Annons
Krönika

Lars Ring:Teatersverige förlorar en chef – men vinner en skådespelare

Anna Takanen.
Anna Takanen. Foto: Malin Hoelstad

Anna Takanen slutar som konstnärlig chef för teaterverksamheten på Kulturhuset. Hon körde så att dammet rök, och beställde mängder av nya texter med en tydlig känsla för den tänkta publiken, skriver Lars Ring.

Under strecket
Publicerad

”Allt har sin tid. Och sin ände. Och den här sommaren har jag reflekterat över vad jag själv vill." Så skriver Anna Takanen, som för ett drygt halvår sedan blev 50 år.

Möjligen en 50-årskris alltså, men troligen har den tillfälliga stängningen av Kulturhuset legat bakom beslutet. Stadsteatern spelar på, men har blivit en aning osynlig, mist något av sin själ, när ljuset slocknat vid Sergels torg. Den rollgestaltning hon just gjort av Bang har ökat Takanens lust att åter vara handfast kreativ, att skapa och att tolka text och känslor. Nu mister svensk teater en engagerad och klok chef men den återfår en erfaren och stark skådespelare.

Hon har en diger lista över roller och uppsättningar, kom tidigt till Unga Klara och arbetade mycket nära Suzanne Osten under nästan tio år i iscensättningar som "Flickan, mamman och soporna", "Gränsen" och "Besvärliga människor". 2003 uppmärksammades hon för sin regi av "Medeas barn".

Någon kommer möjligen att tro att hon därmed ställer sig redo att bli Dramatenchef – men så är det nog inte.

Annons
Annons

Några år efter Unga Klara blev Anna Takanen chef för Göteborgs stadsteater, där hon kom att stanna under nio år. Såväl där som i det senare arbetet i Stockholm så tog hon initiativ till att undersöka och genomlysa en mängd viktiga arbetsplatsproblem, särskilt vad gäller jämställdhet och genusfrågor – långt före alla metoo-debatter. Hon tog också fram en repertoar som bestod av nyskrivna pjäser – hon menar att teater ska spegla nuet och aktuella frågor. Hon körde så att dammet rök, och beställde mängder av nya texter med en tydlig känsla för den tänkta publiken.

När Benny Fredriksson insåg att det var svårt att kombinera jobben som vd och konstnärlig chef för Kulturhuset Stadsteatern rekryterades Anna Takanen till Stockholm 2015. Symboliskt nog kom den sista, stora iscensättningen på Göteborgs stadsteater till sist också som gästspel till Sergels torg. "Fosterlandet" av Lucas Svensson baserades på Takanens eget liv och handlar om relationen Sverige–Finland och om hennes fars krigsbarnsöde.

"Fosterlandet” hyllades av kritiker och publik. 2018 blev hennes längtan att stå på scenen åter aktuell, då hon rosades för rollen som den legendariska journalisten Barbro Alving i monologen "Bang" av Magnus Lindman i regi av Frida Röhl. Premiären kom att äga rum efter att Benny Fredriksson tagit sitt liv, strax efter Aftonbladets kritik mot hans ledarskap. Det blev en oerhört stark rolltolkning, buren av den då akuta sorgen. Hans död var möjligen också en väckarklocka. Vilka val är viktiga? Vad ger mest: att sitta bakom ett skrivbord och vara administratör eller att själv gestalta alla riktigt stora, viktiga känslor?

Så nu slutar hon som chef. Någon kommer möjligen att tro att hon därmed ställer sig redo att bli Dramatenchef – men så är det nog inte. Hon har under en period skrivit en roman om sin far, och om det finlandssvenska. Också andra nära Anna Takanen har gått bort: som Birgitta Ulfson. Nu har Kulturhuset Stadsteatern en ny vd, Jesper Larsson, och en stark och erfaren biträdande teaterchef, finlandssvenska Maria Sid, som för tillfället tar över jobbet som teaterchef.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons