga exakt hur det var då, framhåller de.

Annons
Lisen Rosell, Amanda Apetrea och Nadja Hjorton.
Lisen Rosell, Amanda Apetrea och Nadja Hjorton. Foto: Lars Pehrson

De förhåller sig även mycket fritt till förlagorna. Publiken ska inte förvänta sig en föreställning där de vet handlingen.

– Vi har också tagit oss stora friheter med hur vi visar Ayla. Vi vill både använda oss av klichén, där hon beskrivs nästan som en porrikon, och bilden av henne som en hjälte som är smartast och bäst av alla. Det finns så många motsägelsefulla saker i böckerna och det försöker vi ta upp: att inget är vad det utger sig för att vara, säger Nadja Hjorton.

Amanda Apetrea, Lisen Rosell och Nadja Hjorton tror och hoppas att många besökare kommer att vara kvinnor som själva har läst ”Grottbjörnens folk”, förhoppningen är att skapa ett slags systerskap med dem. Dessutom vill de diskutera vem som bestämmer vad som är fin- och fulkultur. ”Grottbjörnens folk”, som stämplats som tantsnusk, är – minst sagt – en bra utgångspunkt för det.

Sexskildringarna då? Jodå, det utlovas även en del sexscener, det som de flesta främst förknippar med Jean M Auels böcker.

– Vi leker mycket med publikens fantasi. Vi ger dem verktygen, sedan får de sätta igång sig själva, säger Lisen Rosell.

Grottbjörnens folk

Turteatern, Kärrtorp

Premiär 16 september

Amanda Apetrea, Lisen Rosell och Nadja Hjorton i ”Grottbjörnens folk”.

Foto: Lars PehrsonBild 1 av 2

Lisen Rosell, Amanda Apetrea och Nadja Hjorton.

Foto: Lars PehrsonBild 2 av 2